Policie a nové návleky na bezpečnostní pásy. Budeme je muset povinně vozit? Ukázali, jak vypadají a proč mění osudy

Myšlenka je jednoduchá a vlastně nejde o nic nového, tenhle prvek výbavy už tady je. Stačí dodat jeden symbol nebo pár písmen.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Kryty bezpečnostních pásů nejsou žádnou převratnou novinkou. Jsou tady roky, jde o obyčejné látkové návleky, které si většina lidí spojuje spíš s komfortem při delších jízdách než cokoli jiného. Nově tady je debata ohledně bezpečnosti a krizové komunikace. Nejde o žádný estetický doplněk do interiéru ani o módní vlnu, to v redakci AutoŽivě přiznáváme. Myšlenka, že právě tak nenápadný prvek může sehrát roli ve chvílích, kdy selhává všechno ostatní, je překvapivě přímočará. Přitom to vypadá banálně. Četl jsem o tom na nějakém britském webu.

Jednoduchá pomůcka už funguje v rámci komfortu řidiče

Návleky na pásy jako nová forma komunikace. Takže tedy, myšlenka návleků na pásy je stará. Ale zcela nová je myšlenka na speciální kryty na bezpečnostních pásech určené pro osoby s komunikačními nebo řečovými obtížemi. Princip je jednoduchý, ale účinný. V krytu je karta, do které lze dát kartičku s důležitými informacemi. Jméno, věk, adresa, zdravotní stav nebo informace o tom, jak daná osoba potřebuje být ošetřena, jak komunikuje. Pokud je při dopravní nehodě či zásahu třeba rychle navázat komunikaci, zachránce či kolemjdoucí mohou tento kryt otevřít a získat relevantní informace o tom, koho mají před sebou.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Například zda je dotyčný němý, hluchý, má potíže s řečí nebo jak může reagovat. To v kontextu provozu, kdy nehoda je už sama o sobě stresující, může znamenat rozdíl mezi klidnější, smysluplnou pomocí a chaosem. Nápad má velmi konkrétní cíl, snížit počet těžce zraněných či usmrcených osob na silnicích. Z mého pohledu jde o zajímavý počin. Technologie nemusí být jen luxus nebo high-tech hračka, ale i jednoduché řešení pro skutečný problém. V běžném rozhovoru o bezpečnosti se řeší brzdy, airbagy, asistenti pro řidiče, ale komunikace v krizové situaci je obvykle opomíjena. Tady se ta mezera vyplňuje. Zajímavé je i to, jak vše může být provedeno prakticky.

Jeden obrázek je lepší než tisíc slov? Tady přísloví platí určitě

Kryt může být navržen tak, aby jej bylo možné snadno připevnit, odpojit, přesunout mezi vozidly podle potřeby, pro osoby, které mohou být na změnu automobilu zvyklé, ale chtějí mít kontinuální ochranu. Je ale jednadvacáté století, proč se spolehnout pouze na papír, na kartičku. Kterou může být obtížné v návleku najít, ve stresu, při nehodě. Na bezpečnostní pás se tedy může nasadit návlek s jasně čitelnou informací už na povrchu. Vidím návlek s piktogramem nebo QR kódem. Jistě, ne každý má po ruce mobil nebo čtečku kódu, ale piktogramy fungují. V reálném světě, kde rozhodují vteřiny a kontext je nejasný, pomůže i jednoduchá zpráva. Naopak, ta nejjednodušší zpráva může být ta nejefektivnější. Zda je uživatel alergik, jaké bere léky, kdo má jaké omezení pohybu.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Kryt pásu, který nese velká písmena s jasným kódem. Když se dveře otevřou a záchranář se skloní nad pasažérem, první, co uvidí v úrovni hrudi a ramene, je destilovaná informace. Nepotřebuje nic otevírat, nic zapínat. Za mě je symbol či nápis lepší než kartička uvnitř. Lepší než nutnost hledat v telefonu, lovit kartičky v kapsách nebo se složitě ptát člověka, který zrovna není ve stavu odpovídat. Implicitní benefity se přitom řetězí. Pokud návlek nese jasné barevné kódování, například kontrastní podklad, reflexní prvky, jednoduché a velké písmo, funguje i za tmy a ve zhoršených podmínkách.

Není třeba hlásat osobní věci, může fungovat jednoduchý kryt

Pokud je materiál nehořlavý a odolný proti oděru, nezvyšuje rizika a vydrží v interiéru roky. Pokud je potisk vytvořen tak, aby se neleskl a neoslňoval, neobtěžuje při jízdě a nepřitahuje nechtěnou pozornost, paráda. Podstatné je i to, že zpráva na krytu může být dvouvrstvá. Na viditelné straně absolutní a základní minimum, např. „Diabetik 1. typu“, „Alergie na penicilin“ a podobně. Na vnitřní straně pak může být už nějaká kapsa. Nebo vyšité detailnější informace. Kontakty na blízké, stručné postupy, jméno lékaře.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

QR kód pak může vést na statickou stránku s lékařskou kartou, která je uložena offline nebo na bezpečném úložišti. Tady ale přichází druhá část. Ochrana soukromí a standardizace. To, co dává smysl z hlediska rychlosti zásahu, se musí potkat s rozumným nakládáním s daty. Ne každý chce nést na rameni veřejně svou diagnózu. Řešením je podle mě kombinace jasné ikonografie. Nebo jednoduché překrytí jakousi clonící vrstvou, třeba suchým zipem. Pak by ale měl koncept informačních návleků vycházet z nějakého státního popudu.

QR kód vyžaduje čtečku a hledání kartičky může zdržovat

Tak, aby byly informované všechny složky IZS. Existoval by návlek, který by navenek neukazoval nic. Kolemjdoucí a ostatní řidiči by nic neviděli. Ale policista, záchranář, hasič by věděli, že stačí trhnout a objeví se důležitá informace. Dává vám to smysl? Budu moc rád za vaše komentáře a vyjádření pod článkem. Někdo by mohl preferovat systém, kde QR kód vede na nějakou stránku. To si nemyslím, že je dobrý nápad. Ze dvou důvodů. Ochrana informací, nutnost čtečky. Závěrem mohu říct, že se mi nápad vlastně dost líbí. Snad se toho někdo chytne a třeba se stane taková věc běžným standardem.

Bude to fungovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články