SUV v Praze vymýtíme. Nástupce Hřiba rázně řekl, jaké kroky proti nim zavedou, majitelé jen valí oči

Politik s ambicemi změnit něco, co se měnit nemusí, je nebezpečný jako hladový žralok na pobřeží plném koupajících se lidí.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Městské řízení má svou logiku a kdo někdy zkusil zaparkovat v odpolední špičce, ten ví, že velikost a hmotnost auta nejsou jen abstraktní parametry z tabulky. Díky politickým změnám visí ve vzduchu jednoduchá otázka. Patří rozměrné SUV do historických center a hustě zastavěných čtvrtí s úzkými ulicemi, kde se o centimetry hraje při každém manévru? Nové plány pražského vedení na tuto otázku odpovídají způsobem, který nelze přehlédnout a ignorovat. Myslel jsem si, že nic horšího než Hřib nás nemůže potkat.

Když rozhoduje fanatik, nepřinese to řidičům nic dobrého

Ale může a jméno není Voldemort, ale Beránek. Náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib koncem roku údajně rezignuje na svůj post v městské radě. Není to důvod k radosti, asi bude hůř. Jeho místo totiž zaujme Jaromír Beránek. Ten je také zastupitelem za Piráty, zatím byl předsedou výboru zastupitelstva pro zahraniční vztahy a EU fondy. Četl jsem s ním rozhovor a opravu mám pocit, že tady jde o typické „poturčenec horší Turka“. A tím Turkem nemyslím „našeho“ Turka, ale Hřiba a jím páchané zlo na pražské dopravě.

iZdroj fotografie: Městská policie Praha

Jaromír Beránek, který se ujme funkce náměstka primátora pro dopravu za Pirátskou stranu, v rozhovoru prohlásil, že do městského provozu tyto vozy typu SUV „úplně nepatří“. Je to tvrzení, které vzbuzuje emoce. Mně vlastně nevadí, že by SUVčka neměla v centru města být. Sám tam s velkými auty nejezdím, pokud nemusím. Není nad Twingo. Ale vadí mi ta radikálnost a také ta omáčka kolem toho, ten pokřivený názor na věc. Beránek říká, že SUV byla stvořena „někam na hory nebo do těžkého pracovního nasazení“.  

Velká SUV jsou do města nepraktická, rozhodnutí je ale na řidiči

Když se člověk podívá na ulici, tak širší karoserie, vyšší těžiště, hmotnost, která roste – nezdá se to být úplně ideální pro historické čtvrti nebo úzké vnitřní komunikace. On sám připouští, že jejich úplný zákaz ve městě neplánuje. Ale navrhuje spravedlivější stránku věci, aby řidiči velkých vozů platili za parkování více a aby jejich automobily byly vybaveny kvalitními bezpečnostními systémy. Tedy jestli jsem to tak pochopil, tedy pochopil správně. Nevím, jestli je to spravedlivá cesta, ale vlastně proč ne. Co si myslíte vy? Budu moc rád za vaše komentáře pod článkem.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jiřího K.

Z mého pohledu je to asi férová cesta, protože ne každý řidič SUV je „zlý“ řidič. Ale město prostě nemůže ignorovat účinky, které taková auta mají na prostor, chodce a infrastrukturní zátěž. Další část rozhovoru se týká plánů ohledně dopravy obecně a tady už se ve mně vaří tělní tekutiny víc. Beránek říká, že za méně než rok v úřadě není možné „postavit novou stanici metra nebo trolejbusovou trať“. Bydlím v oblasti, kde se staví nová tramvaj. Stylem, že zmizely desítky parkovacích míst. Prašnost je horší než na Sahaře.

Nad infrastrukturou v Praze jako kdyby snad nikdo nepřemýšlel

Objízdné trasy jsou rozkopané, protože se v nich dělá něco s plynovým vedením. No děs a hrůza. Pokud se město chce vyhnout soustavným dopravním kolapsům, je třeba promyslet, jakou roli v něm budou hrát osobní vozy, veřejná doprava, kolo nebo chůze. V tomto kontextu auto o vyšší hmotnosti, které zabírá více místa, méně se vejde do běžného městského prostředí, logicky působí spíše jako „zátěž“ než „řešení“. To se zase vracím k těm SUV. Ale ta podle mě vůbec nejsou problémem. Problém je ulice, která měla dříve dva pruhy a teď má jeden. Protože Hřib nutně musel nechat udělat nástupiště pro tramvaje o půl metru širší. Jako kdyby to staré, úzké nestačilo.

iZdroj fotografie: Libreshot

Nebo nešlo protáhnout podélně. Ale ne, tady se muselo zasahovat do silnice autům. Tam, kde dřív nebyla zácpa, dnes je. Beránek bude nové koště a bude chtít mést dobře. Možná lépe než starý Hřib. Přiznám se, že když někdy přijedu do centra Prahy a vidím v historických uličkách velké SUV zaparkované tak, že zasahuje do chodníku nebo blokuje výhled tramvaje, žasnu. Říkám si, že to je ale o charakteru řidiče, ne o tom, zda daný typ vozu je pro dané místo vhodný.

Praha odnáší ambiciozní plán lidí, kteří ji zjevně nenávidí

Beránkova myšlenka, že by měl existovat vyšší poplatek za parkování pro ty, kteří „už ta auta mají“, mi vlastně nedává smysl. Ti, co velká SUV mají a parkují bezohledně, své chování jen díky vyššímu poplatku nezmění. Musím být spravedlivý, Beránek nevylučuje SUV ze hry, ale říká, že město musí nastavit pravidla, aby individuální mobilita neškodila kolektivnímu prostoru. Ať už je to parkování, městské stavby, širší chodníky, nebo limitovaný vjezd.

Je to změna paradigmatu, kterou možná řidiči SUV nechtějí slyšet, ale kterou chápu jako nezbytnou. Závěrem prohlásím, že pokud se v Praze skutečně začne více dbát na to, kdo a jak auto používá v městském prostoru, nejsem proti. Stejně tak je ale třeba, aby politici přestali vymýšlet nesmysly a ucpávat ulice jen proto, aby ukázali, jak moc mají ekologií vymytý mozek. 

Co si myslíte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články