Nástup moderních technologií s umělou inteligencí (AI) mění i způsoby, jakými dopravní provoz snímají kamery a radary. A nutno dodat, že leccos se řidičům asi líbit nebude.
Začnu malou úvahou. A možná i malým kvízem. Kdybychom si měli upřímně odpovědět na otázku, co je největším „strašákem“ nejen jedné, ale hned několika generací řidičů, jak by podle vás vypadala odpověď? S velkou pravděpodobností by se v ní vyskytovala slova jako radar, kamery, případně skryté kamery. Ano, tito tiší a nenároční „výběrčí daní, poplatků a podobné dávky“ jsou odnepaměti obávaným „protihráčem“ většiny řidičů. A jejich nová generace je na tom ještě podstatně lépe. Pojďme se na to podívat společně.
Umělá inteligence si našla cestu i do kamer a radarů
Osobně si myslím, že to, že vás někde „cvakne“ radar s kamerou a vy se tak stanete majitelem celkem drahé fotečky, ještě neznamená, že musíte být nutně pirátem silnic. Vůbec ne. Některé jsou totiž umístěné na takových místech, kde se běžně (a nutno dodat, že často i zcela bezpečně) jezdí o oněch 10–15 km více, než jaký je tam limit. Výsledek? Pokud na takové místo umístíte skrytou kameru a radar, může se vaše obecní kasa těšit stálému a jistému přísunu nových peněz. Na dlouhou dobu.
A jak jsem zjistil, do budoucna to bude ještě horší. Na evropských i českých silnicích totiž probíhá v posledních letech tichá revoluce. S příchodem umělé inteligence pak klasické radary a kamery ustupují mnohem sofistikovanějším zařízením, která dokáží nejen měřit rychlost, ale také rozpoznávat nebezpečné chování za volantem. A vyhodnotit jej v řádu sekund. Telefonování, nevěnování se řízení, jízda ve špatném pruhu? Nic, co bychom neuměli zachytit.
Italové jsou v moderních AI kamerách napřed. Možná vědí proč
Inspirací mohou být třeba nynější proměny v této oblasti v nedaleké Itálii, pojmenované (vcelku vtipně) Navigard a SafeDrive. Navigard, který má být plně nasazen v roce 2026, kombinuje radar, kameru a senzory v asfaltu. Tyto jednotky dokážou monitorovat rychlost, váhu kamionů i přestupky typu nebezpečného předjíždění nebo jízdy v protisměru. Systém zpracovává data v reálném čase a vyhodnocuje situaci pomocí algoritmů strojového učení. A posílá fotografie jak na běžícím pásu.
Výhody a rizika inteligentních kamer s umělou inteligencí
Výhody
- Přesnější měření rychlosti a nižší chybovost než u starších radarů.
- Schopnost rozpoznávat různé dopravní přestupky – jízdu na červenou, používání mobilu, nepřipoutání řidiče apod.
- Okamžité odesílání dat policii nebo správním orgánům.
- Zvýšení bezpečnosti provozu díky včasné detekci nebezpečných situací.
- Možnost využití pro řízení dopravy – sledování hustoty, plynulosti a vývoje kolon.
Rizika
- Vyšší pořizovací a servisní náklady pro města a obce.
- Otázky ochrany osobních údajů a soukromí – nutnost důsledného zabezpečení dat.
- Zvýšená závislost na software a síťové infrastruktuře.
- Riziko nesprávné interpretace obrazu při extrémních světelných podmínkách.
- Potřeba pravidelných aktualizací a odborné správy systému.
Podobně funguje i městský systém SafeDrive, který kromě rychlosti sleduje i chování samotného řidiče – umí rozpoznat používání mobilního telefonu, nezapnutý bezpečnostní pás nebo neopatrné manévry. Systém rozostřuje obličeje, aby byla zachována ochrana soukromí, ale v případě přestupku poskytne plný záznam policii. V praxi jde o spolehlivější a mnohem levnější řešení, než byly dřívější generace autokamer.
Systémy v České republice
A jak jsme na tom u nás? Také v České republice se rychle rozšiřují moderní kamerové systémy, které kombinují radar a AI moduly. Policie ČR a řada měst investují do nových zařízení umožňujících optické rozpoznávání SPZ, měření průměrné rychlosti a automatické zasílání přestupků. Zatímco v minulosti se jednotlivé silnice musely osazovat různými zařízeními (autonomní radary, kamery, váhy, infopanely), dnešní systémy zvládnou vše v rámci jedné platformy – a to s minimální chybovostí pod 1 %.
| Model / typ | Technologie a parametry | Využití v ČR |
|---|---|---|
| TraffiStar SR 390 (Jenoptik) | Multiradarový systém s dopplerovskou měřicí technologií. Umí rozpoznávat SPZ, měří v obou směrech až na šesti jízdních pruzích. Je certifikován pro měření průměrné i okamžité rychlosti. | Dálnice D1, D11 a nové úseky D35. Součást projektu úsekového měření rychlosti Policie ČR a ŘSD. |
| MicroDigiCam LTI TruVision | Digitální zařízení s integrovanou HD kamerou a moduly umělé inteligence. Umí rozpoznat typ vozidla, barvu, a dokonce i pohled řidiče. Dosah měření přibližně 300 m, přesnost ±2 km/h. | Využívají městské policie v Praze, Brně a Ostravě. Nasazeno v mobilních i statických jednotkách. |
| Gatso TC-R (Sensys Gatso Group) | Automatizovaný radarový systém s analýzou obrazu pomocí umělé inteligence. Dokáže detekovat rychlost, jízdu na červenou, překročení pruhu i používání telefonu za jízdy. Záznam ukládá ve 4K rozlišení a odesílá na centrální server. | Instalován v řadě měst (Plzeň, Liberec, Olomouc) a v rámci projektu „Bezpečné město“. |
Jinými slovy: umělá inteligence si našla cestu i do tak nepopulárních a neoblíbených zařízení, jakými jsou stacionární radary a kamery. A nám pravděpodobně nezbyde, než se tomu přizpůsobit. Protože „protihráč“, kterého v podobě digitálních AI kamer máte proti sobě, je opravdu trochu jiný kalibr, než byli dva příslušníci VB schovaní v roští se starým radarem na trojnožce. Ne, tohle je skutečně jiný level. Mimochodem, co na to „šmírování“ i do kabin aut říkáte vy? Co když někdo zachytí něco, co opravdu nikdo neměl vidět?
