Zdá se, že výhodnost provozu elektromobilů dostane opět na frak. Jejich provoz připravuje státy o peníze a ty už řeší, jak je z řidičů vyrazit.
Napříč evropskými zeměmi se rozvíjí diskuse o tom, jak spravedlivě financovat veřejnou infrastrukturu v době rozšiřování elektromobilů. Klasický systém financování silnic totiž stojí na spotřební dani z pohonných hmot, které ovšem majitelé elektrických vozů neplatí. Konkrétně ve Švýcarsku a také na Islandu už vznikají konkrétní návrhy, jak elektromobily zdanit.
Má se přitom jednat nejen o najeté kilometry v elektromobilech, ale také o jejich domácí či veřejné nabíjení. Toto téma nám přitom není na míle vzdálené. I v Česku se již debatuje o budoucím vyrovnání daňové zátěže s uživateli aut se spalovacími motory.
Švýcarský návrh má velkou trhlinu
Švýcarsko je první evropská země, kde vláda navrhla dva jasné způsoby. A prvním z nich je poplatek za ujeté kilometry. Návrh vychází z prosté logiky, že čím více najezdíte, tím více využíváte veřejné komunikace. Takže výše daně by se měla odvíjet od reálného nájezdu elektromobilů, který by evidovala STK za určité období, například jednou za rok či za dva.
Druhý návrh můžeme nazvat daní ze zelené elektřiny. V jeho případě by mělo dojít ke zdanění veškeré elektrické energie, která je využitá k nabíjení elektrických vozidel. A to nejen na veřejných, nebo chcete-li komerčních nabíjecích stanicích, ale také z domácí sítě. Tady ovšem návrh naráží na jeden důležitý fakt. Domácí nabíjení totiž často probíhá na bázi fotovoltaiky či jiných „vlastních“ zdrojů, a to by dramaticky ztížilo spravedlivé vybírání daní.
Island zdaňuje elektriky již 7 let
Na Islandu přistoupili ke zdanění elektromobilistů již v roce 2018. V tomto severském ostrovním státě se s úspěchem uplatňuje daň za ujetý kilometr, za který platí majitelé plně elektrických vozů v přepočtu cca 1 Kč/km a majitelé plug-in hybridů pak o třetinu méně.
Pro vaši představu: podle statistik, které se podařilo získat redakci AutoŽivě, průměrný islandský provozovatel elektromobilu zaplatí na této provozní dani přibližně 13 700 korun. A v případě plug-in hybridů se jedná ročně o 9 040 Kč. Na naše poměry jsou to celkem děsivé částky, že? Každopádně islandský systém je nastavený tak, že auta se spalovacími agregáty mají i nadále vyšší celkové poplatky, které následně tečou do infrastruktury, nicméně elektromobily už nejsou v rámci jejich provozu absolutně zvýhodněné.
Zatím nám hrozí jen další mýtné
V Česku zatím platíme pouze ekopoplatek při přepisu starších vozidel s emisní normou EURO 2 a nižší. O zdanění najetých kilometrů elektrických modelů aut či domácího nabíjení se zatím jen debatuje. Ale návrhy švýcarského modelu postupně pronikají i do českých odborných diskusí.
Ministerstvo dopravy ČR už ale reálně zvažuje mýtné v rámci městských center i monitorování domácího nabíjení pomocí inteligentních systémů. Podle mého odhadu je jen otázka času, než se i k nám zdanění elektromobilů dostane. A dá se očekávat, že to může být další hřebíček do rakve masového rozmachu elektrických vozidel.
Dva protichůdné názory reálných motoristů
Redakci AutoŽivě samozřejmě zajímá, jak se na hrozbu daňového zatížení elektromobilů dívají samotní řidiči. A také se hned podíváme, jak respondenti naší ankety reagovali právě na toto ožehavé téma.
Pan Tůma z Českých Budějovic nám sděluje: „Na elektromobil jsem přešel mimo jiné kvůli nižším provozním nákladům. Pokud bude hrozit zdanění domácího nabíjení a poplatky za každý ujetý kilometr, tak moje úspora na elektro autě ztratí smysl. Pokud k zavedení poplatku v budoucnu dojde, pak budu rozhodně zvažovat, jestli od elektriky neuteču.“
Petr B. z Jižních Čech má ale zcela opačný názor: „Ať se někomu elektromobily líbí, nebo ne, já jim fandím. Elektrický vůz mám už 4 roky a jsem maximálně spokojený s jeho komfortem i s domácím nabíjením, díky kterému jezdím hodně levně. I když nám bude stát házet klacky pod nohy a budeme platit ze elektro více, k hlučným a smrdutým spalovákům už se vracet nechci.“
Levným elektrikám hrozí útlum v prodejích
Zdanění elektromobilů je vůči konvenčním vozům spravedlivé, to je asi bez debat. Finance na infrastrukturu se někde generovat musí, a to především tam, kde je to smysluplné. Na druhou stranu mě ta představa trochu děsí.
Majitelé elektrických vozidel před jejich koupí vsadili mimo jiné na nižší provozní náklady, které již nyní nejsou vzhledem k ceně elektrické energie malé. Tedy s výjimkou rozumného dobíjení na domácí bázi. Každopádně pokud ke zdanění nájezdu a dobíjení dojde, křivka růstu prodejů levnějších modelů elektrovozidel půjde dramaticky dolů.
