Chcete začít pracovat jako řidič nákladního vozidla? Máme pro vás výbornou zprávu. Existují hned dva způsoby, jak se k potřebnému řidičskému oprávnění dostat zdarma.
Získání řidičského průkazu skupiny C nebo C+E nemusí znamenat pouze absolvování autoškoly za vlastní peníze v řádech desítek tisíc korun. Zájemci mají k dispozici i jiné, řekněme alternativní cesty, které náklady na rozšíření řidičských průkazů výrazně snižují, anebo je dokonce úplně hradí. A tak řidiče skutečně nemusí vyjít ani na jedinou korunu.
Web AutoŽivě se rozhodl vám je představit, protože vám třeba pomohou se dostat k nové lukrativní, anebo dokonce vysněné práci. Nejzajímavější možnosti v tomto ohledu přinášejí kurzy hrazené úřadem práce, ale také řada zaměstnavatelů v rámci dopravních společností. Obě varianty mají svá specifika, ale v každém případě představují naprosto reálný posun v dostupnosti řidičské kvalifikace prakticky pro každého.
Řidičák C nebo C+E od úřadu práce
Úřad práce nabízí v rámci rekvalifikačních programů možnost získat řidičský průkaz skupiny C i profesní průkaz bez zatížení vašeho rodinného rozpočtu. Stačí, když budete vedený v evidenci uchazečů o zaměstnání (tzn. budete nezaměstnaný, případně v rámci rozšířených programů zaměstnaný, ale se zájmem o změnu profese) a v žádosti o rekvalifikaci správně zdůvodníte, proč daný řidičský průkaz potřebujete získat.
To můžete doložit například zájmem od konkrétního zaměstnavatele, předložením inzerátu, kde hledají řidiče kamionů apod. Současně budete povinni splnit ještě další podmínky. Musí vám být 21 let a více (respektive 18 let s profesní způsobilostí), musíte již vlastnit platný řidičský průkaz skupiny B a budete si muset zajistit lékařské potvrzení a psychotesty.
Nejen řidičák, ale i levnější cestování do autoškoly
Pokud bude vaše rekvalifikace na úřadu práce schválená, pak vám pokryje kompletní náklady na kurz pro získání řidičáku, cenu za závěrečnou zkoušku, profesní průkaz a i většinu správních poplatků. Podmínkou ale je, abyste jako účastník rekvalifikace zkoušku úspěšně dokončili. V opačném případě totiž budete muset celé náklady uhradit.
V případě některých úřadů práce se můžete setkat i s příspěvkem na dopravu do samotné autoškoly. V praxi to pro vás znamená úsporu až 45 000 korun na skupině C a desítky tisíc na dalším rozšíření v podobě C+E.
Investice ze strany zaměstnavatele
Zaměstnavatelé v dopravních firmách mají v posledních letech výrazný nedostatek šoférů. A proto řada z nich financuje řidičáky pro uchazeče, o které mají zájem. Tyto firmy pak do řidičů investují zaplacením autoškoly, s tím spojené administrativy i lékařské prohlídky. Ovšem společnosti nejsou tak naivní, že by riskovaly zaplacení těchto nákladů, aby jim pak daný člověk do práce nenastoupil nebo v ní skončil po pár dnech.
Standardní je v tomto ohledu jejich pojistka v podobě kvalifikační smlouvy na určité období. Tím se jim zavážete, že pro ně budete pracovat obvykle v délce jednoho roku až tří let. A pokud byste odešli z firmy dříve, budete jí muset uhradit adekvátní část nákladů, které do vás společnost investovala.
Další běžnou variantou je, že budete náklady na získání potřebného řidičského oprávnění firmě splácet. Ale setkat se můžete i jen s tím, že dostanete od budoucího zaměstnavatele příspěvek v podobě části daných nákladů, což bývá v praxi 30 až 50 000 korun. Všechny varianty dávají rozhodně smysl, protože tak máte šanci se snáze dostat k velmi dobrým platovým podmínkám, stravenkám, dietám apod.
Obě cesty evidentně fungují
Řada řidičů z povolání má s těmito variantami osobní zkušenost, a právě na ni jsme se jich zeptali v naší anketě. Od pana Josefa z Ostravy jsme se dozvěděli: „Úřad práce mi v době, kdy jsem byl bez práce, umožnil udělat si řidičák céčko i profesák. Nebylo to zadarmo, musel jsem nějaké věci doložit, ale ušetřil jsem skoro 40 tisíc. A do tří měsíců jsem pak našel slušné místo.“
Také Michal Svoboda z Opavska se dostal k řízení kamionu bez nákladů a řekl nám: „Našel jsem inzerát, kde slibovali zaplacení řidičáku na kamion. O tu práci jsem měl zájem, a tak jsem to zkusil. Nebyl to žádný podvod, fakt mi řidičák uhradili, ale musel jsem jim podepsat dvouletou garanci, že jim neuteču. Pro tuhle firmu teď dělám už šestým rokem a nemůžu si stěžovat, platí výborně.“
Tohle může být správná cesta k solidnímu výdělku
Je vidět, že alternativní cesty k řidičáku skupiny C a C+E přes úřady práce, ale i dopravní, respektive logistické firmy fungují. A vzhledem k tomu, že práce za volantem velkých vozidel je obvykle dobře placená, rozhodně dává smysl se o některou ze zmíněných cest k řidičákům pokusit. Proto pokud chcete pracovat za volantem s jízdami po ČR nebo do zahraničí, pak vůbec neváhejte.
