Tak tomu říkám skutečná inovace. Nová maska Mercedesu nabízí obrovské možnosti a bude zajímavé sledovat, kam až se dokáží posunout.
Automobilce Mercedes-Benz se opět podařilo zaujmout celý svět. Nový model GLC totiž získá futuristickou přední masku založenou na digitální světelné ploše, která bude složená z téměř tisícovky nezávisle řízených pixelů. Tato zajímavá inovace nejen, že výrazně zmodernizuje výraz vozidla, ale navíc otevírá obrovské možnosti komunikace s okolím vozu.
Nová odlišnost v rámci smyslné čistoty
Nové SUV má získat na bázi masky vlastní identitu, a to jak na lokaci prodeje vozu, tak i podle aktuální situace, kde se zrovna bude vůz pohybovat. Nová maska se poprvé objeví na elektrickém modelu GLC EQ a podle slov představitelů Mercedesu má být unikátním spojením mezi tradicí automobilky a futurismu.
Mercedes-Benz si dlouhodobě zakládá na tzv. smyslné čistotě designu (především u svých elektromobilů) a nejen inovativní maska, ale také prvky v interiéru novinky mají posunout daný design oproti předchozím modelům o výrazný krok dopředu. Pojďme se na novou masku podívat v detailu.
Maska, která bude komunikovat s ostatními řidiči
Digitální pixelovou masku elektrického GLC budou tvořit tři hlavní části. Předně bude mít výrazný chromovaný rámeček v tradičně „mercedesáckém“ stylu. Ten bude doplněný mřížkovou strukturou s efektem kouřového skla a především 942 LED diodami, respektive pixely, které lze nejen rozsvítit, ale navíc je bude možné programovat do různých animací a také informačních vzorů.
Díky této technologii zaujme vůz nejen esteticky, ale v budoucnu bude umožňovat také zobrazování informací směrem k ostatním účastníkům silničního provozu. Může se jednat třeba o upozornění na nějaké nebezpečí či jiné informační výstrahy v rámci aktuální situace na silnicích. Technologie nové masky vychází z předchozí implementace řešení u modelů EQE a EQS, ale přitom nabídne podstatně širší škálu designového i zobrazovacího využití.
Gigantický zakřivený displej
Vedle skutečně revoluční masky nabídne nové SUV také bateriovou platformu MMA s 800V architekturou. Na ní bude založeno podstatně rychlejší nabíjení vozu, ale také výrazně delší dojezd vozidla. V případě nového GLC EQ se také můžeme těšit na pokročilé funkce autonomního řízení a v neposlední řadě i na špičkový systém MBUX Hyperscreen. Právě ten sjednocuje přístrojové panely a infotainment do jedné ohromné zakřivené obrazovky.
Mercedes u svého nového modelu GLC také slibuje pořádný výkon, a to až 360 kW (489 koní), díky kterému dokáže vůz akcelerovat z 0 na 100 km/h pod 5 vteřin. Podle informací, které se podařilo získat redakci AutoŽivě, má GLC EQ začínat na ceně 2,7 milionu korun, což je přibližně cena, kterou jsme u téhle zajímavé prémiovky očekávali.
Možnosti jsou obrovské, pokud ovšem nenarazí
Když jsem poprvé novou masku Marcedesu viděl, napadlo mě, že podobný systém mohla některá z automobilek přinést už dávno. A přitom by se nemuselo jednat pouze o „informační“ displej pouze na předku, ale také na zadní partii vozidel. Nelíbilo by se vám rozsvítit vzkaz řidiči ve voze za vámi „nelep se mi na zadek“ nebo mu třeba poděkovat za nějakou jeho vstřícnost k vám v rámci provozu?
Dokáži si ale představit peprnější vzkazy, které už jsou samozřejmě vysoce diskutabilní. Rozhodně jsem ale zvědavý, jak se ke vzkazům na masce postaví policie a řekněme homologace vozidla. V zásadě by se v budoucnu mohli řidiči tímto způsobem upozorňovat nejen na zapomenutá rozsvícená světla apod., ale také se vzájemně informovat o policejních hlídkách. A to už by patrně naší legislativě úplně nevyhovovalo.
Uvidíme, kam se tato technologie v následujících letech posune. Odhaduji, že ji zkopírují i další automobilky a Mercedes v tomto ohledu zafunguje jako inspirace. Což by určitě nebylo poprvé v historii, že?
