Podjíždění je na českých dálnicích častý, ale také tvrdě postihovaný přestupek. Určitě byste ale měli vědět, kdy je takový manévr legální.
Podjíždění na dálnici patří v naší zemi k často diskutovaným tématům. Aby ne, děje se velmi často, což mohu z vlastní zkušenosti potvrdit. Zatímco v některých evropských zemích je tento manévr za určitých okolností tolerován, česká legislativa je v tomto ohledu poměrně striktní. Podjíždění je prostě považováno za přestupek, tedy až na konkrétní výjimky. A především s těmi se vás rozhodla redakce AutoŽivě seznámit.
Sankce za zakázané podjíždění jsou přísné a obvykle spojené se ztrátou bodů. A právě proto je zásadní znát situace, kdy lze podjet bez hrozby postihu. Přitom je ale vždycky nutné, aby v daný moment řidič správně vyhodnotil dopravní situaci, na to nesmíme zapomínat.
Co je podjíždění a kdy je legální
Za podjíždění označuje naše legislativa situaci, kdy motorista objede vozidlo v levém pruhu zprava, tedy pravým pruhem. A to navzdory tomu, že jeho vozidlo není v koloně ani právě nepoužívá připojovací či odbočovací pruh. Standardně je takové chování na dálnici zakázané (a po právu postihované pokutami), protože jde proti logice bezpečného provozu. Levý pruh je určený pro předjíždění a rychlejší vozidla, pravý pro plynulou jízdu.
Dvě klíčové výjimky
Možná jste si správně povšimli, že obě výjimky už jsme si v přechozím odstavci lehce naznačili, ale my se na ně nyní podíváme důkladněji. První výjimku v rámci podjíždění tvoří „připojovací a odbočovací pruh“. Pokud se zařazujete na dálnici připojovacím pruhem a předjíždíte právě tímto pruhem pomalejší vozidla v průběžném pruhu, pak se nejedná o přestupek. Stejně tak pokud odbočujete na benzinovou stanici nebo jiný sjezd, a při tom jedete zprava rychleji než auta vlevo. Ani v tento moment nejednáte proti pravidlům silničního provozu.
A pak tu máme druhou z výjimek, a tou je souběžná jízda v koloně. Jak si takovou situaci představit? V momentu, kdy jsou na dálnici ve všech jejích jízdních pruzích souvislé a pomalu jedoucí kolony (v dopravní špičce, kvůli nehodě či opravě dálnice apod.), pak smíte naprosto legálně využít pravý pruh a v koloně „předjet“ auta vlevo. Tato aktivita totiž není považována za nebezpečné podjíždění, ale za souběžnou jízdu. V každé jiné situaci je však předjíždění zprava porušením § 36 zákona č. 361/2000 Sb. a hrozí za něj tučné pokuty.
Vysoké pokuty i citelná ztráta bodů
Jaké na vás číhají konkrétní pokuty za podjíždění na českých dálnicích? Pokud porušíte pravidla a zvolíte neoprávněné podjetí, čeká na vás v tom lepším případě bloková pokuta přímo na místě. Počítejte s tím, že její výše se obvykle pohybuje v rozpětí 4 500 až 5 000 korun.
Pokud bude váš přestupek řešen ve správním řízení, pak už ale počítejte s vyšším „flastrem“ v podobě 7 000 až dokonce 25 000 korun, a to už je sakra citelný zásah, na který jen tak nezapomenete. V obou případech ale přijdete navíc až o 6 bodů, což je snad ten největší strašák, kterého byste se v rámci neoprávněného podjíždění měli bát nejvíce.
Nemluvě o tom, že vám hrozí i úplný zákaz řízení v případě, kdy se tento váš přestupek prováže s dalšími vážnými přestupky, který máte rovněž na kontě. Ano, pokuty jsou v tomto případě vzhledem k závažnosti přestupku a riziku, jaké představuje pro bezpečný provoz dálnice, poměrně vysoké. A předpokládám, že drtivá většina z nás se shodne na tom, že právem, a dokonce by mohly být i vyšší.
Buďte opatrní a nenechte se vyprovokovat
Na dálnici a zvláště v hustém provozu je důležitá maximální koncentrace pozornosti na sledování situace okolo vás. A především v pomalých kolonách, ale také v rámci připojovacích pruhů byste měli mít oči na šťopkách.
Pokud vás v levém pruhu omezuje pomalejší řidič před vámi, nikdy ho nepodjíždějte mimo zmíněné výjimky. Vezměte rozum do hrsti a prostě jeďte dál v klidu za ním, dokud vám neuhne. A pokud máte slabší nervy, pak raději do pravého pruhu uhněte vy sami a uklidněte se, než budete rychlejším levým pruhem pokračovat dál. Lepší je si prodloužit cestu o nějakou tu minutu navíc, než se vystavit vysoké pokutě za podjíždění, nebo se dokonce stát účastníkem nehody.
