Sto let po zavedení prvního jednoduchého semaforu se objevuje jeho pokročilá verze. Tři barvy už nestačí, čtvrtá je nevyhnutelná.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Je to vývoj. Dvě, tři barvy. Ve hře jsou další. Myšlenka, že by na křižovatce jednou nesvítila jen červená, oranžová a zelená, ale ještě čtvrtá barva, zní na první dobrou jako science fiction. Nebo jako nápad nějakého dopravního vizionáře, který se na chvíli odtrhl od reality. Jenže experti, kteří se seriózně zabývají autonomní dopravou, už mluví mnohem méně v podmiňovacím způsobu. Shodují se, že přidání dalšího světla na semafor je s ohledem na nástup samořiditelných aut spíš otázka času než volby.
Tři barvy na semaforu už prý nestačí, objeví se čtvrtá barva
A nejde o nějaký výstřelek, ale o konkrétní koncept, který se dnes řeší i na akademické půdě. Koncept má v budoucnu potenciál zásadně změnit, jak budeme chápat organizaci provozu na křižovatkách. Aby bylo jasné, že to není jen akademické cvičení. Nemalujeme v redakci AutoŽivě čerty na zeď. Není to fikce. Tohle je realita, nebo její začátek. Bavíme se o době, kdy budou v ulicích ve větším počtu jezdit autonomní vozidla. Třeba robotická taxi, samořiditelné dodávky, automatizované autobusy. Budou sdílet prostor s klasickými auty, kde pořád sedí člověk za volantem. V takovém mixu už klasický tříbarevný semafor přestává být ideálním nástrojem.
Ne proto, že by nefungoval, ale proto, že ignoruje něco, co bude k dispozici. Možnost, aby si auta mezi sebou „povídala“ a organizovala provoz chytřeji, než to zvládnou pevně nastavené intervaly nebo jednoduchá intuice. Zajímavé je, že autoři konceptu neuvažují o nějaké exotické barvě, ale o bílém signálu. Červená, žlutá a zelená jsou dnes pevně zakotvené a spojení jejich významu s konkrétním chováním řidiče funguje v zásadě globálně. Rozsvítí se červená, stojíš, svítí zelená, jedeš, žlutá je přechod.
Teorie míchá dohromady lidské řidiče a robotické řidiče
Bílá v tomhle systému zatím nehraje roli, takže je volná pro úplně nový význam. Pro okamžik, kdy řízení provozu na křižovatce přebírají autonomní vozidla a tradiční světelná regulace ustupuje do pozadí. Princip je jednoduchý, přitom docela elegantní. Jakmile se ke křižovatce přiblíží dostatečný počet aut, která jsou schopná mezi sebou komunikovat (stylem V2V, vehicle to vehicle), nastoupí do „práce“ jejich algoritmy. Vozidla si vymění informace o poloze, rychlosti, zamýšleném směru jízdy a vzájemně si rozpočítají průjezd tak, aby bylo využití křižovatky co nejplynulejší. V tu chvíli by semafor přepnul na bílé světlo.
Jasný signál pro lidské řidiče, že se nemají řídit klasickou logikou červená/žlutá/zelená, ale jednoduše se „zařadit do proudu“ a následovat pohyb autonomních aut před sebou. Jakmile počet klasicky řízených vozů opět převáží nebo se koncentrace autonomních aut sníží pod jistou hranici, systém se změní. Tedy vrátí se ke standardní tříbarevné signalizaci, kterou známe dnes. Podstatné je, že v tomhle režimu není bílá barva jen nějaký doplňkový stav. Je to informace o tom, co se v pozadí děje. Že právě neřídí semafor, ale flotila propojených aut.
Některé koncepty uvažují o semaforech s modrým světlem
Lidský řidič tedy nemá zpracovávat složitá data, jen chápat, že nejlepší, co může udělat, je držet se toku provozu, který před ním autonomní vozidla vytvářejí. Mně se to nelíbí. Už jen to dělení na lidské a nelidské řidiče. Děsí mě to. Vidím to jako špičku ledovce, které je celý poskládaný z novinek, které se týkají elektromobility a autonomních aut. Nesednu do auta, které pojede samo, bez řidiče. Možná si říkáte, jestli to celé není jen teoretická hra, která skončí v šuplíku některé univerzity.
Ale podle prvních simulací a testů to tak vůbec nevypadá. Výzkumné týmy uvádí, že při vyšším podílu autonomních vozidel by takový systém mohl snížit vznikající dopravní zácpy až o 94 %. To číslo vzniklo jako výsledek modelů, které porovnávaly klasicky řízený provoz přes křižovatku s variantou, kde řízení přebírají auta schopná komunikace a koordinace. Přesto, nevím, jak to vidíte vy, budu moc rád za komentáře pod článkem. Ale já se neraduji. Děsí mě to. Doba, ve které jezdí auta bez řidiče. A jsou řízena semaforem s bílou barvou. Myslím, že to není nic pro mě.
