Poprvé v Česku: Čínské SUV přiváží kvalitu a tradici Rolls-Royce za cenu škodovky. Navíc začíná se slevou

Jedno z nejzajímavějších luxusních SUV na českém trhu nabízí v konfiguraci s pohonem všech kol výkon 455 kW. Přitom si ale udržuje stále velmi konkurenceschopnou cenovku.

i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
i Zdroj fotografie: Hongqi
Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií
                   

Nabídka čínských automobilek na českém trhu se měsíc od měsíce rozrůstá, z čehož pochopitelně nejvíce těžíme my, zákazníci. Máme neustále větší možnost výběru a porovnávání, co za své, často těžce vydělané peníze dostaneme a dostáváme. A jakkoli se tato možnost ne vždy líbí evropským, zavedeným hráčům, je třeba objektivně poznamenat, že konkurence vždy posouvala trh kupředu, stejně jako že mnohé revoluční inovace vznikly teprve pod tvrdým konkurenčním tlakem. Pojďme se na jeden zajímavý model podívat společně.

Může za evropskou krizi Čína, nebo Evropa?

Pro nás, motoristické novináře, je tato situace (krize evropského automobilového průmyslu) a na to navazující problémy v celé Evropě zvlášť citlivým bodem. Dostaneme se jako první k informacím, jaké továrny se budou v Evropě zavírat (mezi posledními vyhlásilo radikální redukci Valeo, jeden z hlavních dodavatelů většiny automobilek), kde se bude propouštět, jaká omezení se chystají. V tom kontextu jsou pak zprávy o úspěších čínských automobilek občas velmi na zváženou.

iZdroj fotografie: Hongqi

Jenže. Musíme v každém okamžiku rozlišovat (a já se o to osobně velmi snažím) rovinu příčin a rovinu důsledků. Může Čína za problémy evropských automobilek? Rozhodně nikoli. Kdyby se Evropská komise nepustila do řady opatření citelně postihujících evropský autoprůmysl, neměla by Čína zdaleka takovou převahu v některých oblastech, jakou má nyní. Jinými slovy: kdyby automobilky mohly vyrábět modely, které jejich zákazníci opravdu chtějí (a obě strany by to dělaly se ziskem a dobrovolně), nemuseli bychom dle mého soudu číst většinu dnešních, více či méně apokalyptických „autokomentářů“.

iZdroj fotografie: Hongqi

V případě Číny tedy myslím pláčeme opravdu na špatném hrobě. A když vidím rozesmátou Ursulu von den Layen v televizi nebo na internetu, s možná ještě o něco většími obavami očekávám 10. prosince, kdy se zástupci evropského autoprůmyslu mají dozvědět verdikt ohledně zákazu spalovacích motorů a vůbec celkové perspektivy této branže v Evropě. Jenž kdysi bývala výkladní skříní Evropy, k níž de facto vzhlížel celý svět. Čínu z toho pochopitelně nevyjímaje.

Luxusní značka pro horních 500 nabízí dostupná SUV v Česku. Nevídané

Teď je ale všechno jinak. Což by ale běžného motoristu možná tolik netrápilo. V Česku se tak dají bez problémů koupit i vozy značky Hongqi, která kdysi vyráběla reprezentační limuzíny pro naprostou elitu. Od roku 2018 však Hongqi prošla proměnou – pod koncernem FAW Group rozšířila výrobu na mezinárodní trhy ve snaze se přiblížit běžným spotřebitelům. Ale s tím, že si zachová určitý luxusní nádech, na který byli její zákazníci po desetiletí (přesněji od roku 1958) zvyklí.

iZdroj fotografie: Hongqi

Její prémiové SUV, pojmenované EHS7, tak cílí kamsi nad český Enyaq, nicméně nechce přímo konkurovat německému prémiovému trojlístku Audi/BMW/Mercedes. S rozvorem 3 000 mm a délkou přibližně 4 955 mm je rozměrově na půli cesty mezi BMW iX3 a Audi Q6 e‑tron. Nicméně výkonem se těmto dvěma německým konkurentům velmi přibližuje, resp. je předčí: jednomotorová verze RWD nabídne 253 kW, s pohonem všech kol pak až 455 kW. To věru není málo. Navíc silnější varianta zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 3,9 s, přestože pohotovostní hmotnost překračuje 2,4 tuny.

iZdroj fotografie: Hongqi

K dispozici jsou přitom tři bateriové konfigurace – 75, 85 a 111 kWh, přičemž větší pack by měl zajistit dojezd až 600 km (údaj CLTC, reálnější evropské WLTP bude kolem 530 km). Uvnitř pak čeká majitele kompletní výbava bezpečnostní i luxusní, počínaje 15,5″ centrální displejem (zajímavé, tak velký byl kdysi můj první monitor k počítači). Ticho v kabině zajišťuje akustické zasklení a aktivní potlačení hluků. Bezpečnostní výbava splňuje nejpřísnější standardy – vozy dosáhly na pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP.

Podvozek využívá adaptivní vzduchové měchy a centrální řízení točivého momentu – v praxi tedy nabízí komfort velkých SUV při jistotě na klikatých silnicích, aby člověk dostatečně jasně věděl, v čem přesně zmizelo jeho 1 899 000 Kč za dražší verzi AWD, případně 1 479 900 za levnější s pohonem zadní nápravy.

Galerie

Dalších 14 fotografií
Dalších 14 fotografií
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články