Současná úprava pravidel o zimních pneumatikách je postavená na reálných podmínkách na silnici. Následná hodnocení policie jsou tak velmi přísná.
Je to bratru měsíc, co se rok (motoristy) překlopil do poloviny, kdy jsou u nás povinné zimní pneumatiky. A také už nějakou dobu platí novinka ohledně používání zimních pneumatik s povinným značením. Někde v Evropě z toho ale mají docela hoňku. Vy naštěstí díky tomu, že se tématu v redakci AutoŽivě věnujeme průběžně, máte jasno. Stačí vyrazit pár set kilometrů na severozápad a je zřejmé, že první zima s novými pravidly pro obutí aut se v Dánsku ani pořádně nerozjela. A už teď je jasné, že papírová změna v zákoně má velmi konkrétní dopad na každodenní život. A hlavně na kalendáře pneuservisů.
Zima je tady a český řidič je, na rozdíl od zbytku EU, připraven
Zatímco dřív se vždycky našla část řidičů, kteří „to nějak dojezdili“ na letních, letošní podzim ukazuje, že tentokrát už to jen tak nejde přejít mávnutím ruky. Nová pravidla Dánům totiž říkají, že jakmile přijde sníh nebo náledí, je definitivní konec. Konec s představou, že se na letních gumách dá prostě opatrně někam doklouzat. Pokud jsou pneumatiky v takových podmínkách „zjevně nevhodné“, hrozí pokuta 1 000 dánských korun za každou pneumatiku zvlášť. Čtyři kola, čtyři tisícovky. To v přepočtu znamená téměř 13 000 Kč.
Stačí si to přepočítat na běžný rodinný rozpočet a najednou je jasné, proč se řidiči tentokrát hrnou do autoservisů s mnohem větší vervou, a hlavně dřív než obvykle. Jak to je u nás? V České republice platí povinnost mít na vozidle zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března. A to v případě, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo náledí, nebo lze takové podmínky vzhledem k počasí předpokládat. Povinnost zimních pneumatik může být také vyznačena specifickou dopravní značkou „Zimní výbava“.
Kde je značka, musí řidič mít zimní gumy i mimo dané období
To je modrá kruhová značka s vyobrazením automobilu a sněhové vločky. Na takto označených úsecích platí povinnost bez ohledu na aktuální počasí v daném období. Minimální hloubka dezénu? Pro vozidla do 3,5 tuny, osobní automobily, je minimální požadovaná hloubka vzorku 4 mm. Pro vozidla nad 3,5 tuny je minimální hloubka vzorku 6 mm. Povinnost se vztahuje na vozidla kategorií M a N, tedy osobní i užitková auta. Pokuty jsou jaké? Nedodržení těchto pravidel může vést k pokutě na místě až 2 000 Kč. I mimo stanovené období, například v říjnu nebo dubnu, se doporučuje používat zimní pneumatiky.
Pokud teplota klesne pod 7 °C, protože směs zimních pneumatik je pro chladné podmínky vhodnější a bezpečnější. To ale není všechno. Dříve stačilo, jak pravidla říkala, že při jízdě na sněhu nebo ledu musí mít auto minimálně pneumatiky s označením M+S. To znamená „mud and snow“. Tenhle symbol si ovšem výrobce může na bočnici dát v podstatě sám. Nikdo zvenku to systematicky nekontroluje, nevydává certifikáty ani neschvaluje konkrétní modely. V podstatě jde o prohlášení výrobce, že pneumatika má nějaké zimní vlastnosti. Teď už je to jinak.
Zimní gumy musí mít speciální označení s alpským symbolem
Pro zimní počasí zákon počítá s novějším označením, symbolem sněhové vločky v horách. S takzvaným 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) označením. Tady už nestačí jen marketingové tvrzení výrobce, ale konkrétní gumy musejí projít testy, ve kterých prokážou, že mají opravdu zvláštní schopnosti při jízdě ve sněhu.
Teprve pak můžou nést tohle označení a teprve pak se o nich dá mluvit jako o plnohodnotně schválených pro tvrdé zimní podmínky. Co tedy dělat? V zimě, na ledu a sněhu, nejezdit na letních pneumatikách, to je zřejmé. Co vy, přezouváte v zimě na zimní, nebo stále jezdíte na letních pneumatikách? Není to legrace, je třeba stále mít na paměti, že pneumatiky jsou to jediné, co drží auto ve stopě. Čtyři plochy o velikosti lidské dlaně.
