Korejská automobilka nehodlá jen čekat, jak se vyvine budoucnost v pohonu vozidel. Její strategií je být připravený na všechny, a navíc v jedné jasně dominovat.
Automobilka Hyundai vyrukovala s novou strategií, kterou sama označuje jako „Hyundai Way“. Ta je založena na jejím přesvědčení, že sázka na bateriové elektromobily není v současnosti vůbec ideální. A nejen, že nechce budoucnost výroby založit pouze na elektřině, ale ani se nechce jako někteří její konkurenti striktně vracet ke spalovacím motorům, případně zůstat jen u klasických hybridních jednotek.
Snížení emisí paletou variant
Namísto toho volí tzv. čtvrtou cestu, která bude kombinovat všechny varianty včetně paliva v podobě vodíku. Cílem Hyundai sice zůstává být do roku 2030 lídrem v přechodu na nízkoemisní vozy, přitom chce ale výrobce zůstat maximálně otevřený různým technologickým řešením.
Nová strategie Hyundai vychází z rozmanitosti trhu, kdy mají jiné potřeby motoristé v Evropě, USA, nebo třeba v Asii. V některých lokacích je infrastruktura dobíjecích stanic vysloveně na začátku, a právě tam dává aktuálně největší smysl hybridní nebo EREV pohon. Tedy vozy, které pohání elektřina vyrobená přídavným spalovacím motorem.
Elektromobilita je sama o sobě riskantní
Současně bere Hyundai v potaz, že poptávka po čistě elektrických vozech roste mnohem pomaleji, než automobilky ještě před pár lety očekávaly. Zákazníci narážejí na vysokou cenu elektrických vozů, nejsou spokojení s dojezdem a často ani s rychlostí dobíjení.
Další negativum elektromobility přitom spočívá v závislosti automobilek na dodavatelském řetězci surovin a hotových součástí (především z Číny), cenách baterií a technologickém pokroku v jediném oboru. Proto představitelé Hyundai volí dynamickou cestu založenou na schopnosti rychle přeladit mix technologií podle toho, jak se bude vyvíjet poptávka, legislativa i ceny vozidel na trhu.
Čtyři způsoby, jak být připravený na vše
Strategie Hyundai proto staví další budoucnost hned na čtyřech pilířích. Tím prvním je plná elektromobilita. Výrobce slibuje, že do konce roku 2030 bude prodávat až 2 miliony elektromobilů ročně v podobě 21 různých modelů.
Dále začne více „šlapat“ do vývoje hybridních motorů a tvrdí, že se postará o druhou vlnu hybridů (HEV i PHEV), které budou mít výrazně lepší účinnost, efektivnější rekuperaci, a především možnost oboustranného nabíjení, kdy bude u jejích modelů běžné je využít jako zdroj energie pro nabíjení nejrůznějších spotřebičů.
Elektriky se spalovacími generátory
Hyundai hodlá také pořádně zainvestovat do vývoje elektromobilů se spalovacím generátorem elektřiny, což se v očích automobilky jeví jako mimořádně zajímavá cesta. Majitelé takových aut nebudou nucení řešit dobíjení za každou cenu, ale budou mít možnost jako palivo využívat nadále benzín či naftu tak, jak byli historicky zvyklí. Přitom ale ocení typický charakter elektrické jízdy.
Vodík jako budoucí konkurenční výhoda
Poslední způsob, díky kterému si automobilka hodlá i nadále udržet svou silnou pozici, vidí v syntetických palivech, a především vodíku. Skupina Hyundai Motor Group dlouhodobě vyvíjí vodíkové články a vodíkové pohony hlavně pro nákladní a užitková vozidla, ale do budoucna hodlá posílit i produkci vodíkových osobních vozidel. Hyundai je na rozdíl od konkurence silný právě ve vodíkovém „ekosystému“, kdy má takříkajíc už nyní pod palcem výrobu, distribuci, skladování i využití vodíku v průmyslu a logistice.
Do konce roku chce mít ale kompletní vodíkový řetězec, a to nejen ve smyslu především užitkových automobilů, ale i mimo dopravu. Tedy směrem k energetice, průmyslu a lodní dopravě. Vodík tedy v jejím případě nebude jen nějaký doplněk, ale jeden ze způsobů, kterým se chce od konkurentů odlišit.
Kdo bude připravený, ten vyhraje
Celkově tedy nejde v případě Hyundaie o nějakou rozlučku s elektromobilitou, ale o to být připravený na všech frontách a čekat, co přinese budoucí trh za trendy. Pokud se trh za pár let sjednotí na jediné dominantní technologii, ať už to bude kterákoli, bude pro automobilky rozhodující, zda se dokáží včas a dostatečně rychle zaostřit právě na ni. A právě na to hodlá být Hyundai maximálně připravený. Taková strategie se mi rozhodně zamlouvá, a proto držím korejské automobilce palce.
