Konec škrábání namrzlých oken. Tahle šikovná ochrana na sklo vám ročně ušetří spousty času a nervů. A dobře poslouží i v létě.
Obchodní řetězec Lidl přinesl ve své nabídce pro motoristy jednoduchý doplněk na auta, který v zimě ušetří řidičům spoustu času. Ten totiž jinak při nízkých teplotách musí věnovat škrábání zamrzlého okna svého vozu. Nestojí ani stovku a pasuje na většinu osobních aut na trhu.
Nová Termo ochrana na čelní skla vozidel z Lidlu z jeho řady Ultimate Speed stojí skutečně jen 99 korun a je tvořena dvěma vrstvami. Vrchní je hliníková a spodní pěnová (z EPE) s tím, že okraje Termo ochrany tvoří odolná textilie, která brání jejímu roztržení. Tento krycí izolační materiál je odolný vůči teplotám s rozpětím od -50 °C do +70 °C a má v podstatě lichoběžníkový tvar. Izolační clona je celkově široká 118 cm v horní partii a 156 cm ve spodní, přičemž její výška je 99 cm.
Manipulace jednoduchá, efekt výrazný
Její usazení na přední sklo je přitom elementárně snadné. Stačí ji rovnoměrně položit na okno tak, aby ho co největší plochou překrývala, a následně její boční části přivřít do předních dveří. Tím zamezíte jejímu odfouknutí větrem nebo snadné krádeži. Celá akce trvá jen pár vteřin, a přitom dokáže v mrazech každé ráno ušetřit dlouhé minuty času na škrábání nebo čekání na rozmrznutí po aplikaci rozmrazovače. Každopádně dokáže velmi solidně ochránit sklo před namrznutím, ale také stěrače před tím, aby přimrzly ke sklu.
Ráno stačí clonu stáhnout z okna, oklepat z ní případný sníh, a pak už jen srolovat. K tomu má tato termo ochrana k dispozici dvě poutka, takže ruličku nebo balíček složený jako menší deka pak jen uložíte do zavazadelníku a večer ji po návratu domů zase můžete nasadit na přední okno. Clona přitom vypadá celkem odolně a troufám si tvrdit, že v praxi vydrží nejméně jednu sezónu, pokud s ní budete zacházet rozumně.
V mrazech bude mít určité limity
Samozřejmě i takováto ochrana má své limity. Před léty jsem vlastnil velmi podobný model, který mi fungoval tak do -5 až -8 °C naprosto spolehlivě. Když byly teploty ještě nižší, stejně už jsem občas námrazu na okně měl, ale určitě byla slabší a snáze odstranitelná, než kdyby okno clonou neměl vůbec přikryté. S tím bude patrně třeba počítat i v tomto případě.
Účinná ochrana i v letních hicech
Co je ale další pozitivní vlastnost této termo clony, tak že je možné ji využít v letních vedrech. Po nasazení na okno totiž zabrání přehřívání interiéru, a to díky tomu, že clona odráží významnou část slunečního světla.
Po nastoupení do vozu před jízdou pak není třeba tak dlouho čekat, než se vozidlo dostatečně vyvětrá, a tím pádem opět clona ušetří pár minut, respektive utrpení ve výhni kabiny vozidla. Navíc palubní deska ani volant nebudou tak rozpálené, jak jste jinak zvyklí, a nebudou tak snadno vypraskávat ani ztrácet barvu v průběhu let.
Praktická ochrana, se kterou je třeba manipulovat opatrně
Je evidentní, že taková stokorunová investice se v tomto případě určitě vyplatí, a to především těm motoristům, kteří nemají možnost svůj vůz parkovat v garáži. Nicméně i když garáž vlastníte, tak se stejně alespoň občasnému parkování na ulici neubráníte. Typicky při parkování u práce, na zimní dovolené apod.
Jen mějte na paměti, že pokud chcete, aby vám takováto termo clona vydržela sloužit co nejdéle, je třeba s ní podle toho náležitě pracovat. Proto ji vždycky dobře upevněte zavřením předních dveří vašeho auta, protože pokud by byla volná, může ji silný vítr poškodit.
A pokud dojde na skutečně extrémní mrazy (-15 °C), pak ji z čelního skla raději stahujte opatrně, protože může být ke sklu přimrzlá. Když za ni v takové situaci bezmyšlenkovitě zaberete, může dojít k jejímu roztržení. Nezapomínejte, že se stále jedná pouze o hliníkovou fólii doplněnou pěnovou spodní vrstvou. Není to žádná vysoce odolná nano vláknina. Ale tomu samozřejmě odpovídá i nízká cena termo ochrany.
