Aktivisté v Polsku chtějí absolutní přednost chodců. Podle Norska a Francie

                   

Řada polských aktivistů apeluje na zákonodárce, aby začali projednávat možnosti větší ochrany chodců v provozu. Ta je podle nich nedostatečná, jelikož pěší nemají až tak velkou ochranu v zákonech, jakou by si zasloužili. Primární úkol je jasný. Ochránit chodce před kolizí s automobily. A to hlavně na místech jako jsou přechody.

Zajímavé statistiky

Pokud se podíváme na statistiky nehodovosti, tak musíme říci, že dlouhodobě klesá počet nehod, kdy dojde ke kontaktu vozu s chodcem. Poslední pokles je o celých 12 procent. Tento fakt ukazuje, že rizika pro chodce se zmenšují. Na druhou stranu výrazně stoupají následky takových nehod. I když celkové množství kolizí kleslo, zvyšuje se počet úmrtí, který je danou kolizí způsoben. Jenom chodci tvoří na polských silnicích 28 procent všech smrtelných nehod.

Návrhy jsou jasné

Aktivisté dali dohromady několik návrhů, které chtějí protlačit k pro jednání. V souvislosti s tím vznikla i iniciativa s názvem #ChodziOŻycie, která je stále populárnější. Mezi hlavní návrh patří snaha o prosazení priority pro chodce, kteří se chystají vstoupit na přechod. Zde se argumentuje Norskem a Francií, kde mají řidiči povinnost zastavit když vidí u přechodu chodce, i když u něho není zjevné, že bude nebo nebude přecházet.

 Dalším návrhem je snížení rychlostních limitů V Polsku platí v obci stejně jako u nás rychlost 50 kilometrů v hodině. Ne však stále, protože v noci od 23 hodin do rána do 5 hodin je limit zvýšený na 60 km/h. Toto zvýšení chtějí aktivisté zrušit a stanovit nonstop stálou padesátku.

Třetí návrh se týká zvýšení pokut a také zvýšení vymáhání dodržování zákonů. V praxi by se mělo jednat o navýšení všech pokut a dále zvýšení počtu policistů, kamer a také radarů v ulicích mnoha měst.

Klasickou přednost lidé na přechodu mají

Výše zmíněné požadavky mohou budit dojem, že chodci v Polsku žádnou přednost nemají a větší ochranu by si zasloužili. Opak je však pravdou, jelikož v Polsku platí podobné úpravy, jako u nás. Absolutní přednost sice chodci nemají, ale při přecházení na přechodu je řidič musí pustit.

Diskuze Vstoupit do diskuze
61 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články