Akutní problém pro řadu českých řidičů, pokles hladiny oleje. Co dolít do motoru na cestě v případě nouze?

Co dělat, když klesne hladina oleje v motoru během cesty? Řidiči musí vědět, co dolít v případě akutní potřeby, i když neznají značku maziva.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Olej je nedílnou a nepostradatelnou součástí motoru klasického automobilu. Bez něj auto nejede, respektive jede, ale velmi záhy dospěje do konce spojeného s destrukcí. Čistě z podstaty věci a na základě konstrukční podstaty spalovacího motoru to bez správného mazání nejde. Každá pohonná jednotka by velmi rychle utrpěla vážné poškození. Když hladina oleje v motoru klesne k mezním hodnotám, je nezbytné dodat nový olej. Jak na to?

Bez oleje auto nemůže jezdit, hrozí poškození motoru

Řešení je jednoduché a stačí si zapamatovat několik základních pravidel. Ignorování varovného světla oleje může mít negativní následky. Je nutné věnovat pozornost třem typickým scénářům. Jedním je falešný poplach při jízdě ve strmém terénu, kolísavý signál v zatáčkách indikující nízkou hladinu oleje a stálá varovná kontrolka při nastartování motoru indikující kritickou hladinu oleje. Nic z toho nesmí řidič ignorovat a podcenit.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V každém případě je nezbytné okamžitě zastavit vozidlo a zkontrolovat hladinu oleje. Pod kapotou většiny vozů naleznete fyzický ukazatel hladiny oleje. Pro správnou kontrolu je nezbytné vypnout motor a zajistit vodorovnou polohu vozidla. Po minutě se olej usadí v olejové vaně, umožňující spolehlivé čtení. Někdy může nastat situace, že řidič zjistí, že hladina olejové náplně klesla a že je třeba akutně olej doplnit. Jaký olej použít v případě nouze?

Časté chyby motoristů při kontrole hladiny oleje v motoru

V nejlepším případě ten samý, který je používán běžně při pravidelném olejovém servisu. Vodítkem může být nalepený štítek v motorovém prostoru. Pokud není, tak je ideálním postupem mít k dispozici manuál a nahlédnout do něj. Řada motoristů jej vozí v přihrádce u spolujezdce a najít správný údaj je otázkou několika minut. Nejde ani tak o značku jako o parametry maziva. V dnešní době téměř kompletního pokrytí signálem se dá použít vyhledávač a najít buď manuálně online, nebo se podívat na nějaké diskuzní fórum.

Lepší nějaký kvalitní olej než žádný. A pak rychle do servisu

V případě pochybností o správném oleji se dá také využít online konfigurátor oleje. V nouzových situacích, kdy není přístup k detailním informacím, je lepší použít nějaký kvalitní produkt než nedodat olej vůbec. Je důležité si uvědomit, že i středně kvalitní olej je lepší než žádný olej. A že i mazivo s jinými vlastnostmi může dočasně posloužit. Určitě lépe než nechat jet motor „nasucho“.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kolik oleje přidat? Rozdíl mezi značkou minimum a maximum na měrce je obvykle 1 litr. Pokud je hladina minimální, přidání 0,5 litru bývá dostatečné. Je však důležité si uvědomit, že i přidání oleje nižší kvality umožní bezpečně dojet do servisu a vyměnit olej za ten doporučený výrobcem. Automechanik samozřejmě provede kompletní olejový servis, včetně výměny filtru. A náhrady za celou náplň, ne pouze dolití tím správným olejem.

Dolévat olej není řešením. Trvalé ztráty je třeba spravit servisem

Znovu je třeba říct, že nesprávná (nízká) hladina oleje může způsobit vážné poškození motoru. Při volbě oleje v nouzové situaci se vyplatí vybrat kvalitní produkt, i když není možné získat podrobné informace o správném oleji. Je důležité pravidelně kontrolovat hladinu a v případě potřeby dodat nový olej. Pokud oleje ubývá průběžně nad rámec běžných ztrát, je zapotřebí vyhledat odborníka a řešit tento problém diagnostikou a opravou, a ne pouhým doléváním.

Víte, jaký máte olej v motoru?

Diskuze Vstoupit do diskuze
85 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články