Některé praktiky automobilek jsou do nebe volající, ovšem v negativním slova smyslu. Navíc jde o vaše peníze, které tak v podstatě vyhodíte z okna. Opravdu to musíte udělat?
Určitě ten pocit znáte. Neslavně „proslulé“ jsou v jeho vytváření zejména některé softwarové firmy včetně největšího giganta na grafické aplikace Adobe, ale podobně je na tom většina poskytovatelů placených TV kanálů stejně jako mobilní operátoři. Ti všichni se nám snaží namluvit, jak je ekonomicky nesmírně výhodné, pokud nebudeme vlastnit, ale jen donekonečna splácet. Nejnověji se k tomuto plíživému vykořisťování přidávají i některé automobilky. Jak? Opravdu neomaleně. Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.
Proč si nemohu jednoduše koupit a vlastnit? Proč musím splácet, a nemít nic?
Já osobně jsem navíc zřejmě ukázkovým příkladem, jak moc tyto „výhodné nabídky“ z duše nenávidím. Měsíčně „splácenou“ TV zkrátka nemám a nikdy mít nebudu, i za cenu toho, že se na některé tituly podívám ve finále dráž. Co už. A neberte to prosím jako neochotu zaplatit něčí tvorbu – právě naopak. Ctím to, že každé dílo (a každá služba) něco stojí. Jen je mi zkrátka mimořádně „proti srsti“ ten nekonečný, nikdy nekončící mechanismus splácení.
Kdy jednou vynecháte, a máte utrum. Že jste předtím zaplatili balík? Nezájem. Možná ještě lépe to je vidět na již zmíněném softwarovém gigantu Adobe, ale pochopitelně nejen na něm. S Microsoftem si mohou podat ruce. Nevím, jak vy, ale já si dobře pamatuji dobu, kdy software šel normálně koupit. V krabici, za peníze, s nějakou možností aktualizace. Třeba i za příplatek. Ale jednou jste si ho koupili a byl váš. Nutno dodat, že mnozí výrobci se toho drží dodnes. Budiž jim to přičteno ke cti.
Software je ukázkový příklad, jak měsíčně „odrbávat“ miliony a miliony klientů
Protože splácet (nebo spíše „uplácet“) měsíčně něco, co v podstatě nebude nikdy moje a nikdy nad tím nebudu mít plnou kontrolu, je opravdu ubíjející. Platím si službu? Nikoli, software přece není služba. Je to výrobek. Má jasnou velikost, hmatatelnou podobu, instalaci. Není problém jej dát na datový nosič, případně prodat jen kód, pod kterým si jej stáhnu k sobě. A budu jej vlastnit. Ale platit jej, a přitom v podstatě nikdy nic nemít? To je jak hypotéka, kde neustále splácíte jen úroky. To též velmi potěší.
Ale dokážu pochopit, že pro poskytovatele těchto „splátkových služeb” je vidina extrémního profitu natolik lákavá, že zkrátka neodolají. A zkusí to. Někteří výrobci aut (mezi nimiž velmi vyniká zejména BMW) neodolali také. A nechají vás „odemknout“ a splácet něco, co už jste si jednou koupili. Ono to totiž je ve vašem autě fyzicky přítomné. Jen to čeká na aktivaci. Což je pravda mimořádně neurvalý způsob, jak ze zákazníků dostat peníze dvakrát. Za tu stejnou věc.
Nulový náklad, tak trochu podvod, ale penízky se jen sypou
Jednou za koupi auta (za cenu, ve které je pochopitelně instalace například vyhřívání sedadel zahrnuta, jsme v kapitalismu, nikdo to nebude vyrábět a dodávat zadarmo), podruhé za to, že vám ono vyhřívání „odemkne“. Na dálku, v servisu, vždy ale několika stisky kláves. Zkrátka softwarově. Nulový náklad. Vy ale začnete toto odemknutí splácet v pravidelných měsíčních platbách. No řekněte sami, není tohle ekonomické perpetuum mobile? Je. Jenže jak pro koho.
Není divu, že automobilky ale začínají narážet na odpor. Tohle je totiž tak do očí bijící „očůrávání“ zákazníka, že to snad musí dojít každému. Notabene BMW. To nejsou zrovna levná auta. Zaplatím milion a něco, vyhřívání sedadel v autě fyzicky mám, ale dealer mně přesvědčuje, abych měsíčně platil za odemknutí? Ani omylem. Děkuji, nechci. Máte k tomuto podobně zamítavý postoj, nebo to vidíte jinak? Napište nám do diskuse, děkujeme!