Nový výmysl automobilek nás přinutí platit měsíčně za výbavu auta. I vás? Jak se rozhodnete? Arogance automobilek nezná mezí

Některé praktiky automobilek jsou do nebe volající, ovšem v negativním slova smyslu. Navíc jde o vaše peníze, které tak v podstatě vyhodíte z okna. Opravdu to musíte udělat?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz
                   

Určitě ten pocit znáte. Neslavně „proslulé“ jsou v jeho vytváření zejména některé softwarové firmy včetně největšího giganta na grafické aplikace Adobe, ale podobně je na tom většina poskytovatelů placených TV kanálů stejně jako mobilní operátoři. Ti všichni se nám snaží namluvit, jak je ekonomicky nesmírně výhodné, pokud nebudeme vlastnit, ale jen donekonečna splácet. Nejnověji se k tomuto plíživému vykořisťování přidávají i některé automobilky. Jak? Opravdu neomaleně. Pojďme se na to s AutoŽivě.cz podívat společně.

Proč si nemohu jednoduše koupit a vlastnit? Proč musím splácet, a nemít nic?

Já osobně jsem navíc zřejmě ukázkovým příkladem, jak moc tyto „výhodné nabídky“ z duše nenávidím. Měsíčně „splácenou“ TV zkrátka nemám a nikdy mít nebudu, i za cenu toho, že se na některé tituly podívám ve finále dráž. Co už. A neberte to prosím jako neochotu zaplatit něčí tvorbu – právě naopak. Ctím to, že každé dílo (a každá služba) něco stojí. Jen je mi zkrátka mimořádně „proti srsti“ ten nekonečný, nikdy nekončící mechanismus splácení.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Zájemci o nový VW Golf čekají na svá auta. Mají problém se softwarem

Kdy jednou vynecháte, a máte utrum. Že jste předtím zaplatili balík? Nezájem. Možná ještě lépe to je vidět na již zmíněném softwarovém gigantu Adobe, ale pochopitelně nejen na něm. S Microsoftem si mohou podat ruce. Nevím, jak vy, ale já si dobře pamatuji dobu, kdy software šel normálně koupit. V krabici, za peníze, s nějakou možností aktualizace. Třeba i za příplatek. Ale jednou jste si ho koupili a byl váš. Nutno dodat, že mnozí výrobci se toho drží dodnes. Budiž jim to přičteno ke cti.

Software je ukázkový příklad, jak měsíčně „odrbávat“ miliony a miliony klientů

Protože splácet (nebo spíše „uplácet“) měsíčně něco, co v podstatě nebude nikdy moje a nikdy nad tím nebudu mít plnou kontrolu, je opravdu ubíjející. Platím si službu? Nikoli, software přece není služba. Je to výrobek. Má jasnou velikost, hmatatelnou podobu, instalaci. Není problém jej dát na datový nosič, případně prodat jen kód, pod kterým si jej stáhnu k sobě. A budu jej vlastnit. Ale platit jej, a přitom v podstatě nikdy nic nemít? To je jak hypotéka, kde neustále splácíte jen úroky. To též velmi potěší.

Jsou starší auta opravdu lepší? Na levném BMW z roku 2005 je jasně vidět, kam to EU dotáhla

Ale dokážu pochopit, že pro poskytovatele těchto „splátkových služeb” je vidina extrémního profitu natolik lákavá, že zkrátka neodolají. A zkusí to. Někteří výrobci aut (mezi nimiž velmi vyniká zejména BMW) neodolali také. A nechají vás „odemknout“ a splácet něco, co už jste si jednou koupili. Ono to totiž je ve vašem autě fyzicky přítomné. Jen to čeká na aktivaci. Což je pravda mimořádně neurvalý způsob, jak ze zákazníků dostat peníze dvakrát. Za tu stejnou věc.

Nulový náklad, tak trochu podvod, ale penízky se jen sypou

Jednou za koupi auta (za cenu, ve které je pochopitelně instalace například vyhřívání sedadel zahrnuta, jsme v kapitalismu, nikdo to nebude vyrábět a dodávat zadarmo), podruhé za to, že vám ono vyhřívání „odemkne“. Na dálku, v servisu, vždy ale několika stisky kláves. Zkrátka softwarově. Nulový náklad. Vy ale začnete toto odemknutí splácet v pravidelných měsíčních platbách. No řekněte sami, není tohle ekonomické perpetuum mobile? Je. Jenže jak pro koho.

Zpoplatněné vyhřívání sedaček či přehrávání hudby? Automobilky začaly za desítky funkcí účtovat měsíční poplatky

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro Autoživě.cz

Není divu, že automobilky ale začínají narážet na odpor. Tohle je totiž tak do očí bijící „očůrávání“ zákazníka, že to snad musí dojít každému. Notabene BMW. To nejsou zrovna levná auta. Zaplatím milion a něco, vyhřívání sedadel v autě fyzicky mám, ale dealer mně přesvědčuje, abych měsíčně platil za odemknutí? Ani omylem. Děkuji, nechci. Máte k tomuto podobně zamítavý postoj, nebo to vidíte jinak? Napište nám do diskuse, děkujeme!

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články