Audi, BMW a Mercedes stojí dohromady 21 600 Kč. Komplet německou trojku může mít v garáži leckdo

Koupit i nejlevnější prémiový automobil německé výroby se nevyplácí. Pouze jen pro účely chvilkové zábavy.

i Zdroj fotografie: Obsuser / Creative Commons / CC-BY-SA
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Adam
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Adam
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Adam
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Adam
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Adam
i Zdroj fotografie: S vědomím Auto-Adam
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
i Zdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile
Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií
                   

Představa, že jsou automobily svaté německé prémiové trojice nedostupné, je mylná. Stačí mít v kapse pět bankovek s naším prvním prezidentem a člověk může mít ne jedno auto, ale hned tři. Od každé značky zástupce, a ještě zbyde na palivo. Jisté kompromismy tady ale jsou. Existuje určitá skupina řidičů, jež má ráda německé automobily, ale neví, kterou z oblíbených značek si vybrat.

Německá prémiová auta mohou stát pár korun, vážně

Rozhodování mezi Audi, BMW a Mercedesem může být konec, zájemce si může pořídit tři auta najednou a nebude ho to stát víc než pětadvacet tisíc. Samozřejmě s notnou dávkou kompromisu. Jaké exempláře jednotlivých značek se dají na německém serveru Mobile.de pořídit za co nejnižší cenu? „Přemýšlet o Mercedesu, Audi a BMW za co nejnižší cenu,“ říká odborník na servis evropských a japonských automobilů, pan Pavlíček, „znamená pohybovat se na opačném ranku, než jsou model RS, M a AMG.“ 

iZdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile

To je asi jasné, že za minimální cenu nelze koupit nejvyšší specifikace, zajímavé ale je, že jsou rozdíly v roce výroby mezi značkami. Paradoxně nejde o nijak staré auto v případě BMW, jedná se o ročník 2006, což je vlastně na silnici relativně běžné. Naproti tomu nejlevnější Audi na trhu už nějaký ten pátek pamatuje, je z roku 1996. Mercedes za nejnižší cenu je z roku 2000. Audi stojí v přepočtu 7 200 Kč, BMW 6 000 Kč a Mercedes 8 400 Kč.

Povinné ručení bude asi dražší než samotné auto

U Audi se jedná o sedan řady A4, u Mercedesu o hatchback třídy A. Pokud bylo výše zmíněno, že za minimální peníze nelze koupit nejvyšší specifikaci, pak BMW ukazuje, že na M5 pár tisíc nestačí, ale na osmiválec ano. BMW je řada 5 v karoserii sedan, s osmiválcem 4,8 litru o výkonu 367 koní. Spotřeba je značná, nicméně auto spadá do Euro 4. Dynamické BMW má najeto 159 275 km. 

iZdroj fotografie: S vědomím Ambrosi Auto

„Světlý interiér vykazuje opotřebení odpovídající nájezdu,“ říká expert, „a na první pohled nevypadá vyloženě zle. Byť existují lepší odstíny pro dlouhodobé udržování.“ O přenos výkonu na zadní kola se stará manuální převodovka, což je dobrá zpráva, lepší než obava z porouchaného automatu. Navíc se jedná o skutečně řidičské auto. To neplatí pro Mercedes, ten je vším jen ne esencí zábavy. Ale praktičnost a úspornost ve spotřebě? To ano.

Koupit si takové auto? Třeba jen pro radost, ale dočasnou

Benzínová čtrnáctistovka měla původně 82 koní výkonu, kolik ze stáda zůstalo od roku 2000, je otázkou. „Už jako nové nebylo auto nijak výbušné,“ vzpomíná odborník, „a s věkem výkon auta klesá. Třída A ale nikdy neměla v popisu práce závodit.“ Uváděná spotřeba je 7,4 litru. Emisní norma spadá do Euro 2. Výkon jde na přední kola přes manuální převodovku. Kabina je na první pohled ošuntělá, auto má najeto 214 095 km, a to není málo.

iZdroj fotografie: S vědomím Auto-Adam

Exteriér nese signály opotřebení odpovídajícího věku a nájezdu. Audi je z trojice nejstarší a je to vidět. Je obouchané zvenku a potrhané uvnitř, sedačka řidiče by zasloužila opravit a zašít. Volant je omakaný. Stejně jako celá kabina. Automobil má najeto 208 000 km, ale vypadá tak na 350 000 km. Je zjevné, že se o něj nikdo moc nestaral. Benzínový motor 1,8 litru měl v době výroby výkon 125 koní a plnil normu Euro 3. Vyplatí se některé z těchto aut koupit?

Náklady na servis budou absurdně vysoké a zbytečné

„Pořídit si auto z daného výběru dává smysl u BMW, pro řidiče, který má rád V6 a výkon,“ říká expert, „za dané peníze si pořídí silnou zadokolku a užije si ji. Až přestane jezdit, nechá ji ekologicky zlikvidovat.“ U Audi a Mercedesu je situace jiná„Nevidím důvod, proč kupovat Audi,“ vysvětluje expert „a Mercedes bych vyloženě nedoporučoval.“ Proč zkušený mechanik, pan Pavlíček, radí dát ruce pryč?

iZdroj fotografie: S vědomím M.S.Automobile

Kdo chce jezdit v takovém autě, čeká komfort, bezpečí pro rodinu. A to tento vůz už pravděpodobně nedokáže nabídnout.“ Obecně platí, že prémiová auta za vyloženě minimální cenu do deseti tisíc korun nedává smysl kupovat z nějakého speciálního důvodu. Z nostalgie. Jako auto na amatérské závody. Na náhradní díly. Nikdy se ale nevyplatí jako běžné auto pro rodinu, logičtější je za dané peníze hledat u méně okázalých výrobců.

Galerie

Dalších 16 fotografií
Dalších 16 fotografií

Koupili byste si takovou ojetinu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
121 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články