Audi se emisí nebojí. Do boje nasadila 2.5l benzínový pětiválec

                   

Spalovací motory jsou postupně likvidovány stále přísnějšími normami, které nutí automobilky k ústupkům. To ale Audi odmítá a nasazuje do boje osvědčený pětiválcový zážehový motor s objemem 2.5 litrů.

Emisní normy – to je velký strašák pro automobilky, stejně jako pro zájemce o nový vůz. Automobilky musí upravovat své motory, aby dokázaly plnit přísné limity. Pro zájemce o nové auto to zase znamená přizpůsobit se takzvanému downsizingu. Tedy snižování objemu motorů. Jsou automobilky, které po této vlně jedou už delší dobu. A potom tu jsou ty, které se přizpůsobit nechtějí. Příkladem je Audi.

Audi se svého 2,5litrového pětiválce vzdávat nechce

Jedním z velmi zajímavých motorů automobilky Audi je rozhodně pětiválec o objemu 2,5 litru. Pětiválec TFSI byl velkým tématem, zda zůstane, nebo nikoliv. Důvody těchto debat byly jasné. Jsou no nové emisní normy, známé jako Euro 7. Klasická koncepce motoru je však nesplňuje. A tak měli v Audi na výběr. Buď se motoru vzdát, nebo ho zkusit přizpůsobit. Rozhodli se pro druhou možnost a tak tento motor zůstává.

V čem je motor tak unikátní?

V první řadě v tom, že se jedná o motor atypický. 5 válců není v automobilovém světě až tak běžné. Dále nelze zapomínat ani na jeho výkon. Ten je až 400 koní. Maximální točivý moment činí 480 Nm. Už tato kombinace ukazuje na fakt, že byl a bude používaný do skutečně ostrých verzí aut této automobilky. Když se podíváme na jeho reálné praktické použití, tak je to třeba v modelech Audi RS3, stejně jako v modelu Audi TT RS.

5 válců má své výhody

Právě to, že je motor atypický a využívá 5 válců místo klasického sudého počtu mu podle Audi dává velký potenciál v možnosti ladění. I to byl důvod, proč se ho automobilka tak lehce nevzdá a zkusí ho modifikovat tak, aby dokázal splnit požadavky Evropské unie na množství produkovaných emisí.  Ukončení jeho používání by mohlo značku i celkem výrazně degradovat, jelikož právě tento motor se po uvedení stal velmi charakteristickým prvkem ve zmíněných vozech.

Kde by se mohl objevit?

Je jasné, že 2,5 litrový pětiválec zůstává. A v jakých modelech se s ním bude možné setkat? To automobilka zatím nijak nespecifikovalo, ale podle portfolia značky se dá očekávat, že bude mít místo v modelech RS3, RS Q3, stejně jako RS Q3 Sportback. Dokonce se spekuluje o tom, že by mohl být půjčen Volkswagenu a být umístěn v modelu Golf R. Toto je zpráva, která však ještě nebyla nijak potvrzena.

Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články