Blikačky neslouží jako omluvenka, pro nikoho!

Toleranci nelze očekávat, a to jak od policie, tak od ostatních účastníků provozu. Majitel domu, či garáže, který chce vjet na svůj pozemek, nemá sebemenší pochopení pro člověka, který mu v tom brání. Navíc je problém, že „přijdu hned“ nemusí znamenat „hned.“ Ale třeba „za 10 minut,“ nebo také „až vypiju s kolegou kávu a proberu novinky z golfu.“ Stejně na tom jsou kurýři, řidiči dodávek, zásobování, rozvozu pizzy a jiných doručovacích služeb. To, že vezou někomu zásilku, je k parkování jinde než na vyhrazených parkovištích, navíc na blikačkách, neopravňuje.

Zákon mluví jednoznačně, v paragrafu 31 se dočteme následující. „Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné výstražné znamená zapnutím výstražného světelného zařízení.“ V dalším odstavci je pak doplnění, že toto lze jen po dobu nezbytně nutnou. O tom, že by se mohlo parkovat s použitím varovných blinkrů ani slovo, zákon s ničím takovým nepočítá.

Zákon mluví jasně. V krizi a jen na chvilku

Jak používat varovné blinkry? Typicky když dojíždíte kolonu, dáváte tak najevo zpomalení a předcházíte nárazu od auta za vámi. Při odstavení vozidla na komunikaci, v kombinaci s výstražným trojúhelníkem. Všimněte si prosím, že mezi povolené použití výstražných blinkrů nepatří vlečení vozidla. To, že zapojíte auto na tažné lano a pustíte blinkry je nejenom nelegální, ale navíc hloupé. Budeme se tomu věnovat v jiném článku. Aby bylo jasno, tak nelegální je blinkry „poděkovat,“ například řidiči pomalejšího auta, který vás nechá předjet.

Policie neposuzuje, a ani nemůže posuzovat, u zaparkovaného auta aktivované blinkry jako omluvu. Pro policii není rozdíl mezi špatně zaparkovaným autem a špatně zaparkovaným autem na blikačkách. Respektive použití výstražného znamení mimo povolené určené zákonem lze posuzovat jako přestupek. Nehrozí bodové ohodnocení, ale pokuta do výše 2 000 Kč. A je-li za špatné parkování pokuta do výše 1 500 Kč, může se stát, že řidič špatně parkující na blikačkách dostane vyšší pokutu než řidič, který zaparkuje stejně špatně, ale výstražné blinkry nezapne.

"/> Světelné výstražné znamení, blinkry nelze používat jen tak - AutoŽivě.cz

Parkování na blikačkách je výmluva, která před policií neobstojí. Naopak hrozí vyšší pokuta

Výstražné znamení všemi blinkry je často řidiči zneužíváno. Většina lidí neví, kdy smí všechny blinkry používat a mnohdy páchá nevědomky přestupek.

i

Jde o syndrom městského řidiče, na vesnici se tohle obvykle nestává. Řidič přijede na místo určení, nemá kde zaparkovat, tak odstaví automobil kdekoli to lze. V druhé řadě vedle zaparkovaných aut. Před vjezdem do domu či garáže. V křižovatce. Pak zapne výstražná světla, takzvaně „hodí auto na blikačky“ a jde si vyřídit, co potřebuje. Myslí si, že dává jasný signál, totiž „přijdu hned.“ A předpokládá, že jeho chování bude takto tolerováno. 

Blikačky neslouží jako omluvenka, pro nikoho!

Toleranci nelze očekávat, a to jak od policie, tak od ostatních účastníků provozu. Majitel domu, či garáže, který chce vjet na svůj pozemek, nemá sebemenší pochopení pro člověka, který mu v tom brání. Navíc je problém, že „přijdu hned“ nemusí znamenat „hned.“ Ale třeba „za 10 minut,“ nebo také „až vypiju s kolegou kávu a proberu novinky z golfu.“ Stejně na tom jsou kurýři, řidiči dodávek, zásobování, rozvozu pizzy a jiných doručovacích služeb. To, že vezou někomu zásilku, je k parkování jinde než na vyhrazených parkovištích, navíc na blikačkách, neopravňuje.

Zákon mluví jednoznačně, v paragrafu 31 se dočteme následující. „Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné výstražné znamená zapnutím výstražného světelného zařízení.“ V dalším odstavci je pak doplnění, že toto lze jen po dobu nezbytně nutnou. O tom, že by se mohlo parkovat s použitím varovných blinkrů ani slovo, zákon s ničím takovým nepočítá.

Zákon mluví jasně. V krizi a jen na chvilku

Jak používat varovné blinkry? Typicky když dojíždíte kolonu, dáváte tak najevo zpomalení a předcházíte nárazu od auta za vámi. Při odstavení vozidla na komunikaci, v kombinaci s výstražným trojúhelníkem. Všimněte si prosím, že mezi povolené použití výstražných blinkrů nepatří vlečení vozidla. To, že zapojíte auto na tažné lano a pustíte blinkry je nejenom nelegální, ale navíc hloupé. Budeme se tomu věnovat v jiném článku. Aby bylo jasno, tak nelegální je blinkry „poděkovat,“ například řidiči pomalejšího auta, který vás nechá předjet.

Policie neposuzuje, a ani nemůže posuzovat, u zaparkovaného auta aktivované blinkry jako omluvu. Pro policii není rozdíl mezi špatně zaparkovaným autem a špatně zaparkovaným autem na blikačkách. Respektive použití výstražného znamení mimo povolené určené zákonem lze posuzovat jako přestupek. Nehrozí bodové ohodnocení, ale pokuta do výše 2 000 Kč. A je-li za špatné parkování pokuta do výše 1 500 Kč, může se stát, že řidič špatně parkující na blikačkách dostane vyšší pokutu než řidič, který zaparkuje stejně špatně, ale výstražné blinkry nezapne.

                   

Jde o syndrom městského řidiče, na vesnici se tohle obvykle nestává. Řidič přijede na místo určení, nemá kde zaparkovat, tak odstaví automobil kdekoli to lze. V druhé řadě vedle zaparkovaných aut. Před vjezdem do domu či garáže. V křižovatce. Pak zapne výstražná světla, takzvaně „hodí auto na blikačky“ a jde si vyřídit, co potřebuje. Myslí si, že dává jasný signál, totiž „přijdu hned.“ A předpokládá, že jeho chování bude takto tolerováno. 

Blikačky neslouží jako omluvenka, pro nikoho!

Toleranci nelze očekávat, a to jak od policie, tak od ostatních účastníků provozu. Majitel domu, či garáže, který chce vjet na svůj pozemek, nemá sebemenší pochopení pro člověka, který mu v tom brání. Navíc je problém, že „přijdu hned“ nemusí znamenat „hned.“ Ale třeba „za 10 minut,“ nebo také „až vypiju s kolegou kávu a proberu novinky z golfu.“ Stejně na tom jsou kurýři, řidiči dodávek, zásobování, rozvozu pizzy a jiných doručovacích služeb. To, že vezou někomu zásilku, je k parkování jinde než na vyhrazených parkovištích, navíc na blikačkách, neopravňuje.

iZdroj fotografie: iStock

Zákon mluví jednoznačně, v paragrafu 31 se dočteme následující. „Je-li nutné upozornit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích na hrozící nebezpečí, zejména v případech, kdy je nutné náhle snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo, dává řidič světelné výstražné znamená zapnutím výstražného světelného zařízení.“ V dalším odstavci je pak doplnění, že toto lze jen po dobu nezbytně nutnou. O tom, že by se mohlo parkovat s použitím varovných blinkrů ani slovo, zákon s ničím takovým nepočítá.

Zákon mluví jasně. V krizi a jen na chvilku

Jak používat varovné blinkry? Typicky když dojíždíte kolonu, dáváte tak najevo zpomalení a předcházíte nárazu od auta za vámi. Při odstavení vozidla na komunikaci, v kombinaci s výstražným trojúhelníkem. Všimněte si prosím, že mezi povolené použití výstražných blinkrů nepatří vlečení vozidla. To, že zapojíte auto na tažné lano a pustíte blinkry je nejenom nelegální, ale navíc hloupé. Budeme se tomu věnovat v jiném článku. Aby bylo jasno, tak nelegální je blinkry „poděkovat,“ například řidiči pomalejšího auta, který vás nechá předjet.

iZdroj fotografie: iStock

Policie neposuzuje, a ani nemůže posuzovat, u zaparkovaného auta aktivované blinkry jako omluvu. Pro policii není rozdíl mezi špatně zaparkovaným autem a špatně zaparkovaným autem na blikačkách. Respektive použití výstražného znamení mimo povolené určené zákonem lze posuzovat jako přestupek. Nehrozí bodové ohodnocení, ale pokuta do výše 2 000 Kč. A je-li za špatné parkování pokuta do výše 1 500 Kč, může se stát, že řidič špatně parkující na blikačkách dostane vyšší pokutu než řidič, který zaparkuje stejně špatně, ale výstražné blinkry nezapne.

Používáte blikačky při parkování či děkování?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
68 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články