Toto auto má jednu z nejhorších pověstí vůbec, ale ve skutečnosti je nezničitelné. Pokud člověk ví, co hledat

Francouzská auta mají leckdy špatnou pověst a často je to právem. Nicméně jsou vozy, které si nesou stigma neúspěchu neoprávněně.

i Zdroj fotografie: Renault
                   

Nechci zabíhat do politiky, ale je to dobrý příklad. Jsou či byli politici, kteří si nesli či nesou dlouhodobě stigma zdánlivého neúspěchu. Například Petr Hannig. Ve vší úctě, letos zesnul, nicméně si ho pamatuji jako kandidáta v mnoha volbách, včetně té prezidentské. Aniž by byl zvolen. Což z něj samozřejmě nedělá neúspěšného člověka jako takového. Ale pomyslnou nálepku politika bez úspěchu získat takto mohl. Podobné to může být u aut. Získají cejch nespolehlivého auta. A také to není vždy a stoprocentně pravda. Existují auta, která si nesou cejch smolařů.

Někdy má auto nálepku smolaře a propadáku neprávem

Stačí vyslovit jejich jméno a v mysli se řadě motoristů vybaví spíše problémy než radost z jízdy. Jedním z takových aut je i Renault Laguna, model, který se v určitých obdobích své existence potýkal s pověstí nespolehlivého auta. Ale jak už to bývá, realita nemusí být vždy tak černobílá, jak se na první pohled zdá. Možná vás překvapím, ale Laguna má své světlé stránky a dokáže být překvapivě odolná. Jen je třeba vybírat, a vědět z čeho vybírat. Renault Laguna druhé generace, z let 2001 až 2007, si vysloužil pověst vozu s nadprůměrnou poruchovostí.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Renault

Elektronika, turbodmychadla, vstřikovače, podvozek – to jsou jen některé z oblastí, ve kterých se Laguně vytýkaly problémy. Právem, musím říct. Není se tedy čemu divit, že mnozí motoristé se při zmínce o Laguně raději otočí na patě. Jenže jak už jsem naznačil, i v tomto případě platí, že není všechno tak, jak vypadá. Pojďme se na Lagunu podívat trochu podrobněji. Druhá generace přinesla moderní design, komfortní interiér a bohatou výbavu. Dnes je kategorie klasických sedanů de facto na vymření. Tedy pokud už mimo prémiovou třídu zcela nevymřela.

Čínská Škoda Superb bude dostupná v Evropě. Cena za ultra luxusní sedan není ani půl milionu korun

Ale svého času to bylo jinak. Adaptivní tempomat, bezklíčové startování, dešťový senzor, automatická klimatizace – to všechno byly prvky, které Laguna nabízela v době, kdy konkurence ještě spala. A co se týče jízdních vlastností, Laguna se mohla pochlubit jistým podvozkem a komfortním odpružením. Jenže právě elektronika a složitost vozu se staly Achillovou patou Laguny. Přesto, pokud se podíváme na Lagunu s odstupem času, zjistíme, že ne všechny verze a ročníky byly stejně problematické. Například faceliftovaná verze druhé generace od roku 2005 se dočkala vylepšení v oblasti elektroniky. A tedy i spolehlivosti.

Jedna generace je skvělá, té předchozí je lepší se vyhnout

Co se týče motorů, osvědčené diesely 2.0 dCi, pokud se jim dostávala pravidelná péče, dokázaly najet statisíce kilometrů bez větších problémů. Zde bych opět podtrhl nutnost pravidelného servisu. Platí pro všechna auta, pro Lagunu to platilo také. Tím se také dostáváme k jádru věci. I Laguna, která má pověst nespolehlivého auta, dokáže být překvapivě odolná, pokud se o ni majitel stará. Pravidelná výměna oleje, filtrů, rozvodů, včasná diagnostika a oprava drobných závad, to všechno jsou faktory, které mají zásadní vliv na životnost Laguny.

i

Pokud se k tomu přidá i trochu štěstí na kus, může Laguna sloužit svému majiteli dlouhá léta. Samozřejmě, Laguna nikdy nebude patřit mezi nejspolehlivější auta na trhu. Ale pokud hledáte vůz s moderním designem, komfortním interiérem a bohatou výbavou za rozumnou cenu, Laguna může být zajímavou volbou. Jen je potřeba si uvědomit, že nákup Laguny je tak trochu sázka do loterie. Můžete narazit na kus, který bude vyžadovat neustálé investice, ale můžete také najít Lagunu, která vás překvapí svou spolehlivostí a odolností.

Základem je plná historie a dodržování pravidelného servisu

Co se týká třetí generace Laguny z let 2007 až 2015, ta už se s pověstí nespolehlivého auta tolik nepotýkala. Renault se poučil z chyb a Laguna III je v mnoha ohledech spolehlivější a odolnější než její předchůdkyně. Design je sice konzervativnější, ale kvalita zpracování a spolehlivost se výrazně zlepšily. A pokud se rozhodnete pro verzi s osvědčeným dieselem 2.0 dCi, můžete se těšit na spolehlivý a úsporný vůz, který vás nenechá ve štychu. Jenže, stigma propadáku už tady je a člověk často raději sáhne po Passatu z té doby.

iZdroj fotografie: Renault

Jakkoli se u něj může při nesprávném výběru spálit mnohem víc. Takže, jak to s tou Lagunou vlastně je? Je to auto s nejhorší pověstí, nebo nezničitelný vůz? Odpověď je asi uprostřed. Laguna má své slabiny, ale má i své silné stránky. Záleží na generaci, a dnes hlavně na každém jednom ojetém exempláři. Koupit si druhou generaci s půlmilionem kilometrů (pokud vůbec existuje na trhu), je zadělání si na problém. Málo ojetý vůz třetí generace může být kupem, u kterého člověk nebude litovat. Nálepka nespolehlivého auta tady ale je, to bezpochyby.

Je Laguna dobré auto?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články