Automobil jako malá sauna, v létě naměříte v jeho interiéru až 80 stupňů

                   

V případě, že je automobil v provozu a řidič zapne v teplých letních dnech klimatizaci, interiér je přirozeně ochlazován, a tak je v něm bezpečno. Problém nastává v momentu, kdy zastaví a zaparkujte například na přímém slunci. To se pak mohou teploty uvnitř vozu vyšplhat až na neuvěřitelných 80 stupňů Celsia. Rakouský auto a moto klub sídlící ve Vídni se rozhodl podrobit automobily speciálním testům, které měly prokázat přesné teplotní hodnoty uvnitř vozu, a to v případě přímého slunečního záření. Zde jsou výsledky.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Testování automobilů při běžném letním dni

Rakouský automobilový klub testoval teplotu uvnitř vozů při běžných venkovních teplotách, které se pohybovaly kolem pětadvaceti stupňů Celsia, a došel k těmto poznatkům:

  • Barva karoserie ovlivňuje rychlost vyhřátí interiéru: lépe jsou na tom ti řidiči, kteří vlastní automobily světlých odstínů. Tmavé a černé barvy vozů totiž absorbují teplo nejvíce. Během šedesáti minut tak naměřili odborníci na střeše černých vozů až 80 stupňů Celsia. Světlé vozy na tom byly o poznání lépe. Teplota se na karoserii vyšplhala k 60 stupňům Celsia. V interiéru tmavých vozů pak naměřili experti neuvěřitelných 55 stupňů Celsia v oblasti hlavy řidiče, což je už pro člověka život ohrožující hodnota.

Jak ohrožuje rozpálený automobil lidské zdraví?

Především v letních měsících by lidé neměli rozhodně nechávat své děti a čtyřnohé mazlíčky v automobilech. A to platí i v případě pootevřených okének. Rozpálené auto může být nebezpečím pro každého, a dokonce jde i o život. Některé testy prokázaly, že v interiéru vyhřátého auta je možné upéct i pizzu. Pak je tedy možné si snadno domyslet, co takové horko dokáže provést s lidským zdravím. Karoserie byste se mimo jiné v létě neměli preventivně dotýkat, abyste se nepopálili.

iZDROJ FOTOGRAFIE: Pixabay.com

Jak předcházet přehřívání vozu?

Testy prokázaly, že je efektivní používat na palubní desku izotermickou fólii, která odráží sluneční paprsky a brání tak přehřívání automobilu. Při používání fólie byla naměřena na palubní desce teplota 35 stupňů Celsia. Pokud byste snad nepoužili v létě žádnou ochranu přístrojové desky, může se její teplota vyšplhat až na neskutečných 77 stupňů Celsia. Chraňte své zdraví!

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články