Dělat méně za více peněz: Ano, nově se zavádí pouze 4denní pracovní týden. Pro koho platí, že pátek bude nová sobota?

Efektivita je klíčové slovo. Někde pracují od rána do večera bez výsledku, jinde si dají den volna navíc a vyrobí toho více.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Stalo se to nenápadně koncem minulého roku a je třeba říct, že tohle by se líbilo asi každému. Minimálně tomu, kdo říká, že „pátek je malá sobota“. V tom smyslu, že v pátek už se moc nepracuje a člověk se těší na víkend. Když je tedy teoreticky páteční pracovní morálka špatná, proč pátek nevypustit úplně? To si možná řekli v Lamborghini. Automobilka zavedla historickou změnu v pracovním režimu svých zaměstnanců.

Dělat méně za více peněz? Tohle umí jen Italové, poklona

Italští výrobci luxusních sportovních vozů se dohodli s odbory na zavedení čtyřdenního pracovního týdne. Jde o systém pro zaměstnance ve výrobě. Tato dohoda, označená jako první svého druhu v evropském automobilovém průmyslu, přináší výrazné snížení pracovní doby bez snížení mezd. Nešla ale ruku v ruce se snížením platu, naopak. Podle dohody zaměstnanci ve výrobě střídají čtyřdenní pracovní týden s tradičním pětidenním režimem.

iZdroj fotografie: Lamborghini

Tento systém se bude během roku pravidelně měnit. Zaměstnanci pracující ve dvousměnném režimu mají střídání pracovního týdne každý týden, zatímco zaměstnanci v třísměnném režimu mají dva čtyřdenní týdny za sebou, po kterých následuje jeden pětidenní týden. Dohoda o zavedení čtyřdenního pracovního týdne je součástí širší dohody o novém rámcovém pracovním kontraktu v automobilce Lamborghini.

Automobilka Audi odhalila šokující výzkum. V dohledné době se spalovací motory kompletně vyřadí z prodeje

Tato dohoda také zahrnuje vytvoření 500 nových pracovních míst a zvýšení mezd. Italské odborové svazy FIOM a FIM-CISL označily dohodu za historickou a zdůraznily, že principem těchto rozhovorů bylo „pracovat méně a pracovat lépe“. Společnost Lamborghini také zvyšuje bonusy pro své zaměstnance. Kromě zavedení čtyřdenního pracovního týdne dostanou zaměstnanci jednorázové prémie ve výši 1 000 eur a cyklické prémie s 50% navýšením.

Ve výsledku je patrné, že jde o krok dopředu. Vyrobí se více

Ono to vlastně má ale docela smysl. Práce není o čase, ale o efektivitě, o výsledku. Pokud vyrobí v Lambu za 4 dny dostatek aut, tak proč by se tam měli trápit pátý den? Kontrastem jsou firmy, kam chodí zaměstnanci jen tak si sednout. Nic nedělají, „pracují pro práci“ a berou za to peníze. Samozřejmě že toto všechno je placeno ze zisku firmy. Jinak řečeno to zaplatí zákazníci značky v rámci pořízení aut nebo zajištění servisních oprav.

iZdroj fotografie: Lamborghini

Náklady jdou tedy za zákazníky, za majiteli značky Lamborghini a těmi, kdo si vozy této firmy chtějí koupit. Takže pokud je v titulku uvedeno, že to zaplatíme „my všichni“, berte to prosím s nadsázkou. Tedy pokud právě vy nemáte v garáži nějaké auto s býkem na kapotě. Nebo se k jeho pořízení právě teď nechystáte. Nás v redakci se to zatím tak nějak netýká. Člověk by řekl, že bohužel.

Jezdíte v Lamborghini?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
139 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články