Propad v zisku o 160 miliard Kč není žádná legrace, tady se bojuje o život, a to doslova. O práci přijdou desítky tisíc lidí.
Půl rok utekl jako voda a bohužel nelze mluvit o zlepšení, spíše naopak. V redakci AutoŽivě průběžně monitorujeme situaci ohledně stavu japonské automobilky Nissan a nejsou to dobré zprávy. Není to ani šest měsíců, co jsme v redakci AutoŽivě psali, že japonský automobilový etalon Nissan je až příliš blízko bankrotu. Nakonec k definitivnímu krachu nedošlo. Ovšem opět přicházejí špatné zprávy, že značka stále čelí těžkému finančnímu tlaku. Přežije?
Jeden rok vyděláváte miliardy, druhý rok bojujete o holý život
Japonský výrobce oznámil, že v rámci rozsáhlé restrukturalizace plánuje zrušit 11 tisíc pracovních míst a snížit počet svých továren z dosavadních sedmnácti na pouhých deset. Tahle zpráva není jen číslem v článku. Je jasným signálem, že Nissan bojuje o přežití v době, kdy automobilový průmysl prochází jednou z největších proměn za poslední dekády. Když se podíváme na pozadí těchto kroků, je jasné, že Nissan čelí několika zásadním výzvám.
Trh s automobily se mění rychleji, než kdo čekal, a tlak na elektrifikaci, digitalizaci a nové technologie je obrovský. Někdo by mohl namítat, že Nissan s elektromobily začal už před lety. Ano. Nissan, který byl jedním z průkopníků elektromobility díky modelu Leaf. Jenže dnes musí čelit tvrdé konkurenci nejen od tradičních automobilek, ale i od nových hráčů, kteří přicházejí s inovativními přístupy a často i s větší finanční silou.
Restrukturalizace, která zahrnuje propouštění a zavírání továren, je proto krokem, který má firmu zefektivnit a připravit na budoucnost. Účetní dokumentace mluví jasně. Nissan zveřejnil výsledky hospodaření za minulý rok. Nehospodařil s černými čísly, vyšel s čistou ztrátou 670,9 miliardy jenů. To je v přepočtu přes 100 miliard Kč. Dramatický a fatální skok z předchozího roku se ziskem 62 miliard Kč. To je propastný rozdíl.
Možnost záchrany tady ještě je, ale bude opravdu hodně bolet
Není se čemu divit, že se bude škrtat, byť rušení 11 tisíc pracovních míst není rozhodně malá záležitost. Ale jde o výrazné snížení počtu zaměstnanců, tedy nákladů, které se dotkne nejen výroby, ale i dalších oblastí firmy. Tento krok je součástí širší strategie, která má za cíl snížit výdaje a zlepšit konkurenceschopnost. Snížení počtu továren na deset zase znamená, že Nissan bude muset optimalizovat výrobu.
Nevyhnutelně se bude muset soustředit na klíčové závody, které budou schopné produkovat moderní a konkurenceschopné vozy. Povede se? Přál bych to Nissanu, sám jsem kdysi jedno jejich auto měl a jsem do určité míry příznivec. Nissan stojí na křižovatce. Dokáže najít správnou cestu? Pak může z této krize vyjít silnější a lépe připravený na budoucnost. Pokud ne, hrozí mu nejenom to, že ztratí své místo mezi předními automobilkami. Ale že skončí úplně.