Bankrot automobilky Saab nešel odvrátit. Jak to souvisí s našimi Gripeny?

Příběh kultovního Saabu a pokusu o jeho záchranu je natolik silný, že jsme se rozhodli vám jej přinést. Připraveni ke vzletu? Born from jets? Startujeme!

i Zdroj fotografie: Saab
                   

Saab byla výjimečná automobilka. Svými nekonvenčně řešenými vozy bořila zažité předsudky a vzbuzovala v mnohých touhu je vlastnit, sen to všech marketingářů na světě. Její auta byla okamžitě rozpoznatelná na silnici, a v určité době patřilo k dobrým mravům mezi umělci, fotografy, kameramany, architekty a dalšími svobodnými povoláními jezdit v Saabu. Pojďme se na chvíli společně podívat do Švédska a zjistit, co se vlastně pokazilo a co na to Koenigsegg.

Co se pokazilo v ideálním švédském snu?

Většinou na podobné komplexní otázky odpovídáme, že odpověď není jednoduchá. Tady však jednoduchá vcelku je. A vejde se do dvou písmen. GM. Saab Automobile AB koupil koncern GM v roce 1989, shodou okolností tedy v roce naší sametové revoluce. U nás se slavilo, rozjely se divoké devadesátky, prosperita a blahobyt. Na rozdíl od nás ale byly tímto krokem dny Saabu v zásadě sečteny, byť se to zpočátku tak nejevilo. Pochopitelně, nejdete přece koupit legendu jménem Saab jen proto, abyste ji pohřbil. Kde se to tedy zadrhlo?

iZdroj fotografie: Saab

Prvním a možná hlavním problémem byla určitý „ideový nesoulad“ mezi molochem GM a precizním Saabem. GM šel do celé transakce s tím, že Saab bude spolu s Opelem jednou z jeho dalších evropských značek, kterou „upraví“ k obrazu svému . Přeloženo: pokusíme se o co největší unifikací dílů v koncernu tak, abychom vydělali co nejvíce peněz. To samo o sobě není nic závadného, ostatně třeba VW je v tomto oboru mistr, tady to ale zkrátka nevyšlo.

Nafta z Opelu do turbo benzínu Saabu

A asi ani vyjít nemohlo. GM totiž od samého začátku nepochopil „genius loci“, který Saab provází od samého založení. Nepochopil, co znamená dělat vždy všechno trochu jinak, přitom ale tak dokonale a zajímavě, že vás a vaše výrobky lidi milují a sami si z nich dělají společenské statusy. V Americe tak GM zkrátka nikdy nefungoval. Jinak by se nemohlo stát, že začal nutit švédské inženýry montovat motory Opel po kapoty jejich aut. Zákazníci milovali Saab pro jeho slavné a typické čtyřválce. A to ještě nebylo to nejhorší.

iZdroj fotografie: Saab

Nejhorší bylo, že lidé, fanouškovská základna Saabu (a nejen oni) to celé zkrátka prokoukli. A cítili se (vcelku oprávněně) podvedeni. A řekli ne. A jakmile vám zákazníci řeknou ne, nemáte šanci s tím cokoli udělat. Chápeme je. Ty zákazníky. Místo „stíhaček“ typu 900 Turbo nebo 9000 Aero/Griffin apod. tam najednou stojí divné auto s divným motorem. Chcete nám prodat naftovou Vectru převlečenou za Saab 9-3? Ne, opravdu moc děkujeme, to nemůžeme přijmout.

Deset let a konec. Děkujeme, odejděte

A to nebyl jediný případ. Navíc přišla krize, a tak GM došel v roce 2009 k bankrotu. A jako jednu z prvních ztrátových investic odepsal Saab. Deset let tedy Američanům stačilo na to, aby pohřbili automobilku, jež tu s námi byla od konce druhé světové války, automobilku, na jejíž model 900 byl v Americe pořadník i na dva roky a jež byla absolutním lídrem v otázce bezpečnosti automobilů. A byla také průkopníkem mnoha unikátních technických řešení.

iZdroj fotografie: Saab/Koenigsegg

Rozebírat následné prodejní (ne)úspěchy by bylo zbytečnou ztrátou času. Zbyly dva zajímavé momenty: o koupi značky se od samého začátku zajímal Koenigsseg, dnes již kultovní a extrémně úspěšný výrobce supersportů. Nakonec z obchodu sešlo. Když se ale podíváte na naši fotografii, dojde vám, kde vzal Koenigsegg inspiraci u svých čelních skel – a složil tak alespoň tímto způsobem poklonu Saabu. A druhý moment: zázrak se stal v roce 2010. Žel netrval dlouho.

Resuscitace proběhla úspěšně, pacient zemřel

V roce 2010 se totiž podařilo švédskému podnikateli Victoru Mullerovi rozjet výrobu již připravené nové generace 9-5, založené na prodloužené platformě Opelu Insignia. Výsledkem je nádherný, sebevědomý automobil s jasnými rysy Saabu. Prodalo se jich necelých 11 tisíc, minimálně deset jich je registrovaných i u nás a občas je k mání i na německých inzertních autoserverech. V roce 2012 ale projektu došly definitivně peníze – a „sobí“ pohádce byl konec.

iZdroj fotografie: Saab

A nevypadá to, že by se někdy ještě značka, alespoň v té původní době, vrátila zpátky. Škoda. Skončil příběh, provázený mnoha dokonalými technickými řešeními, nadšenými zákazníky i sportovními úspěchy. Značky, která dlouhé roky těžila z toho, že mateřský koncern Saab vyrábí mimo jiné nadzvukové stíhačky. A má tedy dokonalé technologie lehkých kovů. A specialisty na aerodynamiku. Nebo na noční podsvětlení kokpitu. Nebo na přeplňování motorů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Gripeny a Saaby v jedné hale pohromadě

Ostatně, celé jméno „našich“ Gripenů je Saab JAS-39 Gripen. A marketing automobilky tohoto spojení velmi umně využíval. Slogan „Born from jets“, tedy ve volném překladu „Zrozen ze stíhačky“ provázel kampaně celá desetiletí, a jen dokresloval kultovní status Saabu. A taky trochu osvětloval, proč GM nemohl uspět. Nemůžete přijít do firmy, založené na mimořádných výrobcích, a snažit se jim vnutit průměr. Respektive můžete. Ale nebude to fungovat.

Ať ale nekončíme negativně, Saab nebyl nikdy firma s negativním étosem, naopak. Jejich výrobky byly vždy o svobodě, kreativitě, dokonalosti. A samozřejmě jsou dostupné i dnes, z druhé ruky. A na jejich cenách je i přesně vidět, kdy přišel GM. Novější modely s Opel motory jsou k mání často za pár stovek euro. Ale pokud chcete třeba výborně zachovalou první generaci Saabu 900 Turbo – zavolejte raději předem svému bankéři. Držíme palce při startech s nízkou dráhou letu!

Jaký názor na vozy Saab máte Vy?

Zdroj: Autorský komentář Michala Sztolára

Diskuze Vstoupit do diskuze
59 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
„K zemi půjdou jako kachny“, nové rychlopalné dělo je zabijákem stíhaček, dronů i plavidel. Doplní ho nezastavitelná raketa
Události247.cz
Události247.cz
Důchod nebude pobírat každý: Stát řekl, jaké práce se do penze nepočítají. Řada lidí bude muset živořit
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Proč královské ženy odpradávna musely rodit před velkým davem lidí: Některé kvůli tomu málem přišly o život
adbz.cz
adbz.cz
Jak z obyčejné pánve udělat nepřilnavou: Stačí trocha oleje a přibližně hodina času. Jídlo se na ni už nikdy nepřichytí