Auta přijdou o klasické přístrojové desky. Už letos v zimě. Takto budou vypadat

Přístrojové desky z aut zmizí v tom formátu, jak jsou známé dnes. Komunikací pro řidiče bude virtuální jazyk.

i Zdroj fotografie: Cadillac
i Zdroj fotografie: Cadillac
i Zdroj fotografie: Cadillac
i Zdroj fotografie: Depositphotos
i Zdroj fotografie: Ford
i Zdroj fotografie: Cadillac
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

S rychlým pokrokem technologie a rostoucím vývojem automobilového průmyslu se mění i způsob vnímání vzhledu auta. Dříve to byl vnější design, který byl hlavním lákadlem pro potenciální zákazníky. Dnes je dáván důraz stejnou měrou na interiér vozidel. Palubní desky, které kdysi byly tvořeny tradičními číselníky a měřicími systémy, prochází významnou transformací. Ta je inspirovaná světem počítačových her.

Mladí řidiči přesednou od her za volant a budou se cítit stejně

Nastává nová éra designu palubních desek, ve které se prolínají prvky z herního prostředí s automobilovým komfortem. Revoluci demonstrují někteří z předních výrobců automobilů, jako jsou Cadillac a Ford. Jedním z hlavních průkopníků této inovativní změny je zmíněný Cadillac. Automobilový gigant se rozhodl oslovit své zákazníky atraktivním spojením automobilového designu a herní technologie. U modelu Celestiq se tradiční palubní deska změní v ohromující videoobrazovku.

iZdroj fotografie: Cadillac

Ta se potáhne přes celou přední kabinu. Zákazníci tak budou mít možnost zažít nový způsob interakce s vozem, kde digitální zážitek na palubní desce otevírá zcela nové dimenze. Plánované uvedení na trh je v prosinci 2023. Designérský expert Mike Hichme z General Motors upozorňuje na zásadní posun v přístupu k designu palubní desky: „Býval to exteriér, díky kterému bylo auto buď atraktivní, nebo nudné. Nyní je to ale kombinace exteriéru a interiéru. Velkou součástí je digitální zážitek.“ 

Přístrojovka má dnes být víc než jen systém klasických budíků

Automobilové palubní desky dnes nejsou pouhými přístrojovými panely, ale stávají se skutečným komunikačním centrem mezi vozem a řidičem. Digitální infuzi se nevyhne ani Ford. Model Mustang pro rok 2024 by měl spoléhat na software ze hry Fortnite. Inspirací ve světě videoher výrobci automobilů hledají nové způsoby, jakými mohou vnést zábavu, interaktivitu a intuitivnost do řidičského prostředí.

Absolutně jednoduchá křižovatka, ta nejjednodušší. Řidiči v testu z autoškoly přesto netuší

To vede k tomu, že mnoho ovládacích prvků, včetně těch na volantu, je inspirováno designem herních ovladačů. Trend směřuje k tomu, aby řidiči měli pocit, že se pohybují ve virtuálním prostředí, které je propojeno s reálným světem automobilu. Firma Territory Studio, známá zejména pro svou práci ve videohrách a filmovém průmyslu, hrála klíčovou roli v navrhování uživatelských rozhraní pro automobil Cadillac LYRIQ.

Virtuální jazyk pro každého? Senioři mají možná jiný názor

Kreativní ředitel této společnosti Marti Romances zdůrazňuje důležitost vizuálního jazyka, který je univerzální a snadno mu porozumí všichni zákazníci. Auta potřebují totéž, co děláme pro filmy a hry, tedy vyprávět velmi složitý příběh ve vizuálním jazyce, který je univerzální a snadno srozumitelný pro každého,“ říká Romances. A nebudou mladí sedat od her za volant s pocitem nesmrtelnosti? No, jeden by řekl, že auta mají hlavně jezdit.

iZdroj fotografie: Ford

Respektive pomáhat přepravovat lidi a zavazadla z místa na místo. Ale to je dnes možná už zpátečnický názor. Automobilový průmysl tak směřuje k nové fázi, kde design palubních desek integruje prvky z počítačových her, aby vytvořil jedinečný a poutavý interiér vozidel. Tato revoluce nejen zvyšuje komfort a zážitek z řízení, ale také otevírá dveře k novým inovacím a zážitkům, které spojují svět automobilů s dynamickým světem videoher.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Co máta raději – klasiku, nebo digitální přístroje?

Zdroj: CBNews
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články