Řidiči zbystřete: Odteď v provozu potkáte auta s modrozelenými zadními světly. Co znamenají?

Některá inovativní řešení v podání nejstarší automobilky světa skýtají nečekané výhody i pro ostatní účastníky silničního provozu. Minimálně co se bezpečnosti jízdy týče.

i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
i Zdroj fotografie: Mercedes
Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
                   

Co naplat, technika jde kupředu mílovými kroky, a co se nám ještě včera zdálo takřka nemožné, je dnes realitou. Čímž tedy popravdě nemyslím elektromobily, jakkoli by to mohlo na první dobrou tak vypadat. Nikolivěk, elektromobily v jejich nynější podobě (včetně výrazně vylepšených nových baterií od CATL a BYD, od jejichž představení momentálně uplynulo jen několik hodin) nepovažuji za to nejvíc „nej“. Nežhavější novinku totiž najdete u nejstarší automobilky. Paradox? Jen zdánlivě. Pojďme se na to každopádně podívat společně.

Nejstarší automobilka a jeden z největších inovátorů v jednom

A pokud napíšu nejstarší automobilku, myslím tím pochopitelně Mercedes Benz. Jakkoli se můžeme o první „automobil” přít, pravdou zůstává, že motorový vůz Carla Benze (neboli „Benz Patent-Motorwagen Nummer 1”), vyrobený v roce 1886 je považován za první automobil poháněný spalovacím motorem. U nějž se navíc dokonale ukázala konstrukční genialita jeho tvůrce, neb mnohá technická řešení se udržela další desítky let, a to nejen u Mercedesu. V další historii Mercedesu se pak jeho inovátorství a přenášení originálních technických řešení do sériové výroby ukázalo v celé své velikosti. Není tedy divu, že i jedna z revolučních novinek posledních dní pochází právě od automobilky s třícípou hvězdou ve znaku.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Inteligentní světla od Mercedesu neoslňují chodce a promítají na silnici symboly

Nejde přitom o nic menšího než o autonomní jízdu, tedy bez přímé účasti řidiče. Jakkoli je to pro mnohé z nás (včetně autora těchto řádků) stále v zásadě postradatelná součást výbavy automobilu, který si navíc rádi řídíme sami, pravdou zůstává, že mu automobilky věnují nemálo pozornosti. A pravdou také je, že možnost důvěřovat těmto systémům například při dlouhé, únavné jízdě po dálnici (a tedy na chvíli „odpočívat“ za volantem) by měla něco do sebe. Vnímám to osobně tak, že pro mnohé z nás je to momentálně spíše otázka psychického bloku než technologie.

Autonomní řízení? S dovolením raději Mercedes než Teslu

Pokud už bych však měl nějakému z těchto systémů důvěřovat a nechat se vést (i vézt), učinil bych tak popravdě výrazněji raději za volantem Mercedesu než třeba Tesly. U které vnímám její kvality velmi ovlivněné marketingem, neboli „přání je otcem myšlenky“. Ostatně nejedna fatální nehoda právě samořiditelné Tesly a nejeden soudní spor mi v tomto dávají za pravdu. Elon Musk totiž začasto s oblibou prohlašuje věci za hotové a dokonale odladěné ještě dlouho před tím, než se tak skutečně stane.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Nejstarší automobilka světa pracuje na autonomním řízení již roky, zatím však nejčastěji v Kalifornii nebo Nevadě. Aktuálně však již i v Německu je Mercedes ze zákona oprávněn testovat autonomní řízení podle úrovně 3. To znamená, že řidič si může sundat ruce z volantu, a dokonce si číst knihu. Řidič musí být ale schopen převzít volant, když si to auto vyžádá. Spát tedy není povoleno. Testy budou probíhat do léta 2028, takže do té doby můžeme na německých dálnicích potkat auta s modrozeleným osvětlením.

Modrá je dobrá, nejen u Ondřeje Hejmy a kapely Žlutý pes

A proč právě modrou? Mercedes to vysvětluje tak, že tyrkysová byla vybrána ze dvou hlavních důvodů. Za prvé, barva se jasně liší od jakéhokoli existujícího osvětlení. S brzdovým světlem nebo směrovým světlem si ji opravdu nespletete. „Za druhé, barva zajišťuje, že je vůz díky své viditelnosti rychle a spolehlivě rozpoznatelný pro ostatní účastníky silničního provozu,“ říká Mercedes. Na modrou barvu je totiž lidské oko nejcitlivější. Odstín připomíná tak trochu barvu technologie Bluetooth, i u něj jde přitom o propojení. Zajímavé.

Luxusní Mercedes zarůstal 8 let trávou. Nalili do něj palivo a starý diesel bez problému nastartoval

Pokud tedy potkáte Mercedes s rozsvícenými modrými světly vpředu i vzadu, můžete jej následovat s tím, že neporušíte předpisy a už vůbec ne rychlostní limity. V Německu je totiž autonomie „úrovně 3“ povolena za podmínky, že vozidla, která jedou samostatně, nesmí jet rychleji než 95 km/h. Čili pokud „odlapíte“ Třídu S, jak se potuluje v pravém pruhu na dálnici a svítí jí zelenomodrá světla, možná její řidič právě čte knihu. A vy můžete jet s klidným svědomím za ním. Zřejmě pomalu, zato bezpečně. Aspoň se podíváte, jak se s řízením vozů popasují senzory a počítače od Mercedesu.

Galerie

Další 4 fotografie
Další 4 fotografie
Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články