Skoro všichni Češi budou muset zpět do autoškoly. Ukázal se velký problém, EU rozhodla jednoznačně

Evropská komise vymýšlí pravidla pro občany tak, jako děti ve školce nové hry a žertovná jména. Jeden se nestačí divit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Někdy mám pocit, že Evropská unie zkouší, co vydržíme. Že to je test, zátěžový test na něco horšího, co ještě přijde. Není přece možné, aby nám instituce, která má pracovat v našem zájmu, připravovala jednu životní překážku za druhou. Práci EU vnímám ve dvou rovinách. Kroky, které EU míní skutečně dobře a v zájmu veřejného blaha. Které ale v důsledku skončí tragicky a nepovedou se. To jsou všechny ty nesmysly spojené s bezpečností a ekologií. Ano, cíl je ušlechtilý. Zlepšit životní prostředí a zvýšit naši bezpečnost.

Záměr je snad ušlechtilý, ale provedení silně pokulhává

Ovšem jak to EU dělá a co z toho vzejde, je minimálně „diskutabilní“. A pak změny, které jsou rovnou od základu bez smysluplného cíle a jen omezují osobní svobodu člověka a iritují. Změna v řidičských průkazech za mne spadá do té druhé skupiny. Řeší se nové rozdělení řidičských průkazů do skupin. Řidičské průkazy skupiny B, které byly doposud omezeny na řízení vozidel do hmotnosti 3,5 tuny, čekají podle EU zásadní změny.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Evropská unie plánuje zvýšit tento limit na 4,25 tuny. To je především reakce na rostoucí hmotnost elektromobilů. Ty jsou kvůli bateriím výrazně těžší než tradiční vozidla se spalovacími motory. To znamená, že pokud by běžná osobní auta překročila hmotnost 3,5 tuny, s řidičákem skupiny B je nemohou lidé řídit. Nová pravidla přinášejí podle podporovatelů myšlenky výhody zejména pro majitele obytných vozů.

Autoškola radí: Nestáčejte kola, když čekáte na odbočení doleva. Vymstí se to

Ti budou moci řídit větší a těžší vozidla, aniž by si museli pořizovat řidičský průkaz na náklaďák, tedy skupinu C. Takže je to kvůli elektromobilům nebo obytným autům? Změna prý přinese flexibilitu nejen pro rekreační řidiče, ale i pro ty, kteří plánují používat těžší elektromobily pro běžné účely. A teď je tady sporná věc. Podle některých zdrojů bude samotná skupina B nadále platit pro vozidla do 3,5 tuny. A vznikne nová podskupina B+, která umožní řízení vozidel do 4,25 tuny. K tomu však bude zapotřebí, aby měl člověk řidičský průkaz alespoň dva roky.

Elektromobily jsou těžké, vzniknou kvůli nim nové řidičáky

Tato úprava pravidel má také za cíl předcházet tomu, aby museli řidiči elektromobilů znovu chodit do autoškoly kvůli vyšší hmotnosti vozidla. Čili člověk dostane řidičák jen na základě toho, že už ho má dva roky? Pak přece není třeba nová skupina, stačí toto omezit, respektive definovat, třeba harmonizačním kódem, a je to?! A pokud bude člověk muset do autoškoly, což by bylo logické, tak je to zbytečná zátěž pro každého.

A minimálně to ukazuje, jak jsou elektromobily hloupé. Auto osobní, velké jako spalovací, ale váží jako náklaďák? Co říká na věc samotná EU? Na oficiálním webu Evropské komise se píše, že „povolená hmotnost vozidla kategorie B bude upravena pro vozidla s alternativním palivem, protože vozidla s nulovými emisemi na baterie mohou být těžší“. Tedy nic konkrétního. Žádná zmínka o čase, omezení, předpisech.

Znovu do autoškoly jenom proto, že výrobci dělají těžká auta

V materiálu z května 2023 jsem našel v dokumentu nazvaném „Revize řidičského průkazu“ tuto věc. Změnou bude „oprávnění řídit vozidlo do 4 250 kg s řidičským průkazem kategorie B (aktuální povolená hmotnost kategorie je 3 500 kg). Tato změna má především podpořit nákup aut na elektrický pohon, jejichž baterie jsou těžší než konvenční spalovací motor“. Evropská unie tedy přichází s opatřením, aby se legislativa přizpůsobila technologickým změnám. Nebo aby nekomplikovala situaci lidem, kteří se rozhodnou pro pořízení těžšího auta.

iZdroj fotografie: Hyundai

Nebo elektrického vozu. Neo obytňáku. Tahle „jasná“ formulace se mi skutečně „líbí“. Přesně ukazuje, jak to má EU promyšlené. Jiné zdroje spekulují nad tím, že auta do 1 800 kg zůstanou jako skupina B. A kdo bude mít těžší auto, bude muset do autoškoly. To už mi přijde úplně jako postavené na hlavu. Tohle snad neprojde. Tak a teď co bude dál, kdy a jak se co stane a změní? To nevíme. Oficiální místa o tomto nehovoří. Nicméně pokud by tohle prošlo, jakože to asi projde a je to jen otázkou času, bude se to týkat celé EU. Tedy i nás v ČR.

Jak se EU rozhodne, není de facto způsob, jak to zvrátit jinam

Jsem zvědavý na načasování. Nyní se ukazuje, víc a víc, co je už dávno jasné. Tedy ne ukazuje, ale už je to tak neudržitelné, že se o tom mluví víc a víc a EU to bude muset přestat přehlížet. Elektromobily nejsou cesta. Ne jediná a spásná. A klidně se může stát, že na jedné straně tady budou probíhat změny v rámci chystání se na elektromobilitu. A z druhé strany se začneme posunovat do stavu, kdy elektromobily nebudou primárním řešením veřejné mobility. Tak podle mého názoru vypadá Kocourkov v praxi.

Uděláte si znovu autoškolu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články
TOPlist