Test z autoškoly, který ani nevíte, že existuje. Zvládnete ho, když si hodíte korunou, 50 % řidičů je mimo

Dvě možné odpovědi, a přesto je dost náročné říct, kdo má přednost. A může vlastně cyklista vůbec na přechod pro chodce?

i Zdroj fotografie: AutoŽivě
                   

Pokud jsou nějaké testy z autoškoly spojené s řešením křižovatek, které řidiči nezvládají, jsou to ty s cyklisty. Přednost zprava, světelné křižovatky versus bez semaforů, se značkami nebo bez značek. Je to obtížné, ale motoristé se tak nějak dokážou s takovými překážkami popasovat. Jak ale dojde na cyklisty, je takzvaně vymalováno. Tam nikdo neví a netuší. U většiny testových otázek platí bizarní poučka, nijak „oficiální“.

Je tady pomůcka, jak odpovědět správně. Stačí se naštvat

A to, že správná odpověď je ta, která vás nejvíce naštve. Skutečně, nevěřil jsem tomu, ale je to tak. Tedy pokud je člověk „autíčkář“ a má tipnout, jaká jsou práva člověka na kole. Je tady otázka, jež má dokonce pouze dvě možnosti. A řidiči přesto nevědí. Pro všímavé a precizní čtenáře se smyslem pro detail upozornění, že obrázky a grafiky nejsou přesným zobrazením reality. Jde o schematické znázornění dopravní situace tak, aby byl vysvětlen problém, nicméně nejsou v grafice všechny značky či semafory, které by jinak ve skutečnosti na místě byly.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě

Stejně tak nemusí odpovídat realitě velikosti jednotlivých objektů na obrázku a jejich vzájemné měřítko. Otázka je jednoduchá. Řidič modrého auta se chystá odbočit na křižovatce vpravo. Za této situace: Řidič nesmí ohrozit cyklistu přejíždějícího pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty. Druhá možnost? Řidič nesmí omezit cyklistu přejíždějícího pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty. A teď babo raď.

Cyklista jako postrach řidičů. Toto jsou nejčastější problémy, které způsobí

Je třeba vědět, co je omezit a ohrozit. Nesmět omezit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nebylo nijak překáženo. Nesmět ohrozit znamená povinnost počínat si tak, aby jinému účastníku provozu na pozemních komunikacích nevzniklo žádné nebezpečí. Pro řadu lidí bude asi obtížné si představit oba termíny v reálu. Překážet, způsobit nebezpečí. Jaký je rozdíl?

Rozdíl je v typu přechodu. Cyklista není chodec a naopak

Každopádně správná odpověď je ta první, tedy „nesmí ohrozit“. Podle našeho redakčního průzkumu polovina tázaných nevěděla nebo odpověděla špatně. Jiná situace by ale byla, kdyby nešlo o přejezd pro cyklisty. Tak, jak je naznačeno na druhém obrázku. Kdyby šlo o přechod pro chodce. Překvapivě neplatí, že cyklista musí vést po přechodu pro chodce kolo. Není to tak, o tom ale jindy a v jiném článku.

iZdroj fotografie: AutoŽivě

Ovšem je faktem, že cyklista nemá na přechodu pro chodce přednost. Je stále řidičem, není chodcem. A v naší situaci teoreticky vjíždí na komunikaci z místa mimo pozemní komunikaci. Musí dát tedy přednost ostatním řidičům. Když sesedne, stává se chodcem a pak má před autem přednost. Nicméně člověk na kole nemůže předpokládat, že když jede po přechodu pro chodce, auta to budou respektovat. Některé motoristy to naopak pěkně provokuje.

Jezdíte na kole?

Diskuze Vstoupit do diskuze
146 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články