Až 6krát levnější palivo, než je dnešní benzín a nafta? V Evropské unii bude již brzy novou realitou

O vodíkových palivových článcích se mluví jako o budoucnosti v dopravě. Znamenalo by to nejen levnější dopravu, ale i snížení emisí.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Agentura Reuters uvedla, že Daimler a Volvo Trucks má nápady, které povedou k 5 až 6násobnému snížení nákladů na vodíkové palivové články. Toto palivo má být komerčně použito v dálkové dopravě od roku 2027. Vozidla vybavená tímto článkem jsou elektrická a generují elektrickou energii z palivových článků. Zmiňovaná energie vzniká v důsledku chemické reakce vodíku a kyslíku. Odpadním produktem je pouze vodní pára, která nezatěžuje životní prostředí.

Palivo pro vodíkové články

Společný podnik vytvořený dvěma společnostmi v březnu má jediný cíl, kterým je levnější vodíkové palivo. Pokud se náklady sníží o tolik, kolik se říká, bude to znamenat velký pokrok v automobilové dopravě. Němečtí a švédští výrobci velkých nákladních vozidel oznamují výrobu palivových článků v Evropě od roku 2025. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zároveň také vyzývají jednotlivé země, aby podpořily politiku Evropské unie, která zajistí, aby na toto palivo byla poskytnuta odpovídající infrastruktury, dotace a daňové úlevy. To by znamenalo, že se nákladní vodíkové automobily stanou dostupnější pro všechny zákazníky, kteří chtějí jezdit bez emisí a šetřit naši planetu.

Spolupráce společností Volvo a Daimler

Kromě založení společnosti, která společně vyvíjí vodíkové palivo, zůstávají tyto společnosti navzájem konkurenčními. Doufají, že testy nákladních vozů s palivovými články proběhnout přibližně za tři roky. Předem plánovaná masová výroba začne ve druhé polovině tohoto desetiletí. Generální ředitel společnosti Volvo uvedl, že čím dřív se začne pracovat, tím dřív budou výsledky, proto není na co čekat a je třeba začít hned. Podle něj je důležité sestavit jasný harmonogram, a tím se pak řídit.

Jaký na to má názor Evropská unie?

Evropská unie usiluje o zpřísnění emisních norem, které způsobují rozmach elektromobilů. Baterie v elektrických vozidlech jsou však velmi těžké a vodíkové palivové články jsou považovány za lepší řešení pro dálkovou přepravu. Palivové články vyrábějí elektřinu z vodíku a vypouští pouze vodní páru. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Oba výše uvedení výrobci požadovali do roku 2025 výstavbu přibližně 300 čerpacích stanic na vodík. A do roku 2030 tisíc stanic. Alternativní palivo je stále předmětem diskuse mezi vládci EU. Komisařka pro dopravu Adina Valeanová uvedla, že výbor navrhne v letošním létě revidovanou směrnici v této věci. Společnost Stellantis navíc oznámila, že v roce 2021 zahájí dodávky prvních středně velkých dodávek poháněných vodíkovými palivovými články. 

Zdroj: Reuters

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Autor článku

Michal Šimunek

Zobrazit další články