Berlín chce maximální rychlost 30 km/h a zákaz aut v centru

                   

Na konci minulého týdne se stále v Berlíně těžká nehoda, která otevřela diskuzi o maximální povolené rychlosti. Mluví se o limitu 30 km/h a o úplném zákazu vjezdu aut do užšího centra. Tyto návrhy mají nejenom velkou podporu veřejnosti, ale také několika zastupitelů. Důvod pro snížení maximální povolené rychlosti je jasné. Zvýšení bezpečnosti.

Vše odstartovala tragická nehoda

K té došlo v Berlíně na konci minulého týdně. Řidič vozu Porsche Macan nezvládl řízení a jeho velké a těžké auto se ve vysoké rychlosti neovladatelně řítilo na chodník. Následky nehody jsou tragické. Zemřeli při ní 4 lidé včetně 3letého dítěte. Dalších 5 lidí bylo zraněno. Nehoda okamžitě rozproudila diskuzi, zda by k něčemu takovému došlo, kdyby se ve městě muselo jezdit pomaleji.

Demonstrace za snížení rychlosti

Po nehodě se narychlo svolala také demonstrace spojená s vyjádřením názoru, zda by nebylo od věci zrevidovat současné dopravní předpisy. Zda by nebylo vhodné snížit maximální povolenou rychlost na území Berlína na 30 kilometrů v hodině. Tyto názory se ozývají jak od běžné veřejnosti, tak od některých zastupitelů, ale i od řady organizací které denně řeší právě otázky bezpečnosti silničního provozu.

Statistiky mluví jasně

Ti kteří lobbují za snížení rychlosti právě na třicítku se opírají o statistiky. Pokud by došlo k nehodě právě v této rychlosti, má chodec 90 procentní šanci na přežití. Při rychlosti 40 km/h už jeho šance klesají na 60 procent. U padesátky, která je povolena ve městech i u nás, už šance na přežití klesá na pouhých 20 procent. Ze sta takových nehod přežije jenom 20 chodců. 80 zbývajících umírá.

Problém není jenom v rychlosti, ale i v autech

Nutno dodat, že snaha snížit rychlost v Berlíně má určitě své opodstatnění. Problém však není jenom v rychlostech, ale i v autech. V první řadě je to jejich velikost. Jiné následky bude mít ve stejné rychlosti nehoda velkého SUV a nehoda malého městského vozu. Dále je třeba myslet i na to, jaké bezpečnostní prvky ochrany chodců auto nabízí. Poslední roky jde vývoj tímto směrem velmi výrazně kupředu.

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články