Dotace na elektromobily jsou běžným jevem. Nabízí je celá řada zemí, která chce tímto způsobem podpořit prodej čistých automobilů a udělat z nich vozy dostupnější běžné populaci. Někde je nabízeno více, jinde je nabízeno méně a jsou i země, kde je použití dotace podmíněno celkem kuriózním požadavkem. Tou zemí je sousední Polsko.

ZDROJ FOTOGRAFIE: iStock.com

Bez samolepky to nepůjde

Kdo má v Polsku zájem koupit elektromobil a chce ho mít cenově výhodnější, ten má možnost požádat o dotaci. Podmínky dotací jsou jasně dané a u elektromobilů v ceně nižší než 125 000 PLN je možné získat státní podporu až o hodnotě 18 750 PLN. Dohromady je na podporu elektromobility vyhrazena částka 37,5 milionu PLN. Dále je povinností ujet s autem alespoň 10 tisíc kilometrů za rok a neprodat ho dříve, než za 2 roky.

K těmto celkem běžným a logickým podmínkám se však přidává ještě jedna, která budí největší pozornost. Tato podmínka se týká samolepky, kterou musí příjemce dotace vylepit na své auto. A tak nejenom ukázat, že právě on využil dotaci, ale také má sloužit jako určitý reklamní nosič, díky kterému by zájem o dotaci mohli mít i další.

Velká samolepka, na správných místech




Umístění samolepky nemusí na první pohled přijít až tak zvláštní. Přece jenom, pokud je někde využití například EU dotace, je třeba na budovu umístit štítek. Také není nic neobvyklého, že jedna nejmenovaná pojišťovna vyžadovala při sjednání povinného ručení vylepení decentní samolepky. Tak je to běžné u nás.

ZDROJ FOTOGRAFIE: iStock.com

V Polsku to ale žádná decentní samolepka nebude. Jde o skutečnou reklamu na vládní dotace, jelikož rozměry samolepek mají být 104 x 40 centimetrů. To už je pořádný reklamní banner. A ten musí být nalepen jenom na těch správných místech. Tedy na zavazadlovém prostoru, či v jiné zadní části vozidla, nebo na bočních dveřích vodidla, či v přední části vozu, v oblasti nad kolem. A vzhledem k velikosti samolepky se dá očekávat, že tato povinnost mnohé od zájmu o dotace spolehlivě odradí.