Řidiči, připravte si 6 000 Kč, jinak přijdete o řidičský průkaz. Nezaplatíte? Za volant auta nesednete, bodový systém 2024

S novým rokem přišlo zásadní zpřísnění bodového systému, ten byl v ČR stejný 14 let. Postihy a tresty jsou teď mnohem přísnější.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Jsou chvíle, když už mě to fakt nebaví. Tedy ta skutečnost, že běžní občané a motoristé jsou snadnou kořistí státu pro vybírání všech možný poplatků. Je potřeba zalátat díry ve státním rozpočtu? Zvýšíme daně, poplatky, cenu dálniční známky, však ona to veřejnost zaplatí. Aktuálně tak řidiči opět čelí zvýšeným nákladům. Stát se rozhodl profitovat na jejich smůle. Kurzy na odpočet trestných bodů stojí od letošního roku až čtyřikrát více než dříve.

Bodový systém je bič na řidiče. A možnost z nich tahat peníze

Tato změna se týká polských motoristů. V Polsku byly nedávno obnoveny kurzy na snižování počtu trestných bodů. Ty probíhají v provinčních centrech silničního provozu. Pro polské řidiče je to jistě dobrá zpráva, mohou začít snižovat svá bodová konta. I když kurzy jsou dražší, jsou ale také rychlejší než dříve. Dříve stály kurzy v přepočtu kolem 1 500 Kč a umožňovaly snížit stav bodového konta o 6 bodů. Nyní mohou řidiči snižovat tento počet bodů každých šest měsíců. Což znamená, že za rok mohou odečíst až 12 bodů.

Máte řidičský průkaz? A platíte už týdenní poplatek 48 Kč za výhodný benefit od státu? Pokud ne, tak brzy začnete

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

To je polovina bodů, které v Polsku vedou ke ztrátě řidičského průkazu. Člověk musí opravdu jezdit jako barbar nebo mít prostě smůlu, aby tam přišel o řidičský průkaz. Změna může být vnímána s jistou kontroverzí, protože je až příliš jemná pro ty, kteří opakovaně jezdí nebezpečně. Díky penězům si takový řidič snadno pomůže od postihu, jenž by ho jinak vyhnal zpoza volantu. Centra silničního provozu stanovila poplatek za odpočet v přepočtu na cca 6 000 Kč. To znamená, že odečtení 12 bodů za rok může stát až 12 000 Kč.

Češi zběsile kontrolují své řidičáky. Za malý detail jim hrozí velká pokuta, zkontrolujte si radši zápis řádku vlevo dole i vy

iZdroj fotografie:Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Pro někoho hodně, pro jiného málo? Každý má rozpočet jiný, žije v jiné ekonomické situaci. Ale platit musí stejně. A jak je to u nás? I pro nás byl začátek roku 2024 zásadní s ohledem na bodový systém. Bodový systém prošel po 14 letech fungování rozsáhlou úpravou a novelou. Teď má prý „více trestat opakované hříšníky, a naopak více šetřit poctivé řidiče“. No, těžko říct. Každopádně došlo na rozdělení na tři skupiny prohřešků podle jejich závažnosti.

V ČR je systém limitován 12 body a odečítat lze jednou za rok

Řidiči tak mohou dostat buď dva, čtyři, nebo šest trestných bodů. Také v České republice tedy systém bodového hodnocení funguje na principu získávání trestných bodů za spáchané přestupky. Po dosažení maximálního počtu 12 bodů řidič přijde o řidičské oprávnění. Trestné body eviduje registr řidičů. Jak je to při spáchání více přestupků najednou? Při porušení více pravidel najednou je pokutováno, respektive bodově hodnoceno jen to nejzávažnější. A jak je to s odpočtem bodů? Ten funguje i u nás, ale není tak příznivý jako v Polsku.

Revize řidičáků v ČR: Kdo nepřijde na nový povinný test, ztratí oprávnění. Ultimátum pro české řidiče

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Snížit bodové konto může řidič ve dvou úrovních. Automaticky, anebo za úhradu. Pokud řidič neporuší pravidla provozu po dobu 12 měsíců od posledního přestupku, jsou mu automaticky odečteny čtyři body z jeho bodového konta. Placená možnost zahrnuje účast na kurzu v centru na odpočet bodů. Tam jsou také určitá pravidla. Pokud se řidič po dobu 12 měsíců od posledního započítání bodů nedopustí žádného bodovaného přestupku, jsou mu automaticky odečteny 4 body.

Platit, platit a platit. Nějaké trestné body dolů za to ale asi stojí

To lze opakovat každý rok. A potom zase. Čili po dalších 12 měsících (celkem tedy po 2 letech) bez bodovaného přestupku jsou řidiči odečteny další 4 body. Za tři roky v součtu může mít tedy řidič bodové konto čisté automaticky. V rámci placeného snížení trestných bod je to tak, že řidiči s méně než deseti body a postihy za méně než 5 bodů si mohou jednou za rok zaplatit účast na školení.

Všechny řidiče čeká znovu autoškola a cesta na úřad. EU jim znemožní jezdit vlastními auty, do zakázané kategorie patří i Škoda

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Po jehož absolvování jim jsou odečteny 3 body. V České republice existuje několik center na odpočet trestných bodů, například v Mostě, Sosnové, Příbrami či Hradci Králové. Cena jednoho kurzu s odpočtem 4 bodů za rok vyjde průměrně podobně jako v Polsku na šest tisíc korun. Kdo tedy přijde o větší počet bodů a včas nezainvestuje 6 000 Kč, může přijít s dalším prohřeškem o řidičský průkaz. Pozor na to.

Je bodový systém správný?

Zdroj: BESIP
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články