Bruselská komedie: Ti, co zakazovali spalovací motory, je chtějí znovu povolit. Můžeme už klidně spát?

i Zdroj fotografie: Evropský parlament
                   

Jeden z největších strašáků poslední doby, alespoň tedy pro nás všechny, kterým v žilách koluje krev smíchaná s benzínem (s výjimkami se povoluje i nafta), byl čím dál bližší rok 2035, kdy bychom touhu po novém voze museli směnit za návštěvu autobazaru, jednu provždy. A co hůře, u některých automobilek by se tomu stalo zřejmě i citelně dříve než v roce 2035. Chcete benzín? Nabíječku máme na dvoře. Jenže všechno bude nakonec možná jinak. A můžeme možná tiše doufat, že to dopadne dobře. Pojďme se na to podívat společně.

Lidovci jako hybná síla zákazu spalovacích motorů

V tomto případě to však nejsou „naši““ lidovci, takto organizovaní v politickém seskupení pod hlavičkou KDU-ČSL. Byť to by pravda bylo ještě stonásobněji komičtější. Menší stranu se stále se zmenšující základnou totiž aby jeden pohledal. Lidovci se v tomto případě ale myslí lidovecká frakce v Evropském parlamentu, která patří naopak mezi ty největší. A mnozí její členové byli ti, jejichž zvednutí ruky (nebo stisk volebního tlačítka) přispělo před několika lety k tomu, že zákaz v roce 2035 vůbec prošel. Co se to najednou stalo?

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Za 862 dnů odstavíte své auto: Ano, ještě dřív, než začne platit zákaz spalovacích motorů. Ďábelský plán EU

To je, pravda, otázka za milion. Jak totiž uvádí agentura Reuters, na posledním výjezdním zasedání Evropského parlamentu došlo k zajímavému paradoxu, kdy právě členové lidovecké frakce prosadili do závěrečného dokumentu klauzuli o tom, že spolu s revizí tzv. Greendealu v roce 2026 se současně zreviduje tento zákaz. Aby „bylo možné revidovat pravidla pro snižování emisí CO2 u nových automobilů a dodávek, aby bylo možné po roce 2035 používat alternativní paliva s nulovými emisemi“. Aha. Neslyšeli jsme tohle už někdy?

Titíž poslanci EP hlasují jednou „ano“, jednou „ne“

EU přitom loni schválila politiku, která v roce 2035 zakáže prodej nových aut s emisemi CO2, čímž se fakticky ukončí prodej nových vozidel se spalovacím motorem na benzín a naftu. Tímto opatřením by tedy mohla znovu výrobcům automobilů umožnit vyvíjet a nadále prodávat „nový druh automobilů“ se spalovacím motorem. Ty by přitom jezdily pouze na certifikovaná CO2 neutrální paliva a byly by vybaveny technologií, která jim zabrání nastartovat při plnění benzínem nebo naftou.

Šéf IVECO: Syntetická paliva budou jen pro bohaté. Nám zůstanou staré vraky, na provoz nových aut nebudeme mít

EP nicméně neupřesnil, jakým způsobem by chtěl změnit politiku CO2 v automobilech. Dokument dodal, že skupina chce „revidovat zákaz spalovacích motorů a vyvinout špičkovou technologii spalovacích motorů“. Podívejme se na to. Copak ty změny? Na druhou stranu, po překotném vývoji, který následoval po zrušení dotací na prodej elektromobilů v zásadě po celé Evropě, nejvíce ale pochopitelně v Německu, by spíše bylo s podivem, kdyby se nestalo vůbec nic. To by EP vyloženě popíral realitu.

Prodeje EV v Evropě stagnují. Velmi mírně řečeno

Ta je totiž taková, že prodeje elektromobilů silně váznou po celém kontinentu (psali jsme mimochodem tady), v přístavech se hromadí tisíce a desetitisíce vozů dovezených z Číny, o nichž vlastně nikdo přesně neví, co s nimi bude. Řidiči o elektromobily (za stávajícího technického stavu, tedy zejména poměru délky dojezdu a doby dobíjení, a stávajících cen) nemají zkrátka zájem. Nevidí v nich žádnou výhodu proti spalovacím motorům. Tak proč je nevrátit zpátky do hry? Půjde EP proti vlastním lidem? Uvidíme.

Věříte, že se nakonec podaří ten zákaz zvrátit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
89 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články