Za 862 dnů odstavíte své auto: Ano, ještě dřív, než začne platit zákaz spalovacích motorů. Ďábelský plán EU

Zákaz spalovacích motorů, plánovaný na rok 2035 není zdaleka jediným omezením, které Evropská unie chystá vůči motoristům. To další je možná ještě účinnější.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Zákaz spalovacích motorů se stal natolik frekventovaným tématem, že letopočet 2035 a s ním související „soudný den” se vybaví snad i dítkám na prvním stupni základní školy, pokud se jich na to zeptáte. Zajímavé na tom však je, že to možná není ten úplně hlavní problém, spojený s koncem spalovacích motorů. Moment, napsal jsem opravdu „koncem”? Pak vypadá, že to jednou opravdu skončí. A co víc, možná o dost dřív, než v roce 2035. Pojďme se na jednu „bruselskou fintu” podívat společně.

Debata s přítelem, majícím mimořádný vztah k Německu, mi otevřela oči

Měl jsem totiž možnost nedávno mluvit se svým bývalým klientem, nyní již jen v roli kamaráda a jakéhosi mého životního mentora (dělí nás 30 let věku). Tento náš zřejmě nejúspěšnější český podnikatel v oblasti logistiky před časem předal firmu svým dvěma synům a nyní si již nějaký rok užívá zaslouženého podnikatelského důchodu. Zcela zajištěný si může dopřát cokoli, co ho napadne, a jeho garáž (ona to je spíš menší hala) bych se nebál označit jako garáž snů.

Automobilky „prodělávají kalhoty“ na každém elektromobilu. Tipnete si kolik? A proč je tedy vlastně vyrábí?

Oba nás spojuje láska k autům, s tím nepatrným rozdílem, že on si svoje sny díky finančním možnostem mohl všechny splnit, včetně Jaguaru Type-E nebo „sedmičky” E38 po bavorském ministerském předsedovi. K Německu má můj kamarád ostatně odjakživa zcela mimořádný vztah, jádro jeho podnikání bylo vždy postaveno na zastupování německých firem a speciálně v Bavorsku zná František de facto téměř každého, kdo v byznysu nebo politice něco znamená.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Největší problém elektromobilů se zametl pod podlahu. Dokud se nevyřeší, svět se nikam nepohne

A tak mi při jedné diskusi na téma „nechceme elektromobily, ale asi nám nic jiného nezbyde” (jakkoli má František přímo od představenstva Škody také mimořádně pěkný Enyaq, a nijak jej ani nehaní) sdělil poměrně zajímavou informaci, evidentně získanou v debatách mezi německými podnikatelskými a politickými kruhy: „A to ještě nevíš, co se chystá v Německu s ekologickou daní od roku 2027. Pustí ji na volný trh, a její cena strmě vylétne. A potom se úplně stejně zdraží nafta a benzín”.

Záložní zdroj Evropské unie je mimořádně účinný

Zíral jsem na něj s otevřenou pusou. Sice s matným povědomím o tématu, nicméně naše následující mne utvrdila v tom, že tento, v podstatě nijak nekomunikovaný plán je jakýmsi „záložním zdrojem” Evropské unie pro přechod k elektromobilitě. Protože, co si budeme povídat, můžete mít doma sice velmi pěkné auto se spalovacím motorem, ale pokud vám zdraží palivo natolik, že vás tankování jednoho hezkého dne přestane bavit, tak jej stejně necháte v garáži a půjdete se zeptat, kolik stojí dobíjení.

iZdroj fotografie: Koláž Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Že jsou elektromobily ekologické, je lež. Začnou být „čisté“ až po ujetí 90 000 km, do té doby škodí více než spalovací motory

A půjdete sami od sebe, bez zákazů či nařízení. Ano, takto nějak vypadá něco, co bych nazval „vnuceným přechodem”, a co e v podstatě i velmi logické, když se tak nad tím zamyslíte. Chcete, aby Evropa opravdu skončila se spalovacími motory? Jak to uděláte? Zakážete je, samozřejmě. To už se stalo. A jako pojistku uděláte „ekologickou daň”, kterou budete sice chvíli regulovat, aby se neřeklo, ale pak ji stejně jednoho dne pustíte na volný trh.

Ekologické certifikáty jako efektivní prostředek pro zdražení paliva

A protože tato daň je založena na nákupu tzv. ekologických certifikátů (obdoba našich emisních povolenek), bude o ně z principu vždy větší zájem, než bude nabídka. Výsledek? Poroste jejich cena, ekonomika prvního ročníku každé obchodní akademie v okresním městě. A protože ekologické certifikáty jsou úzce provázány mj. i s výrobci palic, pokud poroste jejich cena, poroste i cena paliv. Opět, tohle vám odříká každý absolvent ZŠ. Jenže to stále není konec.

Stát začne šikanovat majitele elektromobilů. Chce zpátky svoje peníze, které rozdal na dotacích

Na stránkách spolkového ministerstva pro hospodářství a ochranu klimatu se totiž jasně uvádí: „Ústředními nástroji jsou národní a evropské obchodování s emisemi. Ty postupně zdražují emise CO2. Každý, kdo znečišťuje atmosféru skleníkovými plyny, platí cenu za každou tunu CO2 tím, že si na ni koupí certifikáty. Přibližně tři čtvrtiny všech evropských emisí CO2 budou v budoucnu zahrnuty do obchodování s emisemi – od roku 2027 také ty z vytápění a dopravy.“ Aha. Dvě slůvka: „A dopravy“. V nich je ukryto budoucí zdražení paliva. Pro nás všechny.

Již od roku 2027 opravdu pocítíme, co to znamená Greendeal

Příští rok se tedy daň za tunu CO2 zvedne na 55 eur. V roce 2026 dojde k opětovnému navýšení. Daň z CO2 by pak měla být definována formou dražby takzvaných CO2 certifikátů. Společnosti si mohou zakoupit emisní certifikáty, aby kompenzovaly své emise CO2. Pro rok 2026 by měl stále platit „cenový koridor” pro daň z CO2 ve výši 55 až 65 eur (zhruba 1 250 až 1 500 korun). Poté ale bude cena CO2 volně obchodovatelná na trhu, a je tedy definována nabídkou a poptávkou. Jinými slovy: od roku 2027 teprve pocítíme ve svých peněženkách, co to znamená Green Deal.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Rozhodujícím faktorem pro tento umělý nárůst cen je přitom revidovaný systém obchodování s emisemi pro dodávky paliv pro stavebnictví a silniční dopravu. V technickém žargonu: EU-ETS II. A pokud bude certifikátů nedostatek, náklady prudce porostou. Vzhledem k tomu, že daň z CO2 vzrostla o 15 eur (zhruba 375 korun), vzrostla i cena benzínu o čtyři až pět centů (zhruba 1,50 koruny) za litr. Pokud bude nedostatek certifikátů, cena pravděpodobně nezůstane na 15 eurech za tunu. Následky si každý umí spočítat sám.

Cokoli se stane v Německu, dotkne se i nás

Ceny paliv se tak mohou dostat do výšin, kde pro mnoho motoristů se zkrátka přestane jejich spalovací auto vyplácet. A pokud si myslíte, že „to” se stane jen v Německu, které se tím ani nijak netají (jakkoli se počítá i s občany s nízkými příjmy, protože část příjmů z EU ETS II má být použita na „zmírnění sociálních potíží pro finančně slabší soukromé domácnosti, mikropodniky a účastníky silničního provozu a na boj proti mobilitní chudobě“), tak je to pochopitelně bláhová představa.

Česká republika je s Německem spojena „pupeční šňůrou”, jsme navíc v Evropské unii. Jinými slovy, pokud se Němcům zdraží palivo, nás to rozhodně nemine také. Odstavit svoje auto v roce 2027, a tedy po 862 dnech ode dneška? Je to možná reálnější, než si myslíte.

Vzdáte se dobrovolně spalovacího motoru?

Zdroj:
Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články