Brzdění motorem u nafty a benzínu je odlišné, všichni by měli brzdit motorem víc, než to dělají. Kromě jednoho druhu řidičů

Brzdit motorem není nebezpečné, naopak to pomáhá a je třeba to dělat. Ovšem existuje jedna skupina motorů, kde se to nesmí.

i Zdroj fotografie: Škoda
                   

Kdo a jak za jízdy autem brzdí? Absolutní většina řidičů používá ke zpomalení auta klasický přístup. Jednoduše šlápne na brzdový pedál a auto zpomalí díky brzdové soustavě. Existují ale i alternativy, jak auto zabrzdit. Například brzdění motorem. Měl by ho znát každý řidič. Každý řidič by měl vědět, že se může hodit a kdy je dokonce žádoucí jej použít. Nejde jen o úsporu pohonných hmot. Jde o menší opotřebení součástí auta. A o bezpečnost.

Brzdy nejsou jediné, čím se dá auto zpomalit a zastavit

Metoda může být užitečná při sjezdech z kopce, tam je dokonce žádoucí. „Při dlouhých sjezdech například z hor může dojít k přehřátí brzd,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Ke svaření brzdové kapaliny. A totálnímu kolapsu brzdové soustavy,“ dodává odborník. Princip brzdění motorem u benzínových motorů je relativně jednoduchý. Při zařazené rychlosti a uvolněném plynovém pedálu se škrtící klapka v sacím potrubí zavře.

iZdroj fotografie: Depositphotos

To vede k vytvoření podtlaku, protože vzduch nemůže volně proudit do motoru. „Písty musí překonávat tento podtlak během sací fáze, což brzdí pohyb kol,“ upřesňuje specialista Pavlíček, „a vozidlo začne zpomalovat.“ Brzdná síla závisí na otáčkách motoru, vyšší otáčky znamenají silnější brzdný účinek. U naftových motorů je princip brzdění motorem složitější, protože naftové motory nemají škrtící klapku (ovládanou plynovým pedálem).

To nelze tolerovat. Řidič Opelu se v tunelu Blanka s dítětem na sedadle spolujezdce pokusil vybrzdit náklaďák

Brzdění motorem u naftových motorů může probíhat několika způsoby, třeba zvýšením tlaku ve výfuku, prostřednictvím EGR ventilu. Uvolněním plynového pedálu dojde ke snížení otáček turbodmychadla, uzavřou se jeho lopatky. Zvýšení tlaku způsobí i EGR, některé vozy mají klapku za turbem, která uměle zvyšuje zpětný tlak. Je třeba připomenout, že brzdění motorem vyžaduje cit a zkušenosti. Pokud řidič použije tuto techniku nepřiměřeně k rychlosti jízdy, může dojít k přetočení motoru. Jinak řečeno může motor poškodit.

Stará auta se starými dvoutakty jsou výjimkou, kde to nelze

Každé auto má specifické převodování a délku rychlostních stupňů, a proto nelze dát jednoznačnou radu, kdy a jak používat brzdění motorem. Je třeba opatrně. Postupně přijít svému autu na kloub. Závěrem se hodí říct, poznamenat, že technika brždění motorem je důležitá, měl by ji znát a používat každý. Kromě jedné jediné skupiny řidičů. Těch, co jezdí starými auty s dvoutaktními motory. U těch může dojít k poškození, dnes jsou ale na silnicích raritně. 

Brzdíte motorem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články