Jak zajistit, aby ojeté brzdy fungovaly znovu jako nové? Vyzpovídali jsme automechanika závodní stáje

Brzdový systém je jedním z nejdůležitějších v autě, hlavně na něm závisí bezpečnost. Při provozu automobilu proto nesmíme zanedbávat preventivní servis.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Existují jasná opatření, která zajistí nejen spolehlivý chod brzd, ale také prodlouží jejich životnost. Majitelé aut s nájezdem více než 100 000 kilometrů musí věnovat zvláštní pozornost brzdám. Nejenže se na takové stroje již zpravidla nevztahuje záruka, ale zejména z bezpečnostního hlediska je nutné hlídat včasnou výměnu brzdových destiček, kapalin a dalšího spotřebního materiálu, a také dodržovat další opatření.

Levné náhražky jsou nebezpečné

V každém autě, zvláště pak u dlouhodobě používaného, ​​je nutné sledovat hladinu brzdové kapaliny. Pravidelně, zejména před každou dlouhou jízdou, je třeba kontrolovat těsnost v oblasti brzdového vedení a také v oblasti kol. Spojení v systému musí být vzduchotěsné, jakýkoli náznak úniku kapaliny je třeba neprodleně řešit patřičným servisem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při dodržení výrobcem stanoveného režimu výměny brzdové kapaliny je nutné používat pouze určitý druh přípravku uvedený v technickém manuálu vozidla. Problém s nekvalitními výrobky a náhražkami se týká veškerého nakupovaného spotřebního materiálu, proto je lepší využít služeb prodejen oficiálních prodejců známých výrobců. Tady se nevyplatí šetřit a riskovat.

Chladit ano, ale velmi pomalu

Pravidelně kontrolujte opotřebení brzdových destiček, které mají přípustnou tloušťku 1,5 – 2 mm, ačkoli mnoho řidičů je vyměňuje ještě dříve. Pro mnohé je limitní hranicí, když destičky dosáhnou 5 mm. V každém případě je výskyt charakteristických zvuků v kolech již prvním a vážným signálem pro jejich výměnu. Je nutné sledovat stav jak ABS, tak posilovače brzd, nezanedbávat v servisu kompletní diagnostiku brzdového systému.

Co se týče brzdových kotoučů, náhlá změna teploty je pro ně považována za extrémně nebezpečný faktor. V tomto ohledu je lepší se vyhnout parkování ihned po zvýšení zátěže brzd, své o tom ví řidiči, kteří jezdí na závodní okruh. V klidu se rychlost ochlazování rozpáleného stroje výrazně zvyšuje – zejména v zimě. Výsledkem může být deformace disku. Po sérii prudkých brzdění je tedy lepší ujet ještě několik set metrů a teprve potom zastavit, a zajistit tak rovnoměrné chlazení zahřívaných částí.

Ruční brzda za jízdy? Nikdy!

Dopravní situace samozřejmě často nutí řidiče extrémně prudce brzdit. Ale mnoho fanoušků aktivní jízdy brzdí příliš agresivně, i když to není zapotřebí. Zkušený řidič v procesu dávkování brzd vozu může správně využít setrvačnost vozu nebo za určitých podmínek zpomalit pomocí motoru a snížit tak zatížení brzdového systému. Stejný efekt zajistí klidný a měřený pohyb bez prudkých zrychlení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud máte v autě nainstalovanou mechanickou parkovací brzdu a často ji zapomínáte před jízdou odblokovat, mějte na paměti, že tím urychlíte opotřebení brzdových destiček, kotoučů a bubnů. Z tohoto důvodu dlouho nevydrží u driftových nadšenců, kteří často používají ruční brzdu při extrémních manévrech. Pokud tedy chráníte brzdy, považujte ruční brzdu během jízdy za zapovězenou.

Zdroj: Lukáš G. – automechanik

Diskuze Vstoupit do diskuze
109 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články