Jak zajistit, aby ojeté brzdy fungovaly znovu jako nové? Vyzpovídali jsme automechanika závodní stáje

Brzdový systém je jedním z nejdůležitějších v autě, hlavně na něm závisí bezpečnost. Při provozu automobilu proto nesmíme zanedbávat preventivní servis.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Existují jasná opatření, která zajistí nejen spolehlivý chod brzd, ale také prodlouží jejich životnost. Majitelé aut s nájezdem více než 100 000 kilometrů musí věnovat zvláštní pozornost brzdám. Nejenže se na takové stroje již zpravidla nevztahuje záruka, ale zejména z bezpečnostního hlediska je nutné hlídat včasnou výměnu brzdových destiček, kapalin a dalšího spotřebního materiálu, a také dodržovat další opatření.

Levné náhražky jsou nebezpečné

V každém autě, zvláště pak u dlouhodobě používaného, ​​je nutné sledovat hladinu brzdové kapaliny. Pravidelně, zejména před každou dlouhou jízdou, je třeba kontrolovat těsnost v oblasti brzdového vedení a také v oblasti kol. Spojení v systému musí být vzduchotěsné, jakýkoli náznak úniku kapaliny je třeba neprodleně řešit patřičným servisem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Při dodržení výrobcem stanoveného režimu výměny brzdové kapaliny je nutné používat pouze určitý druh přípravku uvedený v technickém manuálu vozidla. Problém s nekvalitními výrobky a náhražkami se týká veškerého nakupovaného spotřebního materiálu, proto je lepší využít služeb prodejen oficiálních prodejců známých výrobců. Tady se nevyplatí šetřit a riskovat.

Chladit ano, ale velmi pomalu

Pravidelně kontrolujte opotřebení brzdových destiček, které mají přípustnou tloušťku 1,5 – 2 mm, ačkoli mnoho řidičů je vyměňuje ještě dříve. Pro mnohé je limitní hranicí, když destičky dosáhnou 5 mm. V každém případě je výskyt charakteristických zvuků v kolech již prvním a vážným signálem pro jejich výměnu. Je nutné sledovat stav jak ABS, tak posilovače brzd, nezanedbávat v servisu kompletní diagnostiku brzdového systému.

Co se týče brzdových kotoučů, náhlá změna teploty je pro ně považována za extrémně nebezpečný faktor. V tomto ohledu je lepší se vyhnout parkování ihned po zvýšení zátěže brzd, své o tom ví řidiči, kteří jezdí na závodní okruh. V klidu se rychlost ochlazování rozpáleného stroje výrazně zvyšuje – zejména v zimě. Výsledkem může být deformace disku. Po sérii prudkých brzdění je tedy lepší ujet ještě několik set metrů a teprve potom zastavit, a zajistit tak rovnoměrné chlazení zahřívaných částí.

Ruční brzda za jízdy? Nikdy!

Dopravní situace samozřejmě často nutí řidiče extrémně prudce brzdit. Ale mnoho fanoušků aktivní jízdy brzdí příliš agresivně, i když to není zapotřebí. Zkušený řidič v procesu dávkování brzd vozu může správně využít setrvačnost vozu nebo za určitých podmínek zpomalit pomocí motoru a snížit tak zatížení brzdového systému. Stejný efekt zajistí klidný a měřený pohyb bez prudkých zrychlení.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud máte v autě nainstalovanou mechanickou parkovací brzdu a často ji zapomínáte před jízdou odblokovat, mějte na paměti, že tím urychlíte opotřebení brzdových destiček, kotoučů a bubnů. Z tohoto důvodu dlouho nevydrží u driftových nadšenců, kteří často používají ruční brzdu při extrémních manévrech. Pokud tedy chráníte brzdy, považujte ruční brzdu během jízdy za zapovězenou.

Zdroj: Lukáš G. – automechanik

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Zobrazit další články
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Ruská noční můra. Ukrajina je zřejmě i testovacím centrem pro vyspělé zbraně. Co vlastně útočilo na krymské letiště?
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu