Klasický držitel motorového vozidla si obvykle pamatuje, že má v autě klimatizační systém, pouze v okamžiku, kdy je venku nesnesitelné horko. Tento přístup je ovšem plný nežádoucích překvapení, jako je například odstavení klimatizace v ten nejnevhodnější okamžik, v létě.

Chyby vlastníků klimatizace

Nejčastější chyba řidičů je, že klimatizaci zapínají pouze, když je venku horko a oni tu teplotu uvnitř auta už nemůžou vydržet. Aby byla prodloužena životnost klimatizace, měla by se ve skutečnosti zapínat alespoň jednou měsíčně, a ne nonstop v létě, v kterémkoli ročním období, ano, dokonce i v zimě. Je tomu tak proto, že bez mazání komponenty kompresoru přestanou fungovat a gumové a plastové díly vyschnou a ztratí svou těsnost. Mazivo je distribuováno, spolu s proudem chladiva, v celém systému. A tak, aby vše v klimatizační jednotce fungovalo tak, jak má, musí se proto pravidelně zapínat alespoň na několik minut, i když vám zrovna není horko.

  • Používání klimatizace pouze v letním období
  • Nezájem o kontrolu chladiva v systému
  • Nesledování čistoty kondenzátoru klimatizace

Další chybou vlastníků aut je, že při interakci s klimatizací svého automobilu dostatečně nedodržují správnou kontrolu přítomnosti chladiva v systému. Stejně tak jako každý jiný plyn i tento pomalu vyprchává a přechází tak do atmosféry. Tato skutečnost je obvyklá právě tehdy, když je nutné ochladit interiér vozidla. Aby se z této nelibosti nestalo nemilé a nežádoucí překvapení, neměl by majitel vozidla otálet a čas od času zkontrolovat v klimatizačním systému přítomnost chladiva.

Přeci jen stačí pouze otevřít víko kapoty a vytvořit průhlednou čočku na jedné z dostupných zkumavek klimatizačního zařízení, které jsou speciálně navržené pro tento účel, abyste tak mohli zjistit, zda je kapalina neboli stlačený plyn uvnitř, nebo ne.

ZDROJ FOTOGRAFIE: iStock.com

Poslední chyba




Třetí chyba, která se týká klimatizace v autě, se dá opravit také pouze zvednutím víka kapoty. Jde o sledování čistoty chladícího chladiče, kondenzátoru, klimatizace. Obvykle před ním stojí motor. Problémem je to, že prach ze silnice a zbytky dalších různých nečistot se ukládají v meziprostoru těchto dvou radiátorů a ucpávají jej. To význačně narušuje přenos tepla a snižuje účinnost obou systémů.

Jestliže nejsou tyto problémy řešeny a následovně i odstraněny, klimatizace přestane fungovat a nebude se vám ochlazovat vzduch v kabině auta. Je proto nutné především pravidelně kontrolovat stav přítomnosti a nepřítomnosti zbytků všelijakých nečistot a silničního prachu mezi kondenzátorem klimatizace a motorem. Špínu z meziprostoru radiátorů můžete opatrně odstranit mezi mřížkami tenkou plastovou tyčkou odpovídající tloušťky, jako je šířka mezery.