Časté chyby většiny řidičů, které mohou v létě způsobit nefunkčnost klimatizace

                   

Klasický držitel motorového vozidla si obvykle pamatuje, že má v autě klimatizační systém, pouze v okamžiku, kdy je venku nesnesitelné horko. Tento přístup je ovšem plný nežádoucích překvapení, jako je například odstavení klimatizace v ten nejnevhodnější okamžik, v létě.

Chyby vlastníků klimatizace

Nejčastější chyba řidičů je, že klimatizaci zapínají pouze, když je venku horko a oni tu teplotu uvnitř auta už nemůžou vydržet. Aby byla prodloužena životnost klimatizace, měla by se ve skutečnosti zapínat alespoň jednou měsíčně, a ne nonstop v létě, v kterémkoli ročním období, ano, dokonce i v zimě. Je tomu tak proto, že bez mazání komponenty kompresoru přestanou fungovat a gumové a plastové díly vyschnou a ztratí svou těsnost. Mazivo je distribuováno, spolu s proudem chladiva, v celém systému. A tak, aby vše v klimatizační jednotce fungovalo tak, jak má, musí se proto pravidelně zapínat alespoň na několik minut, i když vám zrovna není horko.

  • Používání klimatizace pouze v letním období
  • Nezájem o kontrolu chladiva v systému
  • Nesledování čistoty kondenzátoru klimatizace

Další chybou vlastníků aut je, že při interakci s klimatizací svého automobilu dostatečně nedodržují správnou kontrolu přítomnosti chladiva v systému. Stejně tak jako každý jiný plyn i tento pomalu vyprchává a přechází tak do atmosféry. Tato skutečnost je obvyklá právě tehdy, když je nutné ochladit interiér vozidla. Aby se z této nelibosti nestalo nemilé a nežádoucí překvapení, neměl by majitel vozidla otálet a čas od času zkontrolovat v klimatizačním systému přítomnost chladiva.

Přeci jen stačí pouze otevřít víko kapoty a vytvořit průhlednou čočku na jedné z dostupných zkumavek klimatizačního zařízení, které jsou speciálně navržené pro tento účel, abyste tak mohli zjistit, zda je kapalina neboli stlačený plyn uvnitř, nebo ne.

iZDROJ FOTOGRAFIE: iStock.com

Poslední chyba

Třetí chyba, která se týká klimatizace v autě, se dá opravit také pouze zvednutím víka kapoty. Jde o sledování čistoty chladícího chladiče, kondenzátoru, klimatizace. Obvykle před ním stojí motor. Problémem je to, že prach ze silnice a zbytky dalších různých nečistot se ukládají v meziprostoru těchto dvou radiátorů a ucpávají jej. To význačně narušuje přenos tepla a snižuje účinnost obou systémů.

Jestliže nejsou tyto problémy řešeny a následovně i odstraněny, klimatizace přestane fungovat a nebude se vám ochlazovat vzduch v kabině auta. Je proto nutné především pravidelně kontrolovat stav přítomnosti a nepřítomnosti zbytků všelijakých nečistot a silničního prachu mezi kondenzátorem klimatizace a motorem. Špínu z meziprostoru radiátorů můžete opatrně odstranit mezi mřížkami tenkou plastovou tyčkou odpovídající tloušťky, jako je šířka mezery.

Diskuze Vstoupit do diskuze
107 lidí právě čte
Autor článku

Daniel Hamžík

Zobrazit další články