Ukrajinec vjel autem do protisměru před kamion. Video ukazuje, že přes pohotovou reakci nešlo čelní srážce zabránit

Čelní náraz je jeden z nejhorších typů dopravní nehody. Děsivý, pokud o něm řidič ví několik sekund dopředu a nemůže nic dělat.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Nehoda dvou protijedoucích vozidel jen málokdy končí bez fatálních následků. Jedná-li se o kolizi s kamionem, pak je zázrak, pokud se případ nezapíše mezi statistiky s obětmi na životech. Čelní náraz dvou identických osobních aut v rychlosti 80 km/h je zhruba asi jako kdyby narazilo jedno auto do pevné zdi v rychlosti 160 km/h. Destrukce vozu je masivní a posádka auta téměř nemá šanci na přežití.

Fyzika popisuje parametry nárazu auta s kamionem

Pro porovnání nárazu osobáku s kamionem lze využít fyzikální zákon o zachování hybnosti. Hybnost je fyzikální veličina popisující míru posuvného pohybu tělesa a je vyjádřena součinem hmotnosti a rychlosti. Kia ceed, která je na videu, má hmotnost asi 1300 kg, jede-li zhruba 80 km/h, její hybnost je asi 28 600 kgm/s. Kamion může vážit až 40 tun a jede také rychlostí 80 km/h. Jeho hybnost je tedy 880 000 kgm/s.

iZdroj fotografie: Kia

Takovou hybnost by při své hmotnosti měla Kia ceed, když by jela 680 km/h. Narazit Ceedem do kamionu, hodně zjednodušeně, je tedy jako narazit čelně do zdi v rychlosti 760 km/h. O vítězi duelu kamion – osobák je předem rozhodnuto. Záznam onboard kamery je mrazivý. V okamžiku, kdy řidič Ceedu začne přejíždět přes přerušovanou čáru do protisměru se zdá, že fatální konec je nevyhnutelný.

Postarší Ukrajinec navedl své auto do protisměru

Podle dostupných informací seděl za volantem sedmašedesátiletý ukrajinský občan, místo vedle něj obsadila devětadvacetiletá spolujezdkyně. Proč přejel do protisměrného pruhu, zda usnul či chtěl předjíždět a neviděl, oficiální prameny mlčí. Na jejich přežití by nikdo nevsadil. Řidič kamionu udělal, co mohl. Je zjevné, že sledoval už zdálky ukrajinský automobil. Reakční doba je krátká, pokus o vyhýbací manévr proběhl také rychle.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Rychlý vyhýbací manévr? Samozřejmě na možnosti tahače s návěsem, změnit směr velkého kolosu není jako během vteřiny udělat myšku s Renaultem Clio RS. Bohužel se celá souprava nemohla vejít mimo silnici, kolize byla nevyhnutelná. Duchaplný člověk za volantem tiráku nezabránil sice střetu, ale odvrátil přímý čelní náraz a smetl osobní auto pouze „mírným“ bočním kontaktem.

Brutálí nehoda, naštěstí s „dobrými“ následky

Uvozovky u slova mírným jsou na místě, po srážce odlétla Kia desítky metrů daleko. Naštěstí díky bezpečnostním prvkům, konstrukci auta, airbagům, posádka i přes kompletní zdemolování přední části vozu přežila. Dokonce oba Ukrajinci ze Ceedu, jak spolujezdkyně, tak řidič, na jehož straně došlo ke kontaktu s kamionem, vyvázli bez těžších zranění. Být to nějaké čínské auto, kterých je na Ukrajině hodně mohlo to dopadnout hůř.

Dechová zkouška neprokázala žádný alkohol v krvi pachatele, kterým byl bez pochybnosti řidič vozu Kia, i přes hrůznou scénu byla Ukrajinci udělena pouze pokuta za způsobenou dopravní nehodu. Přesné vyčíslení škody není známé, ale půjde o desítky tisíc korun. Kia je na odpis, pokud není havarijně pojištěna, má řidič smůlu. Kamion by měl jít opravit, z povinného ručení ukrajinského řidiče. Jeho řidič by si za svou reakci a záchranu dvou životů zasloužil metál.

Jak byste při čelní srážce reagovali vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články