Letní a zimní pneumatiky končí. Nahradí je celoroční a odpadne povinnost přezutí 2x ročně?

Jedna sada nebo dvě sady, to je to, oč tu běží. Když řidič nechce mít letní a zimní pneumatiky, může vyzkoušet určitý kompromis.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Nemám rád kompromisy. Jinak. Řeknu to jinak, abych netvrdil něco, co není pravda. Není kompromis jako kompromis. Třeba vztah, jakýkoli, kompromisy vyžaduje. Vztah muže a ženy je typickým příkladem. Stejně tak jako obchodní vztah spolumajitelů v rámci firmy. Jde o to, že když jsou dva názory, dva různé názory, bez kompromisu to někdy nejde. Ale nemám rád kompromisy tam, kde to není zapotřebí. Kde to je naopak kontraproduktivní. Třeba lyže. Sjezdovky na sjezd. Běžky na běh. Skialpy umí obojí. Ale nejsou tak dobré na sjezd jako sjezdovky.

Mimo mezilidské vztahy kompromisy obvykle nefungují

Nejsou tak dobré na běh jako běžky. Tímto jsem si vytvořil cíleně pomyslný oslí můstek, přes který se od sportu dostanu k automobilům. Přesněji řečeno k pneumatikám. K univerzálním celoročním pneumatikám. Vezměte si špičkové letní obutí. Funguje perfektně v létě. Má směs připravenou na vysoké letní teploty a tropická horka. Vzorek je dost hrubý na to, aby odvedl letní déšť, ale aby udržel auto ve vysoké rychlosti na silnici.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zimní pneumatika oproti tomu sází na směs, která v mrazu neztvrdne. Vzorek je maximálně hrubý, aby prokousl sníh, břečku, lepivý natolik, aby držel na ledu. Jing a jang, dva protipóly. Celoroční pneumatika má umět obojí. Má spojovat to nejlepší z obou světů. Podle mě jde o kompromis. Který může fungovat za určitých podmínek, za chvíli řeknu za jakých. Celoroční pneumatiky? Ještě před pár lety by tohle slovní spojení vyvolalo u většiny řidičů spíš úsměv nebo ironické poznámky o tom, že kdo chce být připraven na všechno, není připraven na nic. Tak jako u mě.

Celoroční pneumatiky mohou jízdu do zahraničí tučně prodražit. Hodně českých řidičů se nechá nachytat

Jenže doba se mění a s ní i technologie. Dnes už se celoroční pneu stávají naprosto seriózní alternativou, která má našlápnuto k tomu, aby jednou možná úplně vytlačila tradiční rituál jarního a podzimního přezouvání. Za určitých podmínek. Chápu to jako řešení. Pro běžné řidiče, kteří si každý rok lámou hlavu, kdy je ten správný čas na výměnu gum, aby je nepřekvapil sníh, nebo naopak neopotřebovali zimní vzorek v letních vedrech. Seriózní motorista ale i přes technologický pokrok celoroční pneumatiky nepoužívá. Vývoj v oblasti celoročních pneumatik nicméně v posledních letech nabral nečekaný spád.

Technologie pokročila, celoroční pneumatiky už docela fungují

Zatímco dřív byly „all-season“ gumy skutečně jen kompromisem, který neoslnil ani v létě, ani v zimě, dnes už se některé modely chlubí výsledky, za které by se nemusela stydět ani čistokrevná zimní nebo letní pneumatika. Berte mě s rezervou. Pravdou je, že kdo tomu nevěří, stačí se podívat na testy renomovaných organizací. Tradičně německý ADAC se tím zabývá hodně komplexně. Výrobci jako Goodyear, Michelin nebo Continental investují do vývoje celoročních pneumatik obrovské peníze a výsledky jsou vidět.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Moderní směsi, inovativní dezény a chytré technologie umožňují, aby pneumatika zvládla jak letní vedra, tak zimní břečku. Když mluvím o technologii, musím zmínit například inovativní koncept dezénu pneumatik Pirelli. Drážky celoroční gumy jsou v zimě otevřené pro ideální trakci na sněhu. Ovšem v letním teple se zavírají. Důvodem je snaha dosáhnout maximální stability na suchém asfaltu. To je technologie, která může vše zvrátit. To ano. Dokud ale nebude existovat metamorfní pneumatika, která se změní v zimě stoprocentně na zimní a v létě na letní, půjde stále o kompromis. Závěrem výjimka, kterou jsem několikrát zmínil.

Do města se tento typ obutí hodí docela dobře, i na zimu

Neumím si představit, že by člověk obul univerzální pneumatiky třeba na Subaru STI nebo Porsche 911. Pokud tedy vůbec existují v těchto rozměrech. Nevím, nezkoumal jsem. Ale chci ukázat na extrémy. Lítat v zimě po sněhu nebo v létě na okruhu na celoročkách nelze. Nebudou fungovat. Ovšem řidič, který prožije 99 % roku ve městě, typicky v Praze, kde je sníh jeden týden v roce, zimní gumy de facto nepotřebuje a celoroční mu postačí. Nebo letní a ten jeden týden prostě nevyjede. Ale snad chápete. Pokud člověk nejezdí tam, kde potřebuje maximální výkon pneumatiky, univerzálky jsou v pořádku. Z domova do Lidlu a z Lidlu zpět to bezpečně zvládnou. Ten, kdo to ale s řízením myslí vážně, se bez letní a zimní sady pneumatik prostě neobejde.

Pořídíte si celoroční pneumatiky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články