Černý knoflík na bezpečnostním pásu: Proč je v autě tak důležitý a co se stane, když chybí na STK?

Nenápadná součástka hraje velkou roli při každém použití bezpečnostního pásu. Kdo ji poškodí, měl by ji ihned opravit a nahradit.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Když se člověk posadí do auta, většinou řeší, jestli má dost benzínu, jestli mu hraje rádio nebo jestli má správně nastavené zrcátko. Bez ohledu teď na to, jak moc výše uvedené věci jsou či nejsou důležité. Zrcátka samozřejmě hrají značkou roli. Maximální hudební zážitek už tak důležitý, minimálně pro bezpečnost, není. Ale málokdo si všimne takové drobnosti, jako je malý černý kus plastu na bezpečnostním pásu. Právě tahle nenápadná věcička může rozhodnout o tom, jestli vám pás v krizové situaci zachrání život, nebo vás naopak pořádně potrápí.

Bezpečnostní pás je základním prvkem ochrany posádky auta

Mimochodem právě bezpečnostní pás je alfou a omegou toho, jak si může řidič (i spolujezdec) zachránit život. To je ta hlavní, když ne první věc, kterou musí řidič po usednutí za volant udělat. Připoutat se bezpečnostním pásem. Mimochodem je až s podivem, jak dlouho nemusela být auta bezpečnostními pásy vybavena. Nicméně zpět k bezpečnostnímu pásu a malému kusu plastu, který na něm je. Jestli to je jen nějaká designová ozdoba nebo výrobní chyba? Ani jedno, ani druhé, tenhle černý plast má svůj jasný a velmi důležitý úkol.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě.cz

K čemu vlastně takový plastový knoflík na pásu je? Odpověď je jednodušší, než byste čekali. Hlavní funkcí tohoto „knoflíku“ je jednoduchá, zabraňuje sklouznutí přezky pásu dolů, když se nepoužívá. To znamená, že jazýček zámku je vždy na stejném místě, takže ho ruka může vždy okamžitě uchopit. Bez černého knoflíku by zapínání bezpečnostního pásu trvalo déle. Pokud tlačítko chybí, nejedná se o závadu, která by byla nahlášena jako zásadní při kontrole vozidla na STK. Takže je to spíše pro pohodlí než povinná nutnost.

Absolutní zákaz naftových motorů přijde hodně draho. Na obrovskou částku přispěje platbou každý z nás

Může se stát, že je tlačítko rozbité nebo je třeba jej vyměnit. To by neměl být problém. Poradí si s tím třeba v servisu, nebo jsou náhradní knoflíky k dostání v mnoha specializovaných obchodech. Tyto náhradní kusy obvykle stojí kolem dvou až tří stovek. Instalace profesionálem trvá méně než dvě minuty. Amatéři by měli vědět jedno. Jestliže chcete vyměnit knoflík, měli byste ho vždy připevnit na stejné místo jako starý knoflík.

Výměna plastového výlisku není složitá, cena je pár stovek

Jen tak je zajištěna funkčnost bezpečnostního pásu, a tím i bezpečnost řidiče a cestujících. Teď si možná říkáte, jestli má smysl řešit takovou drobnost, jako je pás, když v autě máme airbagy, ABS, ESP a další zkratky, které mají chránit naše zdraví. Odpověď je jasná, má. Bezpečnostní pás je totiž pořád tím nejdůležitějším prvkem pasivní bezpečnosti. Právě díky správně fungujícímu pásu a jeho detailům, jako je černý plastový knoflík, se zvyšuje šance, že z nehody vyváznete bez vážných následků. Dalším bezpečnostním prvkem je poutko na některých pásech.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan

Při velkém zatížení, jaké může nastat například při nehodě, se speciální šev v poutku roztrhne. Tím se pás prodlouží o několik centimetrů, což snižuje sílu nárazu. Tato smyčka „usměrnění energie“ však není instalována ve všech autech. Liší se v závislosti na výrobci. U novějších vozidel jejich funkci často přebírají kovové prvky v navíječi bezpečnostního pásu. Tyto prvky se pod zatížením deformují a uvolňují se, aby se snížila zátěž na lidké tělo.

V minulosti byla smyčka důležitou součástí pro snížení poranění hlavy a hrudníku, ale dnes se používá hlavně ke snížení hluku. Zabraňuje tomu, aby kovový jazýček, který zajišťuje přezku bezpečnostního pásu, během jízdy narážel do B-sloupku, a tím vytvářel nepříjemný chrastící zvuk. Smyčku si nepředstavujte ale jako nějakou oprátku. Jde o „založení“ pásu, jak by řekl švadleny. Prostě kus materiálu přešitý tak, aby šev při nárazu povolil.

Máte černý knoflík na pásu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články