Červená čára se testuje jako nové dopravní značení: Za přejetí je pokuta 18 800 Kč a tři trestné body. Kde to hrozí?

Plná bílá čára doplněná o čáru červenou má být strašákem pro všechny řidiče, kteří rádi riskují. Říká se ale, že čára není zeď.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Červená čára na dálnici. Zní to jako něco, co by člověk čekal spíš v nějaké počítačové hře, kde překročení takové linie znamená okamžitý konec mise. Jenže je to realita, právě teď se v Evropě začíná mluvit o novém dopravním značení, které by mohlo změnit způsob, jakým vnímáme bezpečnost na silnicích. V redakci AutoŽivě jsme monitorovali situaci v evropských státech ohledně návrhů na úpravy dopravních předpisů.

Plná bílá čára je tradičním značením, kdo ale slyšel o červené?

Červená čára je tématem, které v tuto chvíli rezonuje ve Francii. A znáte to, co je jeden den v jednom státě EU, může být za nějaký čas povinné všude. V posledních týdnech se na sociálních sítích i v tamních médiích objevily zprávy o červené čáře. Pokud to vyjde, tak ta by se objevila na některých úsecích francouzských silnic. Okamžitě se rozběhly spekulace, co to znamená? Jestli je to jen test, nebo už platí nějaká nová pravidla. A zda hrozí za přejetí této linie pokuta, nebo dokonce odečet bodů z řidičského průkazu.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

iZdroj fotografie: Škoda

Přiznám se, že když jsem si poprvé představil vizualizaci červené čáry táhnoucí se mezi pruhy, vybavilo se mi několik situací z vlastních cest po Evropě. Tehdy jsem si říkal, že by nějaký jasný signál mohl řidiče opravdu přimět k větší opatrnosti. Ale pojďme se podívat na fakta. Podle informací, které se nám v redakci AutoŽivě podařilo zjistit, se jedná o údajný návrh pilotního projektu, který by měl být spuštěn ve Francii. Ideou je mít vedle bílé nepřerušované čáry také čáru červenou. Která by měla upozornit řidiče na blížící se nebezpečný úsek, na konkrétní místo.

Francie má problém s EU. Doplatit na to mohou řidiči naftových vozidel

Cílem je zvýšit pozornost řidičů, přimět je ke snížení rychlosti ještě předtím, než se dostanou do rizikové zóny. Přinutit k opatrnosti a obezřetnosti. Teoreticky by to mohlo fungovat. Oponenti a vystrašení řidiči se děsí novinky a kritizují ji. Novinky? Podle prohlášení oficiálních míst se ale nic takového nechystá. Francouzská legislativa stanoví dvě barvy pro použití na komunikacích, bílou a žlutou. Veškerá prohlášení francouzských médií, která se objevila v posledních týdnech, byla popřena. Ta prohlášení, že se na některých úsecích dálnic objevilo nové červené dopravní značení. Mluvilo se o tom, že by tato nová červená čára byla umístěna rovnoběžně s bílou čarou.

V ČR je to s barvami podobné, máme bílou, žlutou a modrou

Cílem by bylo „varovat motoristy, že vjíždějí do nebezpečné oblasti“, informovaly mediální agentury s odvoláním na společnost Autoroutes Paris-Rhin-Rhône (APRR), která provozuje francouzskou dálniční síť v dotyčné oblasti A7. Systém byl prý dobře otestován ve španělské Andalusii s přesvědčivými výsledky. Řidič, který by čáru přejel, by dostal pokutu v přepočtu od 3 400 Kč do 18 800 Kč. A také by přišel o tři body v řidičském průkazu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Takové značení však ve Francii neexistuje, jak potvrdily kompetentní společnosti a úřady, a existovat nebude. U nás je to jak? Podobně jako ve Francii. V rámci českého provozu fungují tři barvy. Bílá, žlutá a modrá. Pokud se pletu a je tady další, budu moc rád za vaše připomínky v komentářích pod článkem. Bílá je tradiční na krajnice, plné a přerušované čáry, však víte. Žlutá funguje jako zákazová, vzpomeňte si na šrafování v zastávkách MHD, klikaté čáry před vjezdy do garáží.

Ale také na dočasná značení, když se třeba někde opravuje silnice. A modrá barva je typická pro zóny placeného parkování. Červená? Ne, ta u nás není. Ale mohla by být. On ten nápad zase není tak špatný. Červená čára skutečně jako signál, že „tady se za žádnou cenu nepředjíždí“. Myslím, že by to byla značka s psychologickou silou svislého značení „Zákaz vjezdu“. Co myslíte, stálo by za to o takové červené čáře u nás uvažovat, a pokud ano, tak kde? Myšlenka to skutečně nemusí být nesmyslná.

Měla by se používat červená čára?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články