Češi šílí po nové Tesle: Chtějí ji víc než Dacii a Škodu. Zaplaví celou zemi, stane se nejprodávanějším autem u nás. Elon Musk jásá

Ještě nedávno něco zcela nepředstavitelného se stalo skutečností: Tesla zřejmě přišla na to, jak nabídnout Čechům svůj nový model, a ti nadšeně souhlasí. Dokonce ji chtějí víc než Dacii.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
i Zdroj fotografie: BMW
Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií
                   

Přiznám se, že mne poslední statistika Svazu dovozců automobilů za červen 2024 mírně šokovala. V Evropě již několik měsíců dochází k propadu v prodejích elektromobilů, přístavy (nejen) v Nizozemí se stávají neplánovanými parkovacími plochami pro desetitisíce elektromobilů z Číny, které zkrátka není možné aktuálně nikde prodat, a Češi se „zbláznili do Tesly“? Dokonce ví než do Dacie? Absurdní. Jenže přesně to se minulý měsíc stalo. Pojďme se na to podívat společně.

Tesla Model 3 není špatná. Ale jsou i výrazně lepší vozy

A jakkoli jsem (při svém zabudovaném, přirozeně kritickém myšlení, speciálně co se Tesly týče) schopen uznat, že Model 3, po němž Češi tolik v červnu 2024 toužili, není úplně špatné auto, jedním dechem dodávám – takových je ale 12 do tuctu. Minimálně. Jestli si totiž kupci nových vozů toužící po elektromobilitě nestihli všimnout, tak některé automobilky potichounku, bez jakékoli velké slávy, snížili svoje (původně velmi optimistické) ceníky. Dal jsem si tu práci vše dohledat a na ukázku přikládám něco, co vás možná překvapí. Vždy jde o oficiální ceny z webu, bez jakýchkoli dodatečných slev u prodejce:

Ceny vybraných elektromobilů v Čechách – stav červenec 2024

  • BMW i4                          1 352 000 Kč
  • Mercedes EQT                1 283 874 Kč
  • Audi Q4 e-tron               1 551 900 Kč
  • Škoda Enyaq Tour 85      1 129 000 Kč
  • VW ID Buzz                     1 149 000 Kč

Skandální podvod Tesly za 80 miliard Kč odhalen: Nejen šmírovací kamery, ale i únik citlivých dat. Systém je děravý jako cedník

Jinými slovy, jestliže Tesla chce za svůj základní model 1 041 990 Kč (s pohonem zadní nápravy a dojezdem 514 km) a 1 241 990 Kč (s pohonem všech kol a dojezdem 629 km, oba dojezdy dle WLTP), pak mi popravdě zcela uniká, jak někdo může dát přednost právě Tesle, když například Enyaq Tour s baterií o kapacitě 85 kWh a velmi podobným dojezdem stojí 1 129 000 Kč. A velký mikrobus od Mercedesu EQT je k mání za 1 283 000 Kč. Nemluvě o opravdu silném a nádherném BMW i4 (výkon 250 kW / 340 k, 0–100 km/h za 5,6 sekundy a dojezd 492–590 km) za 1,35 milionu.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Volkswagen ID. Buzz za podobné peníze jako Tesla

Anebo. A to by zřejmě byla moje volba. Volkswagen chce aktuálně za ID.Buzz 1 149 000 korun. Potkal jsem nedávno jeden na parkovišti a popravdě na první, druhý i desátý dojem je to auto magické. Už tím, jak nepřehlédnutelně vyčnívá mezi všemi těmi „osobáky“ (jakkoli není půdorysně o tolik větší než průměrná střední třída), kolik nabízí místa uvnitř, jak geniální má design. Chodil jsem kolem něj s foťákem jako mlsný kocour, dokud nepřišel majitel.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

„Já se strašně omlouvám, že to tady takhle fotím, ale máte fakt nádherné auto,“ vypadlo ze mne zcela spontánně. Dodal jsem, že píšu pro AutoŽivě.cz, a jestli můžu fotky použít. „Beze všeho,“ majitel evidentně dobře naladěn, nicméně byla to rodinka s dvěma malými dětmi (na zadní sedačce byly dvě dětské autosedačky) a já mám v tomhle striktní stopku: nikdy nevyfotím nic, co se týče dětí, nikdy ode mne neodejde jakákoli fotka, kde je dětská tvář. A i když mne majitel nechal nahlédnout dovnitř, platil nepsaný úzus, že už se nefotí.

Novináři možná o Tesle ví o něco víc, než běžný zájemce

Ale auto opravdu nádherné. Nedokážu si představit, že bych dal přednost Tesle před tímhle. Musel bych být na hodně těžkých drogách a s naprosto „vyresetovanou“ pamětí. Jenže tu já právě nemám a z titulu svojí profese možná vím o Tesle víc, než ví průměrný kupec. My víme a píšeme o podvodech Tesly, o jejich aroganci k zákazníkům, kteří si dovolili ozvat se, víme o týmu, co oslavoval každého „odraženého“ stěžovatele gongem v kanceláři. Víme o konstrukčních podvodech, o jejich lhaní a zatajování.

„Když se podvádělo s emisemi, budeme podvádět s elektromobily“. Utajený tým Tesly operuje originálním způsobem

Takové firmě a takovým lidem mám dát přes milion za auto? Nikdy, ani omylem, i kdyby mělo dojezd 2 000 kilometrů a dobíjelo se 2 minuty. Ani tak ne. Z principu. Musk a Tesla jsou agresivní a arogantní, na hraně zákonů (často i za ní) balancující entity a takovým já svoje peníze nikdy v životě nedám. Budu usínat s tím, že Musk a jeho lidé mne při první stížnosti na nekvalitu (a že jich bylo a je) pošlou (velmi mírně řečeno) k šípku? Navíc vím i technické detaily Modelu 3. A opravdu jej nechci.

Poprvé v Čechách: Odtajněné dokumenty odhalují lhaní Tesly o destrukci součástek. Oni věděli, že jsou vadné

Přesto. Jak uvádí statistiky Svazu dovozců automobilů, přesně 953 Čechů to vidělo v červnu 2024 jinak a pro novou Teslu 3 si do showroomu přišlo. To z Tesly udělalo nakonec šestou nejprodávanější značku na českém trhu, a dokonce se dostala i před (jindy Čechy tak oblíbenou) Dacii (884 prodaných vozů a 7. místo). Což je tedy pro mne něco naprosto nepochopitelného, když uvážím, co a za jaké peníze vám nabídne Dacia a co Tesla, ale budiž. Jak to vidíte vy, jaká by byla vaše volba vozu? Nový, či ojetý?

Galerie

Dalších 8 fotografií
Dalších 8 fotografií

Taky byste běželi pro Teslu do showroomu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
77 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články