Nemůže si ho dovolit každý a ne každý by s ním v reálu někam vyrazil. Úchvatný kus techniky to ale je, to bezpochyby.
Když se řekne obytný automobil, většina lidí si představí klasický karavan. Podvozek od Fiatu nebo Renaultu, k tomu nástavba. Nebo třeba nějakou variaci na Multivan od VW či Marco Polo od Mercedesu. Auto, které se hodí na dovolenou po Evropě, ale nic, co by mělo jezdit mimo asfalt. Jenže co když na skutečné dobrodružství dojde až mimo asfalt? Existují výjimky, které posouvají hranice možného. Dokazují, že i české ruce dokážou vytvořit něco, co obstojí v těch nejnáročnějších podmínkách.
České auto stojí víc než dům na Moravě a dojede do JAR
Právě v Jičíně vznikl stroj, který se vymyká běžným představám o tom, co je obytný automobil. Tohle není žádný kompromis mezi komfortem a terénními schopnostmi, ale poctivý expediční kolos, který zvládne projet pouští, kamením i hlubokým blátem, a přitom nabídne zázemí, za které by se nemusel stydět ani moderní rodinný dům. Ano, v redakci AutoŽivě chápeme, že tohle na cestu do Chorvatska nebo na Mácháč nepotřebujete. Ale kousek je to parádní. Třeba na cestu kolem světa. Už samotný pohled na robustní podvozek a masivní kola napovídá, že tady se nešetřilo na ničem, co by mohlo rozhodovat o přežití v divočině.
Základem je těžký nákladní podvozek Mercedesu-Benz Arcos 8×8. Stroj měří masivních 9,5 metru na délku a 4 metry na výšku. Automobil je navržený tak, aby unesl nejen samotnou obytnou nástavbu, ale i veškerou výbavu, zásoby vody, paliva a techniky. Výrobce vsadil na osvědčenou techniku, která je známá svou spolehlivostí a jednoduchostí servisu i v těch nejodlehlejších koutech světa. Pod kapotou se ukrývá silný motor dimenzovaný na to, aby si poradil s několikatunovým kolosem i v prudkém stoupání nebo v hlubokém písku.
Uveze osm lidí, přespat jich ale může o jednoho víc, tedy devět
Tahle pojízdná pevnost vypadá jako vojenský obrněnec z filmů o budoucnosti. Mad Max? Docela ano. Ve skutečnosti jde o promyšlený expediční speciál pro „civilisty“, kteří odmítají kompromisy. Pro výrobce, společnost VejnyWood, jde jistě o zatím nejambicióznější projekt. Jak dlouho vydrží auto mimo civilizaci? Dlouho. Kolos umí být soběstačný týdny, doslova. Obří bateriový systém poskytuje 13,5 kWh a střešní solární instalace výkon až 2,5 kWh. Tímto parametrem předčí leckteré domy s fotovoltaikou. No, předčí i cenou. Podle našich informací je cena tohoto expedičního speciálu srovnatelná s rodinným domem.
Pohybuje se v řádu milionů korun. Řekněme deset? To je částka, za kterou už pořídíte slušné bydlení v bytě v Praze a dům mimo metropoli. Jenže vy vážně de facto získáváte dům na kolech, který vás doveze kamkoli, kam si jen troufnete. Výbava je také na úrovni moderního bytu, nechybí ani chytré technologie, ovládání přes mobilní aplikaci a možnost monitorovat stav vozidla na dálku. Vše je navržené s ohledem na maximální komfort, bezpečnost a soběstačnost.
Komfort je na maximální úrovni, jako průchodnost terénem
Výrobce nabízí i možnost individuální úpravy podle přání zákazníka, takže si můžete nechat postavit vůz přesně na míru svým potřebám a představám. Srovnání s nemovitým bydlením není od věci. Nicméně pojďme dál, nějaké zajímavé vychytávky? Centrální vysavač, který zvládne úklid po celé délce. Trocha čísel? Automobil je pro osm lidí, čtyři se vejdou do kabiny a čtyři do nástavby. Kolik lidí se v autě vyspí? Pokud hádáte osm, mýlíte se. Devět je to správné číslo. Tedy dva lidi jdou na hlavní lůžko v ložnici, dva na elektricky spouštěcí lůžko nad salonem. Dva až tři se uvelebí na rozložitelný gauč v salonu a dva se vyspí v kabině.
Vybavení nástavby
- Salon: Prostorný se dvěma proti sobě umístěnými sedadly a navazujícím gaučem, výškově nastavitelný stůl, Smart TV na výsuvném držáku.
- Kuchyň: Pracovní deska z umělého kamene Krion s monolitickým dřezem, indukční varná deska, kombinovaná trouba, digestoř, kompresorová lednice Vitrifrigo DW360 DTX (300 l), kávovar, pračka se sušičkou
- Koupelna: Oddělená sprchová kabinka a toaleta s umyvadlem a úložnými prostory, umyvadlo z umělého kamene Krion, spalovací toaleta Ložnice: Hlavní lůžko, oddělitelná posuvnými dveřmi, Smart TV na výklopném držáku
- Garáž: Multifunkční prostorná garáž s výsuvným platem pro kotvení kol
Jestli to chápu správně, tak cestovat může osm lidí, ale na noc může výprava vzít jednoho místního domorodce. Pokus o vtip. Nástavba, to je box ze sendvičových panelů o rozměru cca 750 × 255 × 220 cm, interiérová výška cca 200 cm. Okna Outbound zajištují výhled, výklopné vikýře jsou v salonu. Dveřní kování je KCT a je tady sklopná plošina pro převoz čtyřkolky. Na vaření slouží indukční varná deska a kombinovaná trouba tři v jednom.
Auto dojede asi do jakékoli, i té nejvzdálenější destinace
Toaleta je naftová spalovací toaleta Cinderella Diesel. Samozřejmě je tady klimatizace, a to Truma Saphir Compact. Funguje topení a bojler a záložní nezávislé topení Eberspächer. Nutně musí padnout otázka, jak to je s vodou. Nádrže na čistou vodu poberou celkem 1 500 litrů. Odpadní voda? Vejde se cca 500 litrů. Je zde filtrace WM Aquatec, elektrické ventily na vypouštění a záložní čerpadlo s manuálním bypassem.
Automobil je vybaven Starlinkem a 5G routerem, spojení je tedy zaručeno. Vůz nepostrádá interkom pro komunikaci mezi kabinou a nástavbou, spoléhá na dvojitý kamerový systém. Podle výrobce je expediční Mercedes-Benz Arocs 8×8 pohyblivým domovem bez jakýchkoliv kompromisů. Jen podle toho, co vím, musím souhlasit. Kam s autem jet? Výrobce ve svých prezentacích nabádá k expedici do pustin Mongolska, na Aljašku nebo do afrických pouští. Nepochybuji, že to automobil zvládne.