Kdo chytře vyplní formulář, ten může jezdit po českých silnicích zdarma. Málokdo o tom ví

Systém elektronických dálničních známek funguje už několik let. Stačí zadat SPZ a zaplatit online, kontrola probíhá automaticky pomocí kamer.

i Zdroj fotografie: Aktron / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

České dálnice mají jednu zvláštní vlastnost. Většina lidí je vnímá jako nutné zlo, které prostě stojí peníze. Zaplatí se elektronická známka, člověk ji jednou koupí a pak na ni raději nemyslí. Jen doufá, že se nespletl při zadávání registrační značky. V redakci AutoŽivě jsme chystali článek o dálničních poplatcích.

Já jsem v rámci toho hodil okem na ceník pro rok 2026. Neměl jsem to dělat. O tom ale v závěru. Při pohledu na ceník mě napadlo, jestli se dá u nás jezdit pod dálnici legálně zadarmo. A odpověď je ano, dá. Základní pravidlo je jednoduché. Od 1. ledna 2021 funguje v Česku výhradně elektronická dálniční známka.

Dálniční poplatky jsou každý rok dražší a dražší, lepší to nebude

Papírové kupony zmizely. Spolu s tím se utvořil okruh vozidel, která jsou od poplatku osvobozena. Nejde jen o jednu výjimku, ale o kategorii, kdy známku vůbec kupovat nemusíte. Klíčovou roli hraje druh pohonu, zdravotní stav cestujících. Úplně nejjednodušší to mají majitelé vozidel registrovaných v Česku, která jsou osvobozena automaticky. Pro auta registrovaná v zahraničí platí povinnost podat oznámení. Patří sem auta, která jezdí výlučně na elektrickou energii nebo vodík. Žádný spalovací motor, žádný hybrid, nic podobného.

iZdroj fotografie: Foto: Ondřej Komárek / AutoŽivě

Prostě čistý elektromobil nebo vodíkové auto. Jakmile je takový vůz zapsaný v českém registru, systém ho umí sám poznat. Není potřeba podávat žádné zvláštní oznámení. Stejně snadnou situaci mají i držitelé průkazu ZTP nebo ZTP P, pokud splní přesně danou podmínku.

Zákon říká, že od poplatku je osvobozeno užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem, které přepravuje těžce zdravotně postižené občany s průkazem ZTP nebo ZTP P vydaným v Česku, pokud je provozovatelem vozidla přímo postižená osoba nebo osoba jí blízká.

Zadarmo mohou jezdit po dálnici řidiči s hendikepem

Podle § 20a zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, zpoplatnění nepodléhá užití zpoplatněné pozemní komunikace silničním motorovým vozidlem přepravujícím těžce zdravotně postižené občany. Kteří jsou podle zvláštního právního předpisu držiteli průkazu ZTP, nebo průkazu ZTP/P vydaného v České republice, pokud provozovatelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká. Osvobození od dálničního poplatku tedy nemůže držitel ZTP nebo ZTP/P využít zpravidla například pokud ho svým vozidlem poveze např. kamarád nebo soused. V případě silniční kontroly stačí předložit průkaz ZTP nebo ZTP/P.

iZdroj fotografie: AutoŽivě.cz

Do stejné kategorie automaticky osvobozených patří i vozidla sloužící k přepravě nezaopatřených dětí, která jsou léčena pro onemocnění zhoubným nádorem nebo hemoblastózou. Opět platí, že při silniční kontrole stačí lékařská zpráva nebo jiné potvrzení od zdravotnického zařízení.

Tady je to spíš o tom, že člověk žije nebo sdílí velmi náročný životní úděl. Ale jezdit elektromobilem, to je otázka volby, tam se může člověk rozhodnout, že ušetří. A volba je i ohledně jízdy veteránem. Zapomenout nesmím totiž na historická vozidla. Pokud má auto přidělenou zvláštní registrační značku a platný průkaz historického vozidla, dálniční známka se neřeší. Jinak řečeno, dálnice je zdarma.

Bude příští rok dálniční poplatek levnější? Ne, to určitě ne

Teď k tomu, co nás jako řidiče čeká od Nového roku. Dálniční poplatky v České republice projdou od 1. ledna 2026 opět změnami. Ministerstvo dopravy zveřejnilo nový ceník na základě zákona o pozemních komunikacích a sdělení číslo 462/2025 Sb. Sazby se liší podle toho, jestli máte auto na benzín, naftu, plyn, hybrid nebo elektřinu. Klasika. Základní roční známka pro osobní automobily do 3,5 tuny s klasickým pohonem vyjde na 2 570 korun. To je cena, kterou zaplatí většina řidičů běžných aut. Pokud ale máte vůz na biometan nebo zemní plyn CNG či LNG, dostanete slevu na polovinu.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Roční známka vás vyjde na 1 280 korun. Pozor, sleva neplatí pro LPG, to spadá do kategorie standardního paliva. Ještě výhodněji jsou na tom majitelé plug-in hybridů s emisemi CO2 maximálně 50 gramů na kilometr. Ti zaplatí za rok jen 640 korun. A úplně nejlépe jsou na tom elektromobily a auta na vodík. Ty mají dálniční poplatky zcela zdarma. Nula korun. Takže stále stejná výhoda.

Je dálniční známka drahá?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 14 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články