Čínská Škoda Superb konečně míří do Evropy: Za nižší cenu nabízí mnohem více. V reálu vypadá ještě lépe

Čínský trh je velmi specifický svou náročností na jedné straně a nízkými cenami na straně druhé, když se pak tamní verze dostanou do Evropy, bývají to často velmi výhodné nabídky.

i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
i Zdroj fotografie: Chery
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Historie „vlajkové lodi“ naší Škodovky, modelu Superb, je mimořádně zajímavá. Mám tedy pochopitelně na mysli novodobou historii pod taktovkou Volkswagenu, nikoli (jakkoli fascinující) veterán z roku 1934. První novodobý Superb se totiž na první (druhý, třetí) pohled tak podobal tehdejšímu Passatu řady B5, že se nikdo nepokoušel ani cokoli maskovat. Tím spíš je poměrně fascinující, co se nakonec se Superbem Škodě povedlo udělat za „majstrštyk“. Pojďme se nyní na jednu zajímavou alternativu podívat společně.

Volkswagen byl ve sdílení platform světovým mistrem. I mezi kontinenty

Úvodem bych nicméně rád dodal, že jakkoli se první generace podobala Passatu, resp. z něj přímo vycházela, byla postavena na prodloužené platformě, kterou Volkswagen používal pro svůj Passat v Číně. Jinými slovy, čínský Passat B5 bylo plus minus to stejné auto jako český Superb první generace. Ostatně ve využívání různých platforem napříč celým koncernem byl Volkswagen vždy naprostým mistrem, který by mohl daný obor kohokoli vyučovat. Číňané mají rádi velký rozvor a hodně místa vzadu? Dáme jim ho.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Jedno auto, více značek. Sdílené platformy jsou jako automobilový kanibalismus

Možná ale v té době netušil, že uplynou dvě desítky let a vozy s velkým rozvorem a velmi podobné Passatu (nebo Superbu) začnou vyjíždět z čínských továren. Jenže nikoli z továren VW, ale jeho konkurence. A budou jak Volkswagenu (a nejen Passatu), tak i Škodě (a nejen Superbu) přímo konkurovat. Což je stav, který si šéfové VW zřejmě v roce 2001, kdy první Superb vyjel na české silnice, vůbec neuměli představit. Píšeme rok 2024 a nemožné se stalo realitou.

Většina evropských automobilek vyklidila ruský trh. Tak na něj vtrhli Číňané

Čínská automobilka Chery nedávno vstoupila na evropský trh s novým sedanem, který by se dal přirovnat k evropské Škodě Octavia. Tento model je v Číně již dobře etablovaný a jeho prodeje tam značně převyšují Octavii. Navzdory tomu se však Chery zpočátku nerozhodla pro rychlou expanzi do zahraničí, částečně kvůli obavám, že konzervativnější evropská klientela by neměla zájem.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Čína se konečně přiznala: Do Ruska vyváží auta à la úplný šrot. Otázkou je, co chce vyvážet do Evropy. Poloviční šrot?

Situace se změnila po zavedení protiruských sankcí, jež omezily mimo jiné i prodeje Škodovky v Rusku. Číňané nezaváhali, a jak je jejich zvykem, nehleděli na lidskoprávní a další etické stránky podnikání a směle se vrhli na ruský trh. Válka neválka, peníze nesmrdí. Chery v tom celkem pochopitelně uviděla příležitost a začala cílit nejen na Rusko, ale i na další evropské země. Potvrdila plány na uvedení několika dalších modelů na evropský trh, mezi nimiž vyniká především Arrizo 8, což je přímý konkurent Škody Superb.

„Základní“ motorizace má 186 koní a 290 Nm

V Číně je Arrizo 8 k dostání s několika motorizacemi, nicméně pro evropský trh je zatím dostupná pouze verze s výkonem 186 koní a točivým momentem 290 Nm, která nabízí pohon předních kol a sedmistupňovou dvouspojku. Jde o jakýsi motorický střed nabídky, do budoucna se přitom očekávají i další varianty, včetně slabší verze s 156 koňmi a silnější s výkonem 254 koní. Pohon předních kol a automatická převodovka budou ale standardem napříč všemi verzemi, nic jako diesel nebo „čtyřkolku“ tady nečekejte.

iZdroj fotografie: Chery

A je to tady: Vyšetřovatelé letí do Pekingu zjistit, proč jsou čínská auta tak levná. To se mohli klidně zeptat i nás

V tom je nabídka Chery (a čínských automobilek obecně) velmi omezená. Ony zkrátka sází na to, že se zákazníci nakonec s nabídnutou jednou či dvěma (třemi) motorizacemi smíří. A budou je akceptovat výměnou za výhodnou cenu. Pro automobilku je to pak samozřejmě přímo kolosální úspora nákladů, pokud stačí vyrábět dva, tři motory pro jeden typ vozu. Nutno dodat, že speciálně v případě Arrizo 8 si Chery nicméně dala záležet, aby těmi motory nebyly žádná „nedochůdčata“, ale důstojné pohonné jednotky.

Interiér moderní, ale nic jiného bychom v této kategorii a v roce 2024 nečekali

Co se interiéru týče, Arrizo 8 nabízí moderní, na druhou stranu pro rok 2024 zcela očekávatelné vybavení, zejména pokud se pohybujeme v těchto patrech nabídky. Dva 12,3palcové displeje, dřevěné dekorace nebo kožené čalounění veganskou eko-kůží nepovažuji osobně za nic zcela mimořádného. Základní výbava zahrnuje pochopitelně i klimatizaci, bezklíčový vstup, panoramatickou střechu a Wi-Fi. To vše je v Číně dostupné za cenu zhruba 340 000 Kč, což je výrazně méně než cena Škody Superb, která začíná kolem jednoho milionu Kč.

iZdroj fotografie: Chery

Čínské SUV za pár korun se dostalo na náš trh a zostudilo Mercedes G63 AMG. Pološílený Kubrt porušil tabu a postavil obě auta proti sobě

Česká cena by mohla být mezí čínskou a ruskou, v reálu vypadá ještě lépe

Čínské ceny však nelze brát za bernou minci. V Rusku, kde jsou ceny naopak vyšší než u nás, pak Arrizo 8 vychází na zhruba 3 550 000 rublů, což je zhruba 887 tisíc korun. U nás by se dala čekat cena mezi těmito dvěma extrémy, osobně bych si ji dovolil odhadnout někde kolem 770–800 tisíc korun. A to by se již pro mnohé, speciálně s touto motorizací, mohlo jednat o zajímavou nabídku. Jak to vidíte vy? „Šli“ byste do čínské varianty Superbu, kdyby byla cenově dostupná?

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Koupili byste si „čínský Superb“?

Zdroj: Chery
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články