Jedna z největších chyb, které se dopouštíme při startování auta. A děláme ji téměř všichni. Dobrovolně si devastujeme motor

Některé chyby, kterých se dopouštíme na našich automobilech, se nám časem dokáží opravdu nepříjemně vymstít. Náprava pak bývá komplikovaná – a především velmi drahá.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
                   

Jedním z nejstarších a nejvíce diskutovaných témat mezi motoristy je to, zda-li se má motor před vyjetím zahřívat, nebo je lepší vyjet rovnou s nastartováním a počítat s tím, že se zahřeje až provozem. Pravdou je, že nedodržování určitých pravidel zrovna u tohoto momentu je způsob, který dokáže vcelku spolehlivě mnohý motor pokud ne zničit natrvalo, tak alespoň poškodit s nevratnými (případně velmi drahými) důsledky. Pojďme se na to podívat společně, ať máme jednou provždy jasno.

Je celkem jedno, jestli startujeme v červenci, nebo v prosinci

Předně je dobré si ujasnit jednu celkem zásadní skutečnost: dále popsaný návod a způsob se v zásadě neliší pro starty v zimě či v létě, s výjimkou tuhých mrazů, kdy je opravdu dobré nechat autu o několik sekund déle na „probrání se“. Počítáme spíš se situací, kdy vaše auto stálo například přes noc, neřkuli delší dobu, a vy plánujete během chvilky odjet. Protože přesně pro tento okamžik platí jedna (v zásadě zcela univerzální) poučka:

„Dopřejme autu chvilku na probuzení a promazání všech důležitých komponentů a teprve potom vyjíždějme.“

Při startování auta děláte celý život drobnou chybu. Bohužel si tím zkracujete životnost benzínového i naftového motoru

Jde totiž o to, že než se olej dostane všude tam, kde je ho potřeba, tak to chvilku trvá, jak je ostatně patrné i z přiloženého videa. Olej je sice pod tlakem, ten však speciálně na volnoběhu není nijak veliký. Můžeme promazání lehce pomoci, když po několika vteřinách lehce (ale opravdu lehce) sešlápneme pedál akcelerátoru. V motoru se zvýší tlak oleje a zkrátí se doba nutná k promazání. Obecně se nedoporučuje okamžitě vyjet, okamžitě myslíme postupem „nastartoval jsem, zařadil jedničku a okamžitě jsem motor poslal do otáček rozjezdem“.

Výrazně lepší službu motoru uděláme, když jej zejména při studených startech a teplotách pod nulou necháme běžet několik prvních vteřin na volnoběh, necháme olej dostat se do všech míst za nízkých otáček a teprve po chvilce vyjedeme.

Chvilka je několik desítek vteřin (maximálně), nikoli 15 minut

Tou chvilkou však myslíme opravdu chvilku, připoutání se pásy, zapnutí rádia, seřízení zrcátek, pokud je třeba, odložení oděvu na zadní sedačky. Zkrátka maximálně několik vteřin, maximálně desítek vteřin od nastartování, kdy už proběhla distribuce oleje a je možné zvýšit otáčky motoru akcelerátorem. Určitě není dobré nechávat běžet auto na volnoběh v mrazu např. 15 minut, než očistíme skla od sněhu a ledu. Jak je to ostatně často k vidění. To ale opravdu není nic, co by motoru jakkoli pomohlo.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AuoŽivě.cz

Nechat motor běžet na volnoběh si naopak můžeme dovolit, když je olej zahřátý a už se dávno dostal do všech míst, kam se dostat měl. V tom okamžiku není volnoběh nic, co by motoru jakkoli škodilo. Své o tom ví taxikáři, jimž často běží „polovinu šichty“ právě motor na volnoběh a oni si tak zahřívají vnitřní prostor auta při čekání na „štaflu“. Tím opravdu motoru neškodí, nicméně ekologie takového provozu není pochopitelně nijak zázračná. A ani ekonomika, speciálně u větších objemů.

Několik chvil na „probuzení“ prodlouží životnost vašeho motoru

Jaký je tedy závěr a shrnutí? Při studených startech je dobré motor nechat po nastartování malou chvilku běžet na volnoběh, pak se rozjet a až do zahřátí oleje (což není stejné jako zahřátí chladící kapaliny, oleji to trvá déle) motor nijak netýrat v otáčkách. Ostatně kdysi měly otáčkoměry u BMW kolem dokola sestavu LED diod, které postupně zhasínaly se zahřátím oleje a umožnily motor víc a víc vytáčet. Prosté, funkční řešení. Dnes často nezbývá než se spolehnout na odhad času. Motor se vám za ohleduplný přístup každopádně odmění dlouhou životností.

Mimochodem, musím se vám na závěr k něčemu přiznat. Za mých motoristických začátků nebylo nic neobvyklého, když jsme se v tuhých mrazech pustili do škrabání a současně si k tomu „pustili“ auto na zahřátí. 10 minut? Bez problémů. To jsem však nevěděl to, co o tlaku oleje a způsobu mazání motoru vím dnes. Myslím, že se mi povedlo značně zkrátit životnost mého prvního vozu. Alespoň co mi poté prozradil mechanik, který motor starého Passatu rozebíral. Tak na to myslete, těch několik desítek vteřin pomůže mnohému.

Zahříváte, nebo vyrážíte rovnou „do akce“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články