Jak natankovat plnou nádrž a neudělat chybu: Skoro nikdo to neumí, nevědomky se jí dopouští i zkušení řidiči

Odjet od čerpací stanice bez zaplacení, to je relativně malý problém. Stává se to, existují ale mnohem závažnější chyby, které řidiči při tankování dělají.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Mohlo by se zdát, že natankovat palivo není nic složitého, stačí dojet na čerpací stanici, natankovat do nádrže požadované množství benzínu či nafty a je to. Opak je pravdou, ve skutečnosti řada motoristů dělá při čerpání paliva mnoho chyb. U některých jde o úsměvné přešlapy, u jiných naopak hrozí poškození automobilu. Nebo i něco horšího. Co dělat, aby čerpání paliva bylo co nejplynulejší a nejbezpečnější, o které chyby se jedná, jak se jim vyhnout?

iZdroj fotografie: Depositphotos

Natankování benzínu za diesel a naopak

Může se to stát každému, zejména těm motoristům, kteří často mění automobily, například v rámci firemní flotily. Nebo jsou zvyklí na jeden druh paliva u svého auta a pak sednou do vozu s jiným palivem a neuvědomí si rozdíl. Možná při půjčení si auta z půjčovny, tradičně na dovolené. Je tady jedna dobrá a jedna špatná zpráva. Ta dobrá je, že ten, kdo má auto s benzínovým motorem, obvykle nemůže natankovat naftu.

Po natankování nesprávného paliva je zásadní nestartovat

Tvar a rozměry tankovací pistole u dieselového stojanu neodpovídají hrdlu nádrže benzínového auta. Řidič tam jednoduše nedokáže pistoli vsunout. A chybu si včas uvědomí. U naftových aut to bohužel neplatí, riziko, že motorista natankuje do dieselu benzín existuje. A tyto chyby se dělají, poměrně často. Když dojde k načerpání benzínu do naftového auta, jsou dvě varianty, co se může stát.

iZdroj fotografie: Dacia

U nepatrného množství benzínu v nádrži s dieselem je teoreticky možné jet, doplnit palivo aditivem, ujet pár kilometrů, opět dotankovat naftou. Tedy co nejvíce benzín v nádrži naředit. Pokud ale řidič natankuje víc než menší množství benzínu do dieselové nádrže a uvědomí si chybu, neměl by auto vůbec startovat. Jedinou správnou cestou, jak ze šlamastiky ven, je vypustit a vyčistit nádrž.

Benzín v naftové nádrži, to je problém

Pokud přece jenom někdo s dieselovým autem od stojanu s benzínem odjede, měl by ihned, jak to zjistí, zastavit. Samozřejmě v rámci bezpečnosti, ne v levém pruhu na dálnici. I když v tuto chvíli hraje o čas, respektive nájezd, dříve či později auto samo zastaví a už nepojede. Odstavené auto je třeba nechat odtáhnout do servisu. Vypustit nádrž, vyčistit komplet celý systém kontaminovaný benzínem. Nejhorší variantou je generálka motoru. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Zapnutý motor při čerpání paliva

Existují dva úhly podhledu, proč by se nemělo tankovat palivo při nastartovaném motoru. Řidiči to sice dělají, ve snaze ušetřit si čas, popřípadě když mají málo najeto od startu a chtějí třeba zahřát motor. Nebo když startovali přes kabely a mají obavu, že by znovu agregát nenaskočil. V jedné rovině hrozí různá poškození, automobil není připraven na to, že by se mělo v jednu chvíli tankovat palivo a motor by měl při tom běžet. Je tady ale hlavně riziko statické elektrické energie. U moderních aut je riziko nižší, u těch starší naopak vyšší. Podceňovat tento fakt by se mohlo řidiči zásadně vymstít.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Tankování nafty a benzínu až po okraj hrdla nádrže

Nevyplatí se to. Tedy myslet si, že řidič ušetří, když dotankuje nádrž až na samý okraj nádrže. Možná se tím prodlouží dojezd o pár kilometrů. Také si tím motorista ale může zadělat na slušný problém. Tou první obtíží může být to, že u některých aut nedovolí systém nastartovat. Druhým problémem je zvýšení tlaku v systému, zejména při velkých okolních teplotách, v letním horku. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tankovací pistole zapomenutá v hrdle nádrže

Spíše nepozornost než vyložená chyba. Teoreticky by se ale stát vůbec neměla, řidič by měl po natankování tankovací pistoli vyndat z nádrže, vsadit zpátky do stojanu, tím ukončit proces tankování. Zaklapnout víčko nádrže. Pak dojít zaplatit na pokladnu. Popřípadě zaplatit online či u stojanu obsluze, u modernějších stanic. Pokud motorista zvládne všechny tyto úkony, a přesto dokáže sednout do auta a odjet, stane se to, že pravděpodobně pouze poškodí čerpací pistoli, možná hadici, v horším případě stojan. Riziko vzplanutí, nebo dokonce exploze v reálu nehrozí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Opuštění čerpací stanice bez placení

Může se to stát. A máme v redakci kolem sebe pár lidí, kterým se to povedlo. Tedy odjet bez zaplacení, nevědomky, z roztržitosti. Vše následně bylo dořešeno a doplaceno. Vyloženě úsměvná je historka, kdy řidička nejenom že nezaplatila, ale dokonce odešla od auta, nechala ho na pumpě zaparkované a zapomněla na to. Pak se zděsila, že jí auto někdo ukradl. Pochopit někdy myšlenkové pochody jedince je obtížné a stát se asi může nechtěně opravdu všechno, co by člověka nikdy nenapadlo. Nicméně pokud někdo odjede od čerpací stanice a záměrně nezaplatí, má celkem reálnou šanci, že ho na kamerách identifikuje obsluha čerpací stanice a registrační značku předá policii. 

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nezamykání auta na pumpě

V Bavorsku je to asi jedno, tam je taková kultura a společenská úroveň, že se auta nezamykají nikde. Nic se neztratí jak z auta, tak samozřejmě řidič nepřijde ani o vůz jako takový. U nás, a všude jinde ve světě, to je jinak. Pokud je někdo sám v autě, čerpá palivo a nezamkne, ještě může svůj automobil uhlídat. Podmínkou je, že stojí čelem k vozu a sleduje jej. Pokud ovšem řidič nezamyká auto, když jde platit k pokladně, vystavuje se riziku, že mu auto někdo na pumpě vykrade. Prostor je sice obvykle pod dozorem kamer, ale parta balkánských zlodějů, která přijede „na výlet“ s tím, že si nakrade a pak zmizí za hranice, kamery až tak neřeší. 

Co vy, tankujete palivo bezchybně?

Zdroj: WharCar
Diskuze Vstoupit do diskuze
134 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články