Jak EU riskuje vlastní automobilový průmysl vyšetřováním čínských elektromobilů. Můžeme tím ztratit i naši Škodu

Jak zajistit, aby byla auta v Evropě levnější? Určitě ne tak, že evropští výrobci zlevní, EU si došlápne na asijský trh?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz
                   

Byznys je tvrdá hra a lidi se mezi sebou nenáviděli a nenávidí pro méně. Natož když jsou ve hře miliardy a ovládnutí světového trhu s automobily pro budoucí generace. Elektromobily zatím vypadají jako hlavní cesta osobní mobility a Čína se chce stát hlavním hráčem na trhu. Není to tak dlouho, co proběhla vlna nevole ze strany EU. Čína vyrábí levná a podle dostupných zdrojů dobrá elektrická auta. A evropská „konkurence“ na to nestačí. V sázce jsou osudy a ztráty tržních pozic mnoha evropských automobilek, včetně naší Škody.

Boj EU za lepší zítřky padá, čínská velmoc si nenechá nic líbit

Tak evropská klaka vyrazila s čínským molochem do boje a vyslala tam své komisaře, aby zjistili, kde má jablko stopku. Už tohle jsem vnímal docela jako nevhodné. Proč by měla jezdit EU vyšetřovat něco do Číny? Být to před sto lety, nevrátila by se taková výprava zpět v kompletní sestavě. Pokud by se vůbec vrátila. Na jednu stranu svět obchoduje s Čínou, na druhou ji chce držet na uzdě. To nemůže fungovat. Evropská unie se teď ocitla pod palbou kritiky za své nedávné kroky směřující k vyšetřování cen čínských elektromobilů.

Obrat o 180 stupňů. Evropská unie zakázala prodej elektromobilu. Rozhodnutí platí i na území Česka

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Evropská komise zahájila toto vyšetřování v září loňského roku s tvrzením, že čínské elektromobily jsou uměle podhodnoceny díky dotacím od čínských orgánů, což má za následek nerovnováhu na trhu. Jiná formulace, jak říct a „přiznat“, že evropská auta jsou drahá? Možná, možná také ne a vážně Číňan bojuje tím, že podtrhnul ceny. Čínská obchodní komora pro dovoz a vývoz automobilů a elektronických výrobků (CCCME), jež zastupuje zájmy 12 čínských výrobců elektrických vozidel, se striktně ohradila proti těmto krokům.

A je to tady: Vyšetřovatelé letí do Pekingu zjistit, proč jsou čínská auta tak levná. To se mohli klidně zeptat i nás

Tvrdí, že zjištění Evropské komise mohou být zkreslená a neobjektivní. Zvláštní pozornost byla věnována čínským automobilovým gigantům, jako jsou BYD, Geely a MG SAIC. CCCME však upozorňuje, že Evropská komise opomíjí jiné významné hráče, jako je Tesla a Dacia/Renault, přestože právě tyto značky patří mezi největší exportéry elektromobilů z Číny do EU. CCCME navíc tvrdí, že vyšetřování bylo zaměřeno záměrně tak, aby vedlo k určitým konkrétním výsledkům, a označuje kroky EU za nedostatečně transparentní.

Clo a další poplatky nic neřeší, Čína si poradí a EU má smůlu

Jinak řečeno obviňuje EU ze zaujatosti. Viceprezident CCCME Shi Yonghun tvrdí, že čínští výrobci elektromobilů neškodí automobilovému průmyslu EU a že evropské automobilky stále zaujímají dominantní postavení na trhu. Současné dovozní clo na čínské elektromobily v Evropě činí deset procent. Zatímco Evropská unie uvažuje o zavedení zpětných cel na čínské elektromobily, někteří významní představitelé evropského průmyslu, jako šéf Mercedesu, vyzývají k opatrnosti. Tvrdí, že protekcionismus by byl pro evropský byznys škodlivý, a namísto toho žádají snížení cel. EU se angažuje, nevzejde z toho asi nic dobrého.

Automobilový průmysl v Česku zasáhla rána století. Škoda, je konec. Horko těžko se z toho oklepeme

i

Jen to pokřiví už tak pokřivený trh. Rozepře mezi Čínou a Evropou ohledně cen elektromobilů poukazuje na rostoucí napětí v automobilovém průmyslu. Které možná nesouvisí s tím, jak drahé jsou elektromobily. Ale s faktem, že je v masovém měřítku nikdo nechce kupovat a bojuje se o každého zákazníka. Řekl bych ale, že Evropa tak jako tak svůj boj o nadvládu nad elektromobily prohrála. Teď by bylo na místě zrušit snahy o elektrickou mobilitu a vrátit se ke spalovacím motorům. Pak by Čínu odstavila možná na druhou kolej.

Měla by Čína reagovat na EU?

Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články