V evropském kontextu působí celý projekt provokativně. Zdejší značky mluví o snižování nákladů, čínská firma se směje boxerem a elektromotory.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
V době, kdy většina evropských značek škrtá spalovací motory a hledá každou ušetřenou korunu přichází Čína s naprosto opačným přístupem. BYD si řeklo že nebude šetřit na technických zajímavostech. Ukázalo zcela nový motor typu boxer s výkonem téměř 300 koní.
Pokud se podobné konstrukce u nás považují za zbytečný luxus, je to docela odvážný tah. V redakci AutoŽivě referujeme o technologických novinkách průběžně. Tohle je ale podle mého názoru něco trochu jiného. Ukazuje to, že si Čína může dělat co chce. A že dělá, co chce. EU trh stagnuje, trpí a chřadne. A Čína si v situaci, kde se Evropa slepě žene za elektřinou, jen tak laškuje se spalovacím konceptem? Výsměch nám všem.
Čínská dominance pokračuje, Evropa se zdá nemá šanci
V první polovině tohoto roku prodal BYD po celém světě 2,146 milionu automobilů. To znamená více než 2 miliony aut za šest měsíců což samo o sobě zní šíleně. V porovnání se stejným obdobím loňského roku jde o nárůst o 33 procent. Firma se tak už dnes řadí mezi největší automobilové giganty světa. Rozhodně nehraje druhé housle. Přesto uvnitř podniku panovalo zjevně jisté zklamání, protože původní plány počítaly s ještě vyššími čísly. Druhá polovina roku navíc přinesla nepříjemné střízlivění na domácím trhu.
Přestože BYD doma stále dominuje začal v Číně postupně ztrácet popularitu. A právě tady se vysvětluje, proč značka tak moc tlačí na globální expanzi. Také proč si může dovolit podobné technické výstřelky. Jen v Evropě chce mít BYD do konce tohoto roku přibližně tisíc prodejních míst.
Takový plán připomíná bleskovou okupaci trhu, kdy se nová loga objevují skoro v každém větším městě. Zároveň se ale neřeší jen obyčejné rodinné vozy nebo levné elektromobily ale také image a technická prestiž. A právě tady přichází ke slovu nový motor typu boxer, který se má stát vlajkou technologických ambicí značky.
Běžné čínské auto má parametry jako evropský supersport
Díky této jednotce se BYD zařazuje do hodně exkluzivního klubu. Vedle něj tu totiž zůstávají už prakticky jen dvě slavná jména, která jsou s motory boxer spojená dlouhodobě. Jde o Porsche a Subaru. Teď se mezi ně tlačí čínský výrobce, který se rozhodl postavit si vlastní plochý motor a nepřevzít žádné hotové řešení. Nejde tedy o licencovaný projekt ale o konstrukci připravenou přímo inženýry BYD. První auto, které tento motor dostane je luxusní limuzína YangWang U7. Jméno může znít exoticky ale parametry už budí respekt i v Evropě kde jsou lidé na silné vozy zvyklí.
V tomto případě neslouží boxer jako typický hlavní zdroj pohonu ale jako srdce celého hybridního systému. Základ tvoří čtyři elektromotory každý s výkonem 325 koní. To znamená že soustava nabídne dohromady 1305 koní což je číslo které ještě před pár lety patřilo jen hypersportům.
Samotný spalovací motor typu boxer je naladěný na 276 koní a 380 Nm. Nejde tedy o žádnou drobnou pomocnou jednotku, ale o plnohodnotný motor, který by sám o sobě stačil mnoha běžným autům. V systému plug in hybridu však plní hlavně roli generátoru elektrické energie. Jeho úkolem je prodlužovat dojezd a udržovat akumulátor v optimálním stavu, aby čtyři elektromotory mohly předvádět své maximum.
Za 2,9 sekundy na stovku vaše Octavia rozhodně nezrychlí
Motor dokáže pomáhat také při brzdění a funguje jako silný brzdný prvek. Překvapivé však je že nejde jen o stacionární generátor někde pod kapotou. Boxer může v případě potřeby rozpohybovat limuzínu i samostatně bez pomoci elektrické části. Auto tak není odkázané výhradně na akumulátor a dobíječky což může být v některých regionech velká výhoda. Celý systém je doplněný o palivovou nádrž se základním objemem 60 litrů. Tato hodnota může na papíře působit docela obyčejně ale v kombinaci s účinnou hybridní soustavou dává naprosto jiný výsledek.
Podle zveřejněných údajů dokáže YangWang U7 ujet zhruba 1000 kilometrů na jedno nabití baterie a plnou nádrž. To už je vzdálenost, která překoná mnohé klasické diesely na dálnici a zároveň nechává za sebou typické elektromobily. Přitom se nebavíme o úsporné nudné limuzíně, která se sotva rozjede ze světel.
Podle výrobce zvládne tento těžký luxusní sedan zrychlit z nuly na 100 kilometrů v hodině za 2,9 sekundy. To je čas, který se řadí do společnosti čistokrevných sportovních aut. Kombinace dojezdu kolem 1000 kilometrů a akcelerace na úrovni superaut působí skoro nereálně. Zbytek práce přebírá chytrá elektronika, která řídí chování spalovacího motoru podle stavu akumulátoru a aktuálního zatížení.
Dynamika jako raketa, palivo se dá dávkovat pipetou
Systém tedy může nechat boxer v klidu, když není potřeba. Plus naopak jej zatížit v okamžiku kdy pracuje v nejlepším účinném režimu. Cílem je nejen co nejnižší spotřeba ale i celkový komfort a pocit plynulosti. BYD přitom už dnes nabízí širokou škálu čtyřválcových řadových motorů které jsou výrobně jednodušší a levnější. Přesto se inženýři odhodlali vyvinout novou jednotku s proti sobě ležícími válci. Hlavním technickým důvodem je nižší poloha těžiště celé přední části vozu. Motor boxer má válce roztažené do stran a blok leží níž nad vozovkou.
Tím se snižuje náklon karoserie v zatáčkách a velké těžké auto se může chovat jistěji. Dalším efektem typickým pro tuto architekturu je kultivovaný běh. Při správném vyvážení se síly uvnitř motoru navzájem částečně ruší a výsledkem je hladší chod. I když jde o relativně výkonnou jednotku slibuje BYD tichý a jemný projev který má odpovídat luxusnímu charakteru limuzíny.
Znovu si nedopustím zcela subjektivní a osobní poznámku. Nejásám tady kolem nového čínského motoru. Spíš naopak. Trápí mě to, že kdysi silná průmyslová Evropa je tam, kde je. A naopak stát, který před pár dekádami spoléhal na vozíky z bambusu, diktuje pravidla.
