Koupí Číňané naší tuzemskou Škodu? Klidně, v Německu už si přivlastňují i Mercedes-Benz

Čínské automobilky nejen, že zatápí těm evropským, co se poměru ceny a výkonu jejich vozů týče, ony se i ptají, jestli není automobilka na prodej. Koupit Škodu? S tím nemáme problém.

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
i Zdroj fotografie: BYD
Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií
                   

Kdybychom (jen nedávno započaté) třetí desetiletí tohoto století nazvali „desetiletím Číny“, zřejmě nebudeme příliš přehánět a nebudeme příliš daleko od pravdy. A to možná nejen v automobilovém průmyslu. V něm je však obří expanze a kolosální pokrok, který za několik let říše středu udělala, vidět možná nejvíce. A to nejen v oblasti, kde bychom to u Číny čekali, tedy v technicky dokonalých elektromobilech. Ale i v postupném skupování evropských automobilek. Pojďme se na to podívat společně.

Došlo k zásadní změně, nic už nebude jako dřív

Musím se vám v této souvislosti přiznat k jednomu vcelku silnému osobnímu zážitku. Jakkoli se v této branži pohybuji desítky let a již na druhém stupni základní školy jsem hltal informace o pětiválcových turbomotorech Audi (a největšími hrdiny mého dospívání byla právě „partička“, která tehdy v Quattru decimovala konkurenci), přesto jsem asi před dvěma lety vydechl překvapením, když jsem uviděl tuto fotografii. Přikládám ji speciálně tady pro vás, v galerii pak najdete další.

Důchodce, který stál u vzniku Audi Quattro slaví 75 let. Přesto je dodnes zkušebním pilotem Porsche

iZdroj fotografie: BYD

Protože co na té fotografii vidíte? Vidíte ty úsměvné „klony“ evropských vozů, kterým jsme se zkraje tisíciletí tak smáli? Vidíte ty neumětelsky provedené interiéry, páchnoucí po nekvalitním lepidle a používající materiály vážně ohrožující posádku při případné nehodě? Nikolivěk. Vidíte auto, jaké by mohlo vzejít z jakéhokoli designérského studia v Evropě, s interiérem, za nějž by se nemusela stydět nejen Škoda nebo Renault, ale v lepších verzích ani Audi. Za ceny, na které evropská produkce jen zírá.

iZdroj fotografie: BYD

Další průšvih na obzoru: BYD vyzývá ostatní čínské automobilky ke sjednocení. Škoda i Evropa mají opravdu problém

Ano, u této fotky z produkce BYD mi došlo, že je opravdu všechno jinak. Že svět se definitivně změnil, a pokud to někdo nechce přijmout a pochopit, je to jen a jen jeho problém. Nikoliv toho světa. A že shodou okolností poté jistý Američan Elon Musk prohlásil, že pokud někdo dokáže porazit Teslu, bude to právě BYD, jen dokresluje celou situaci. A co hlavně: měl pravdu. Právě BYD sesadila Teslu z žebříčků prodejů. Build Your Dream? Vypadá, že to v Číně myslí vážně.

Číňané koupili Volvo: hodně povyku. Hodně povyku pro nic

A ještě jeden moment. Že Volvo patří již 14 let (!!!) čínské automobilce Geely, se všeobecně ví. A nikoho to už zřejmě vůbec nepřekvapuje. Přesto si pamatuji na nemálo tehdejších katastrofických scénářů a komentářů, jak dojde k zániku (po Saabu) i u Volva, jak celá, téměř na rok přesně stoletá historie (založení Volvo osobní automobily: 1927) přijde vniveč, jak z Volva bude čínská „montovna“ levných, nekvalitních vozů a jak evropské dědictví půjde definitivně „k šípku“.

Nové Volvo je levnější než Opel a zrychlí 0–100 km/h dřív než Porsche. Češi už se zapisují na čekací listinu

iZdroj fotografie: Volvo

A co se stalo? Nestalo se vůbec nic. Respektive Volvo jede na velmi úspěšné vlně, jejich malý elektromobil EX30 je vyprodaný dlouho dopředu, celá řada XC také nemá problémy s odbytem – a kde je ta katastrofa? Číňané přesně pochopili, jak se mají k sto let budovanému technickému, designovému a sociálnímu odkazu chovat: totiž především opatrně. Na rozdíl od Američanů, kteří to v případě SAABu naopak nepochopili zcela vůbec. A svými nesmyslnými průniky s modely GM způsobili konec jedné švédské legendy.

Největším akcionářem Mercedesu je čínská Geely (BAIC)

A Geely navíc s Volvem evidentně přišla k chuti. Oficiální tisková zpráva je taková, že společnost Zhejiang Geely Holding Group je nyní hlavním akcionářem německé automobilky Daimler, mateřské společnosti Mercedes Benz, s podílem 9,69 %, čímž do svého rostoucího portfolia přidává další evropskou značku. Akcie byly koupeny jménem předsedy čínské automobilové skupiny Li Shufu a v současných cenách mají hodnotu kolem 9 miliard dolarů. Geely tak nahradil kuvajtský státní investiční fond na pozici hlavního akcionáře německé automobilky.

iZdroj fotografie: Mercedes-Benz

Dokázali by Číňané koupit Škodovku? Zbytečná otázka

Jinými slovy: ta nejvíc tradiční a nejstarší evropská automobilka, ten samotný zakladatel a vynálezce automobilu, má jako největšího akcionáře Číňany. Kdybyste tohle řekli někomu ještě před deseti lety, zavolá vám docenta Chocholouška, jak já s oblibou píšu. A vida, je to realita. Mimochodem, Geely se stala největším akcionářem i u výrobce nákladních vozidel AB Volvo. Ptát se, jestli by takovýto kolos dokázal koupit Škodovku? Zbytečná otázka. Lusknutím prstů.

iZdroj fotografie: Volkswagen

Struktura držitelů akcií Volkswagenu není pochopitelně „nedobytný hrad“, to nebyl ani Mercedes-Benz. Jsem jen zvědav, kde až se chuť po nákupech u Číňanů zastaví, co myslíte? Ostatně, jak to vidíte vy? Dejte mi vědět do diskuse pod článkem, děkuji!

Galerie

Dalších 6 fotografií
Dalších 6 fotografií

Myslíte, že se jednou v Boleslavi bude mluvit čínsky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články